همه چیز درباره کرونا در ایران / از دانشگاه ها تا مهدهای کودک

به گزارش رکنا ، هشتاد و دو روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۰۷۶۰۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۶۴۰ نفر فوت شده و ۸۶۱۴۳ نفر بهبود یافته‌اند. روز گذشته وزیر آموزش و پرورش با اعلام بازگشایی مدارس از ۲۷ اردبیهشت گفته است؛ حضور دانش‌‌آموزان اجباری نیست و تنها برای رفع مشکلات و سوالات از معلمان می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند. او تاکید کرده است؛ تمام مدارس ابتدایی و متوسطه (به جز کودکان استثنایی) به منظور رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری، بهره‌مند شوند، دایر خواهد شد. همچنین وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است: بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم و خوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام‌ خواهد شد. امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد.معاون شهردار تهران نیز از اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران پس از پایان شب های قدر و یا در ابتدای خرداد ماه خبر داده است.

تصمیم جدیدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها اتخاد نشده است/ ارائه کارت سلامت از سوی دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه

«محمدرضا آهنچیان» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و حضور اختیاری دانشجویان گفت: این موضوع هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است و وزارت علوم تا این لحظه همان نظر قبلی را دارد و این مساله منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است. اگر ستاد اعلام کند که دانشگاه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان بازگشایی خواهد شد، وزارت علوم بر اساس آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.

وی ادامه داد: درباره برگزاری کلاس‌های دکتری، معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها نامه‌ای مبنی بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی و ارائه کارت سلامت از سوی دانشجویان ارسال کرد که در واقع از این طریق امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه و کارگاه‌ها وجود دارد. در مورد سایر مقاطع تصمیم‌گیری نشده و آموزش به صورت غیرحضوری کماکان ادامه دارد.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که اجباری نبودن حضور در کلاس‌های دانشگاه مبحثی بود که از سوی ستاد مقابله با کرونا مطرح شده، آیا در این خصوص مذاکره‌ای با وزارت علوم صورت گرفته است؟ گفت: این مساله به تازگی اعلام شده و وزارت علوم هنوز تمرکز و تصمیمی روی آن نداشته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یک سری از استان‌های ما در وضعیت قرمز و یک سری از استان‌ها نیز در وضعیت سفید هستند، از این رو نمی‌توان درباره همه آنها تصمیمی واحد اتخاذ کرد، زیرا ممکن است از استان‌های سفید دانشجویانی به استان قرمز بروند یا بالعکس، که این امر می‌تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد.

وی افزود: طبیعتا دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه به محیط‌های خوابگاهی، سالن غذاخوری و ورزشگاه نیاز دارند که این روند باعث بهم خوردن پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد شد. این تصمیم گرفته نشده اما برداشت من این است و به نظر می‌رسد به دلیل آن که دانشجویان در کل کشور پخش شده‌اند، بعید می‌دانم اجازه برگزاری حضوری کلاس‌ها داده شود. مگر در موارد خاص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دروس عملی و کارگاهی حضور دانشجویان در دانشگاه عملی شود.

آهنچیان درباره پروتکل‌های برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه‌ها گفت: تعداد دانشجویان کمتر از یک بیستم دانش آموزان هستند، از طرفی در آموزش و پرورش به خصوص در امتحانات نهایی نمی‌توان دانش آموزان را در قالب پروژه‌ ارزیابی کرد، بلکه آنها باید مطالب درسی را بخوانند، حفظ کنند و سپس امتحان بدهند، ولی در دانشگاه چنین رویه‌ای وجود ندارد.

حضور دانشجو الزامی نیست

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بنابراین برای ارزشیابی‌ها در دانشگاه الزامی برای حضور وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند به شکل پروژه‌ای کارها را انجام دهند. آنها می‌توانند حتی با تهیه یک کلیپ ساده نشان دهند که مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند تا استاد آنها را مورد ارزشیابی قرار دهد. معمولا این امکان در آموزش و پرورش به دلیل سن دانش آموزان در مقطع ابتدایی و در دوره متوسطه که باید برای کنکور آماده شوند، امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما مشکلات آموزش و پرورش را نداریم و خیلی از دانشگاه‌هایمان پذیرفته‌اند که آمادگی‌های لازم در روش غیرحضوری برای برخی دروس ایجاد شده است. در عین حال برخی دروس آن هم در تعداد محدودی از دانشگاه‌ها نیازمند حضور دانشجویان است که با رعایت موازین بهداشتی قابل برگزاری است.

آهنچیان درباره پروتکل‌های کلاس‌های حضوری گفت: برای کلاس‌هایی که احیانا قرار است، حضوری برگزار شوند، پروتکل‌هایی توسط خود دانشگاه تهیه شده، ولی در عین حال آن پروتکل باید مطابق با آن نکاتی باشد که وزارت بهداشت اعلام می‎کند. وزارت بهداشت پروتکلی را درباره فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد کرده که تفاوتی با پروتکل‌های محیط‌های سازمانی یا خارج از دانشگاه ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساتید و کارکنان برای ورود به دانشگاه باید کارت سلامت ارائه دهند؟ گفت: من درباره کارشناسان و اعضای هیات علمی هیچ اطلاعی دریافت نکرده‌ام که دانشگاه از آنها بخواهد کارت سلامت داشته باشند، اما خود دانشگاه‌‌ها تست‌های ساده‌ای مثل تب سنجی و میزان اکسیژن موجود در خون را انجام می‌دهند که اطمینان داشته باشند، همکارانشان سلامت هستند.

محدودیت بسته‌های تست سلامت از دانشجویان

آهنچیان در خصوص درخواست معاونت آموزشی برای انجام تست سلامت دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه گفت: این درخواست در نامه معاونت آموزشی وزارت علوم در اول اردیبهشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، اما بسته‌هایی که بتواند از دانشجویان تست سلامت بگیرد،‌ محدود است. از طرفی دانشگاه‌ها در عمل نمی‌توانند این کار را انجام دهند و باید مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت کمک کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: از پیش به دانشجویان توصیه شده که هنگام ورود به دانشگاه کارت سلامت داشته باشند، اما این راه به بسیاری از آنها نشان داده نشده که چگونه کارت سلامت را دریافت کنند، البته این مساله، نقص وزارت علوم یا وزارت بهداشت نیست، بلکه به خاطر شرایط است که اجاز نمی‌دهد همه بتوانند این تست را بدهند.

پیشنهاد پذیرش کودکان در مهدکودک‌های مناطق زرد و قرمز / تصمیم نهایی درباره بازگشایی مهدها هنوز اتخاذ نشده است

«سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در واکنش به اینکه گفته شده اگر مدارس در مناطق سفید بازگشایی شوند، مهدهای کودک هم بازگشایی خواهند شد، گفت: کارکرد مهدهای کودک فقط آموزشی نیست که بازگشایی آنها را فقط منوط به بازگشایی مدارس بدانیم. ما نیاز داریم در چنین شرایطی مراکز قانونی و استاندارد بتوانند فعالیت کرده و از فرزندان مادران شاغل نگهداری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها در مناطق سفید بلکه در کلیه مناطق این آمادگی را داریم تا با ابلاغ پروتکل‌های مورد نیاز با ظرفیت محدودتر اقدام به بازگشایی کنیم، چراکه مادران شاغل که کودک شیرخوار یا نوزاد دارند، باید جایی برای نگهداری کودکان خود داشته باشند و در صورت تداوم تعطیلی مهدهای کودک تکلیف این مادران و کودکان چه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پروتکل‌های پیشنهادی برای آغاز به کار مهدهای کودک گفت: پیشنهاد ما این است که پیرو سیاست‌های گام به گام بازگشایی فعالیت‌های اجتماعی، مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی نیز با ملاحظاتی فعالیت خود را آ‌غاز کنند.

بابایی با اشاره به پروتکل‌ها ادامه داد: این پروتکل‌ها مربوط به ضدعفونی کامل مهدکودک شامل تجهیزات، اسباب‌بازی‌ها، محیط و کلیه مکان‌ها از جمله دستشویی و ... قبل از بازگشایی و در پایان هر روز، تب‌سنجی روزانه مربیان و کودکان، عدم استفاده از فضاهای بازی مشترک مانند تاب، سرسره، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به تحرک بالا دارند، نظارت ویژه مربیان بر شستشوی صحیح دست کودکان و موارد نظافتی، حضور تمام پرسنل مهدکودک با وسایل و تجهیزات بهداشتی نظیر دستکش، ماسک و رعایت پروتکل‌های مربوطه، تهیه و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده به پرسنل، به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت انفرادی توسط کودکان در کیفی مخصوص است.

وی تصریح کرد: همچنین خارج کردن کفش‌ها از محیط داخلی، تغییر چیدمان کلاس‌ها و پخش کودکان در فضاهای مختلف مهد با حضور مربی و تاکید بر انجام فعالیت‌های انفرادی با حفظ فاصله مطمئن، عدم حضور اولیا در محیط مهد کودک، آموزش اولیا جهت اجرای پروتکل بهداشتی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص که موجب تجمع اولیا و معطلی آنها نگردد از دیگر پروتکل‌های پیشنهادی ما برای بازگشایی مهدهای کودک است.

فعالیت مهدهای کودک در مناطق نارنجی و قرمز و سفید

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در صورت تایید ستاد ملی کرونا فعالیت مهدهای کودک در مناطق نارنجی و قرمز می‌تواند شامل پذیرش کل کودکان در رده سنی تا دو سال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا و پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال با نصف ظرفیت ابلاغی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اولویت مادران شاغل باشد. همچنین در مناطق سفید نیز می‌توانیم تمامی کودکان را تا سن ۶ سال به محض اعلام با رعایت پروتکل های بهداشتی پذیرش کنیم.

به گفته مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکنون در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم نهایی در خصوص بازگشایی مهدهای کودک گرفته نشده است.

آسان‌گیری‌ها باعث شده مردم به کرونا عادت کنند/تداوم این رفتار مساوی است با افزایش بیشتر مبتلایان در دوره دوم کرونا

«محمد جواد جمالی نوبندگانی» نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه ویروس کرونا هیچ درمان قطعی ندارد گفت: اگرچه بعضی از افراد در گوشه و کنار ادعایی مبنی بر ساخت و درمان ویروس کرونا را مطرح می کنند اما نباید فراموش کرد که چنین اقدامی در این بازه زمانی امری بعید است چرا که به صورت کلی دارویی برای درمان ویروس ها وجود ندارد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه مردم باید از این نکته غافل نشوند که رعایت بهداشت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین روش برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا است تصریح کرد: سخت‌گیری‌ها در کشور ایران به مراتب کمتر از دیگر کشورها بوده بنابراین این مهم سبب شد مردم به موضوع کرونا عادت کنند.

جمالی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری افراد بیماری کرونا را جدی نمی گیرند افزود: حضور افراد بدون ماسک در اماکن و وسائل نقلیه عمومی موضوعی نگران کننده است و بی شک باید با این افراد به دلیل اینکه در شیوع کرونا نقش مستقیمی دارند برخورد شود.

عطسه ای که 20 نفر را کرونایی می کند

نماینده فسا در مجلس در ادامه با بیان اینکه ممکن است یک فرد مبتلا به کرونا با یک عطسه حدود 20 الی 21 نفر را به کرونا مبتلا کند ادامه داد: کم حوصلگی و بی حوصلگی مردم باعث شده که موضوع کنترل بیماری کرونا دشوار شود.

جمالی نوبندگانی بیان کرد: طی گذری که در روزهای گذشته از کنار دریاچه مهارلو در شیراز و استان فارس داشتم با سیل عجیب جمعیت مواجه شدم به طوری که چند خانواده 8 الی 10 نفری در کنار یکدیگر در یک زیلو نشسته بودند و در حال استراحت بودند که باعث تعجب من شده بود چرا که جدی نگرفتن این بیماری توسط مردم و شهروندان جای سوال دارد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود : تداوم این روند باعث می شود در موج دوم افراد بیشتری آلوده و درگیر کرونا شوند متاسفانه بعضی از افراد تا این بیماری برای خود و بستگانشان پیش نیاید و یا جان خود را از دست ندهند خیلی کرونا را باور نمی کنند.

با این حال جمالی اعتقاد دارد که جدی نگرفتن این بیماری باعث شده بعضی از نقاط کشور و استان فارس با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه مردم به مراتب با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی می توانند به سلامتی جامعه و اقتصاد کشور کمک کنند ادامه داد: در موضوع کرونا نیاز است تا به تمام جوانب کشور مانند موضوعات درمانی، اقتصادی، اجتماعی و تبلیغات سویی هم که از بیرون کشور انجام می شود توجه ویژه ای داشته باشیم.

کرونا بد موقع وارد کشور شد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ویروس کرونا در زمانی که در شدید‌ترین تحریم ها قرار داشتیم و فروش نفتمان کاهش پیدا کرد وارد ایران شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قبل از شیوع کرونا درصدی از جمعیت کشور بیکار بودند اما بی شک کرونا باعث افزایش بیکاری می شود که این مهم آسیب جدی به صنعت و کارخانجات وارد کرد.

نماینده فسا در مجلس با اشاره به اینکه استان فارس در موضوع کرونا توانست در بخش درمانی و عملیاتی موفق عمل کند ادامه داد: وجود سه دانشگاه علوم پزشکی در استان و یک دانشکده پزشکی مستقل در لارستان از موضوعات مهم و نکات برجسته فارس به شمار می رود چرا که نباید از نقش آموزش و پژوهش در درمان چشم پوشید.

تقدم تلفات الکل دست ساز بر کرونا

وی با بیان اینکه برای کنترل بیماری کرونا هماهنگی‌های مناسبی در استان فارس انجام شد ادامه داد: اما افزایش آمار تلفات در اثر مشروبات الکلی و دست ساز به مراتب بیشتر از بیماری کرونا است که این مهم بیانگر این موضوع است که بعضی از جوانان به تبلیغات سو و بی پایه و علمی بعضی افراد توجه می کنند.

جمالی با بیان اینکه تلفات بیش از 100 نفری بر اثر مشروبات الکلی در استان نگرانی هایی ایجاد کرده، ادامه داد: بسیاری از این افراد هم بر اثر مصرف الکل با مشکلاتی مانند نابینایی و کم بینایی مواجه شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟