ضرورت داشتن الگوی غذایی متنوع برای سلامت

به گزارش رکنا ، مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: داشتن الگوی غذایی متنوع برای سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن ضروری و برای رشد و تکامل مطلوب حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، مرجان عجمی با بیان این مطلب گفت: اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین پیش از مدرسه به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل شده است. شواهد نشان می دهد مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پرنمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی جات با خطر افزایش وزن و ابتلا به بیماری های مزمن، مانند دیابت ملیتوس و بیماری های قلبی- عروقی مرتبط است.

وی افزود: بعلاوه کودکان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل خواهند شد و چاقی یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی- عروقی ، فشارخون، اختلال چربی های خون، سندرم متابولیک، انواع سرطان، کیفیت پایین تر زندگی، افزایش ناتوانی و مرگ زودرس است و مشکلاتی به همراه پیامدهای روانی و اجتماعی همچون اضطراب و افسردگی منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و کاهش کارآمدی در سنین بزرگسالی می شود.

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: عوامل بسیاری با سلامتی و وضعیت وزن کودکان در ارتباط است که از جمله آن می توان به عوامل محیطی، تغذیه ای و رفتاری اشاره کرد. داشتن سبک زندگی سالم(تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی کافی) یک اولویت است و نهادینه شدن آن در خانوارها می تواند سبب شکل گیری رفتارهای تغذیه ای صحیح از همان کودکی شود که به همراه یک الگوی زندگی پرتحرک می تواند موجب پیشگیری یا به تعوبق انداختن ابتلا به بیماری ها شود.

رعایت تنوع غذایی

عجمی یکی از ضروریات اصول در داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت را رعایت تنوع غذایی در دریافت گروه های غذایی دانست و بیان کرد: تنوع غذایی به معنای مصرف انواع متفاوت غذاها و گروه های غذایی مختلف در روز است که برای نیاز به مواد مغذی ضروری را فراهم می کند.

وی گفت: براساس شواهد تنوع رژیم غذایی دریافتی در کودکان به خصوص کودکانی که سوء تغذیه دارند می تواند با شاخص های انتروپومتریک آن ها مثل رشد قدی در ارتباط باشد و کودکانی که تنوع غذایی پایینی دارند، بنابراین می توان گفت داشتن الگوی غذایی متنوع نه تنها برای سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن ضروری است بلکه برای رشد و تکامل مطلوب نیز حائز اهمیت است.

روغن های مایع گیاهی به جای روغن حیوانی و دنبه

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه ها ، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ، و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات هاتصفیه شده و شکر تاکید دارد، اظهارکرد: روغن های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، بهتر است به جای روغن حیوانی و دنبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع استفاده شود و مصرف روغن های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است، محدود می شود.

عجمی افزود: بنابراین داشتن سبک زندگی سالم، رعایت تنوع، تعادل و میانه روی در دریافت گروه های مختلف مواد غذایی و تحرک کافی از همان زمان کودکی به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی کمک شایانی می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟