شرایط پرداخت بیمه بیکاری کرونا چیست؟

به گزارش رکنا، در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت و طی ماههای گذشته با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه روند واریز مقرری بیمه بیکاری با جدیت دنبال شد.

وزارت کار از مدتها قبل سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری را به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی و راه اندازی کرده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری هم باشند بتوانند با مراجعه به این سامانه و با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند. برابر آخرین آمارها، بیش از ۸۵۰ هزار نفر در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری ثبت نام کرده و بیش از ۷۰۰ هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شناخته شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر در خصوص جزئیات پرداخت بیمه بیکاری کرونا و آمار مشمولان دریافت مقرری بیمه بیکاری اعلام کرد که برای اسفند سال گذشته حدود ۲۱۳ هزار نفر مشمول دریافت این مبلغ شده‌اند که تاکنون برای حدود ۱۵۰ هزار نفر مبلغ پرداخت شده و لیست حدود ۶۳ هزار نفر نیز در ابتدای تیرماه به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده است. همچنین آن دسته افرادی که تاکنون نسبت به ثبت شماره حساب و شبای خود اقدام نکرده‌اند لازم است به سامانه مراجعه و آن را ثبت کنند.

برابر اعلام وزارت کار، در ارتباط با افرادی که در فروردین‌ ماه امسال بیکار شده‌اند، اطلاعات حدود ۳۳۰ هزار نفر به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و متقاضیانی که در اردیبهشت‌ ماه کار خود را از دست داده‌ و لیست بیمه آنها توسط کارفرمایان تا آخر خرداد ارسال شده، لیست آنها در حال پالایش است و به محض آماده شدن در هفته آتی برای پالایش نهایی در ارتباط با تعداد خانوار و تاریخ بیکاری به سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد.

بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مبلغ در خصوص ایام بیکاری صرفاً تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری است و برای افرادی که از ابتدای خرداد سال جاری بیکار می‌شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد بررسی و هرگونه پرداخت صرفا بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود و لازم است شروط قانونی اعلام شده را دارا باشند تا در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود" همه کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و در زمان شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، چنانچه بیکاری شان تداوم داشته باشد، از اول خرداد ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. "

برای افرادی که از ابتدای خرداد سال جاری بیکار می‌شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد بررسی و هرگونه پرداخت صرفا بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود و لازم است شروط قانونی اعلام شده را دارا باشند تا در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.به گفته شاکرمی، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درحمایت از کارگران ابلاغیه‌ای صادر شده و طبق آن کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند در این مدت حمایت شدند؛ کارگرانی هم که قادر به بازگشت به کار خود نیستند تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به ایسنا، گفت: کسانی که از اسفند سال گذشته بیکار شده و بیکاری آنها استمرار داشته باشد در صورتی که شرایط قانونی مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و بیمه بیکاری را دارا باشند می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

وی گفت: شرط پرداخت بیمه بیکاری این نیست که افراد تنها بر اساس حوادث غیرمترقبه و یا کرونا بیکار شوند بلکه علاوه بر بیکاری غیر ارادی، ‌لازم است مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی بوده و یک سال سابقه فعالیت در آخرین کارگاه یا محل کار را داشته باشند.

به گفته بابایی، مقرری بیمه بیکاری کرونا بر مبنای ۵۵ درصد حداقل مزد است و ایام استفاده از بیمه بیکاری جزو سنوات بازنشستگی و سوابق پرداخت حق بیمه کارگران محسوب خواهد شد.

بر اساس قانون بیمه بیکاری، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می‌گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند. کارگران مجرد حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متأهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه با داشتن شرایط سابقه پرداخت حق بیمه و بیمه بیکاری و سایر شرایط مندرج در قانون می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 581506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟