پاییز ؛ زنگ خطر شیوع آنفلوآنزا و کرونا

به گزارش رکنا ، مشاور بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره پیشنهاد وزیر بهداشت برای بازگشایی مدارس در تابستان برای پیشگیری از مواجهه همزمان آنفلوانزا و کرونا در پاییز گفت: نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم اما در شرایطی که امروز هستیم و افزایش موارد ابتلا به کرونا را می بینیم، باز شدن مدارس به هیچ وجه توصیه نمی شود.

بیشتر موارد کرونا سرپایی و خفیف است

محمد آسایی اردکانی افزود: وضعیت بیماری کووید ۱۹و اپیدمی کرونا در ایران به گونه ای است که تعداد بیماران شناسایی شده رو به افزایش است اما بیشتر موارد بیماری سرپایی و خفیف است و موارد بستری و بیمارستانی چندان اضافه نشده است. علت اصلی افزایش موارد این بیماری در کشور این است که پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نمی شود گویی مردم فراموش کرده اند که در اپیدمی کرونا هستیم.

کرونا تا 2 سال دیگر مهمان مان است

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که یک تا دو سال آینده با اپیدمی کرونا زندگی کنیم. امیدواریم که مردم همانطور که در فروردین پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند دوباره حساس شوند و خطر موضوع را جدی بگیرند. ویروس کرونا این طور نیست که یک روز بیاید و فردا برود، به هر حال ویروس کرونا در چرخش است و باید مراقبت های لازم و پروتکل های بهداشتی از سوی همه مردم رعایت شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: شایعه افزایش موارد بیمارستانی کرونا و بازگشایی بخش های تعطیل شده کرونایی درست نیست. نمودار وضعیت اپیدمی کرونا نیز نشان می دهد که موارد بستری افزایش نیافته است و حتی بیماران حاد کرونا که در آی سی یو بستری می شوند نیز بیشتر نشده است.

بازگشایی ها باید به تدریج باشد

وی افزود: علت کاهش موارد شدید و بیمارستانی کرونا برای ما در وزارت بهداشت و شاید برای دنیا ناشناخته است ولی در هر صورت باید به پروتکل های بهداشتی عمل کرد. بازگشایی ها باید به تدریج باشد. اگر در جایی تصمیم گرفته می شود که بازگشایی صورت بگیرد، بعد از آن باید رصد و بررسی شود که آیا این بازگشایی در افزایش موارد ابتلا به کرونا تاثیر داشته یا نه، چقدر تاثیر داشته است و بازگشایی هر صنف خاص چه تاثیری در اپیدمی کرونا گذاشته است و بعد از آنکه تکلیف اثرات بازگشایی یک صنف مشخص شد، سراغ بازگشایی جای دیگر برویم. اینکه یک دفعه همه جا باز می شود حتما در افزایش بیماری موثر است.

آسایی اردکانی در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی همه اصناف در فاصله کوتاه نگران کننده نیست گفت: به هر حال در این مورد ستاد ملی کرونا تصمیم می گیرد و حتما مسائل و ملاحظات اقتصادی را در نظر گرفته اند. اما از بعد و منظر سلامت باید این بازگشایی ها تدریجی صورت می گرفت. توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که بازگشایی ها گام به گام و تدریجی انجام شود و وضعیت پایش شود بعد درباره بازگشایی اماکن جدید و فاز بعد تصمیم گیری شود.

مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی ها باید کندتر انجام می شد گفت: نمی خواهم در این مورد اظهار نظر کنم و بگویم باید کندتر انجام می شد اما توصیه سازمان بهداشت جهانی که در عملکرد کشورهای اروپایی هم دیده می شود، این است بازگشایی ها گام به گام و تدریجی انجام شود و واقعیت این است که ما در ایران سریعتر از اروپا در بازگشایی ها عمل کردیم. فکر می کردیم وضعیت در حال عادی شدن است در حالی که این طور نبود.

آنفلوآنزا و کرونا در پاییز

وی ادامه داد: در پاییز هم احتمالا آنفلوانزا و کرونا را با هم خواهیم داشت. واقعیت موجود نشان می دهد که خیلی نباید روی خاموشی اپیدمی کرونا در تابستان حساب باز کنیم. فرصت سه ماهه تابستان زمانی است که باید برای مقابله با کرونا در پاییز آماده شویم. نکته مهم این است که شبکه بهداشتی و درمانی برای تست کردن بیماران سرپایی اقدام می کند. حدود ۱۲۰۰ مرکز بهداشتی، درمانی (مراکز ۱۶ ساعته) به تجهیزات تست کردن مجهز هستند. بسیاری از افراد در جامعه ناقل سالم هستند و علایم بستری ندارند. کمتر از یک سومی که افرادی که ناقل و مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می شوند در بیمارستان بستری می شوند.

مدیریت کرونا در ایران

آسایی اردکانی در پاسخ به این پرسش که آیا در مدیریت کرونا در ایران به اندازه کافی به بیماران خفیف و سرپایی توجه شد، افزود: تمام دنیا و کشورهایی که سیستم بهداشتی و درمانی قوی دارند با این مشکل مواجه بودند. مساله ما در ایران این است که ویروس کرونا کمتر شناخته شده و شناحت محدود ما درباره عوارض این ویروس هنوز محدود است.

وی گفت: کم توجهی به موارد سرپایی به علت کمبود امکانات تشخیصی نبود، شاید در اوایل شروع اپیدمی این مساله و کمبود لوازم تشخیصی وجود داشت. البته انجام روزانه حدود ۲۰ هزار تست هنوز کافی نیست و باید بیشتر شود. توان انجام میزان بیشتر تست وجود دارد اما به هر حال در شرایط تحریم هستیم و هر تست کرونا حدود ۴۰۰ هزار تومان برای دولت تمام می شود.

مشاور وزیر بهداشت افزود: گرفتن تست کرونا از افراد نیز اصول و قواعدی دارد، نمی شود همین طوری توی خیابان از مردم تست گرفت. باید علایم شک برانگیزی داشته باشد و مهمتر از همه انجام تست از اطرافیان افراد مبتلاست که حتما باید انجام شود. اوایل شروع کرونا اصلا امکانات انجام تست نداشتیم اما اکنون شرکت های دانش بنیان کیت تشخیص تست کرونا را در داخل به صورت انبوه تولید کرده اند و بیشتر هم تولید می کنند. وضعیت امروز ایران در انجام تست حتی نسبت به کشورهای اروپایی در جایگاه خوبی است.

وی درباره احتمال بازگشت دوباره محدودیت ها به علت افزایش موارد مبتلایان گفت: این احتمال وجود دارد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد باید محدودیت ها برگردد و حتما وزیر بهداشت و همکارانشان در ستاد ملی کرونا وضعیت کشور را رصد می کنند و به تصمیم گیران در دولت اطلاع می دهند. من در جلسات ستاد ملی کرونا حضور ندارم و نمی دانم چنین تصمیمی گرفته می شود یا نه ولی مطمئن هستم اگر وضعیت بدتر شود قطعا محدودیت ها بر می گردد و باید این اتفاق بیفتد.

بازگشایی مدارس در تابستان

آسایی اردکانی درباره پیشنهاد وزیر بهداشت برای بازگشایی مدارس در تابستان برای پیشگیری از مواجهه همزمان آنفلوانزا و کرونا در پاییز گفت: نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم اما در شرایطی که امروز هستیم و افزایش موارد ابتلا به کرونا را می بینیم، باز شدن مدارس به هیچ وجه توصیه نمی شود و قطعا همان طور که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده بازگشایی ها باید گام به گام، تدریجی، پس از رصد شرایط و متناسب با وضعیت اپیدمی انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟