خشکسالی آتش‌سوزی در مراتع را سرعت می‌دهد / در همدان رخ داد

مهدی صفی‌خانی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در مراتع به دو حالت طبیعی و مصنوعی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: عمده آتش‌سوزی‌هایی که در طبیعت به ویژه در مراتع و مناطق حفاظت شده استان همدان اتفاق می‌افتد از نوع مصنوعی هستند.

به گزارش رکنا، وی تصریح کرد: گاهی اوقات تعارضاتی که ممکن است با جوامع محلی یا افراد در طبیعت به وجود بیاید باعث ایجاد آتش‌سوزی عمدی می‌شود، در بعضی از موارد هم آتس‌سوزی سهوی است و توسط طبیعت‌گردان و با روش کردن آتش در فصل خشک اتفاق می‌افتد.

صفی‌خانی با بیان اینکه بهترین کار برای کاهش آتش‌سوزی در طبیعت فرهنگ‌سازی در بین افراد بومی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم حریق در طبیعت را از لحاظ فرهنگی در بین افراد هر منطقه ایجاد کنیم و آنها را با آسیب‌هایی منفی که با حریق به طبیعت می‌رسد آشنا کنیم اثرات مثبتی خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: اگر مردم بدانند آسیب‌های حریق در طبیعت به زندگی آنها برمی‌گردد بیشتر در این زمینه حساسیت به خرج می‌دهند، از طرفی بیشتر آتش‌سوزی‌ها نتیجه ناآگاهی مردم است و آسیب ناشی از آن به تنوع زیستی نیز ضرر می‌رساند.

وی پیشگیری از حریق را راحت‌تر از درگیر شدن با آن دانست و یادآور شد: آتش‌سوزی در مناطقی به سرعت گسترش می‌یابد که کسی در آنجا نیست، همچنین در زمینه آگاه‌سازی مردم بومی اقداماتی توسط دستگاه محیط زیست انجام می‌شود.

صفی‌خانی در ادامه بیان کرد: شش منطقه حفاظت شده در استان همدان وجود دارد که مرتعی هستند و پوشش گیاهی آنها نسبت به دیگر مراتع استان غنی‌تر است بنابراین اگر حریقی در آنها اتفاق بیفتد میزان و حجم گسترده‌تری درگیر شده و خسارت بیشتری را وارد می‌کند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان اعلام کرد: هموطنان می‌توانند موارد حریق در طبیعت را به شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ اداره منابع طبیعی و ۱۵۴۰۰۰۰ سازمان محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند تا آتش‌سوزی سریع‌تر کنترل شود و آسیب‌های ناشی از آن کمتر باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 699176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟