بازداشت 71 شکارچی بی رحم در گلستان / ثبت روباه نادر ترکمن پس از 30 سال

به گزارش رکنا، احمد احمدی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به‌مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه اظهار کرد: تشکیل پرونده شکار غیرمجاز پرندگان شکاری و مهاجر در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از دو برابر بوده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۷۱ پرونده در خصوص شکار و صید غیرمجاز پرندگان مهاجر و شکاری در شهرستان تشکیل شد و در این رابطه ۱۰۱ نفر متخلف دستگیر شدند که این پرونده‌ها در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۴۰ پرونده و دستگیری ۵۰ متخلف بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس با اشاره به درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر خاطرنشان کرد: در سال گذشته در راستای جلوگیری از صید پرندگان شکاری توسط شکارچیان غیرمجاز محیط‌بانان محیط‌زیست شهرستان مجبور به درگیری با آنها شدند که خوشبختانه منجر به صدمات و جراحات محیط‌بانان نشده و در این رابطه ۲۳ نفر متخلف دستگیر شدند.

وی ادامه داد: از مردادماه هر سال پرندگان مهاجر و شکاری به تالاب‌های بین‌المللی شمال گنبدکاووس مهاجرت کرده و ما شاهد ارتباط سودجویان جنوب کشور با عوامل آنها در منطقه مرزی گنبدکاووس هستیم تا این پرندگان به صورت غیرمجاز صید و به جنوب کشور و سپس به کشورهای عربی منتقل و با قیمت گزافی به‌فروش برسد.

احمدی ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان شهرستان گفت: با وجود نیروی انسانی محدود در اداره حفاظت محیط‌زیست و محیط‌بانان، آنها شبانه‌روز و به صورت شیفتی تلاش کرده تا مانع صید این پرندگان مهاجر و شکاری شده و از انقراض آنها جلوگیری شود.

وی با اشاره به مشاهده گونه جانوری روباه ترکمن در منطقه شمال گنبدکاووس بیان کرد: به تازگی و توسط یکی از همکاران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آقای «حامد آتابای» سه قلاده گونه روباه ترکمن در منطقه شمال گنبدکاووس مشاهده و عکسبرداری شده که در ۳۰ سال گذشته این گونه ثبت نشده و در معرض خطر انقراض قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس گفت: بعد از شناسایی این گونه و رایزنی با سازمان حفاظت محیط زیست کشور برنامه‌های لازم در خصوص حفاظت و جلوگیری از انقراض آن انجام شده است.

وی در خصوص پاسخ به استعلامات صدور مجوز توسط ارگان‌ها برای استقرار، بهره‌برداری، توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی ابراز کرد: در سال گذشته ۲۲۰ مورد استعلام از ارگان های مختلف در این رابطه به اداره حفاظت محیط زیست ارجاع شد که از این تعداد ۱۳۴ مورد در راستای استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی بود که پس از بررسی کارشناسان برای ۱۲۴ مورد مجوز لازم صادر شد. همچنین ۸۶ مورد استعلام بهره‌برداری، توسعه و افزایش ظرفیت از واحدهای تولیدی به این اداره ارجاع شد که پس از بررسی‌های لازم ۷۵ مورد مجوز لازم را دریافت کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس ادامه داد: در استان کمیسیون ماده 11 قانون هوای پاک تعریف شده و واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که در راستای استقرار، بهره‌برداری، توسعه و افزایش ظرفیت مجوز لازم را دریافت نکرده و با مخالفت روبرو شدند می‌توانند اعتراض خود را در این کمیسیون مطرح کرده تا دفاع لازم از این واحدها انجام شده و با بررسی همه جوانب در صورت امکان فعالیت مورد نظر مجوز از طرف کمیسیون اخذ شود.

وی با اشاره به اینکه در استان‌های شمالی همه واحدهای صنعتی باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای صنعتی که در خارج از شهرک صنعتی مستقر شدند بر حسب ضرورت و حفظ محیط زیست به صورت ماهانه یا فصلی مورد پایش این اداره قرار می‌گیرند.

احمدی افزود: در سال گذشته ۳۱۳ واحد تولیدی، ۲۸ مورد بیمارستان، ۵۵ مورد مراکز پسماند، ۲۶ مورد محیط طبیعی و ۱۵ مورد شکوائیه و در مجموع ۴۳۷ مورد در این اداره مورد پایش و بررسی قرار گرفته و برای ۵۲ مورد از طرف اداره حفاظت محیط زیست اخطار زیست محیطی صادر شد.

وی با اشاره به هفته محیط زیست و گرامیداشت رئیس سابق اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرحوم «آق آتابای» گفت: مرحوم «آق آتابای» یکی از مدیران فعال در این حوزه بوده که متاسفانه به‌خاطر بیماری کرونا جان خود را از دست داد، شعار امسال هفته محیط زیست به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری نوسازی و بازسازی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس بیان کرد: به‌مناسبت هفته محیط زیست و با همکاری دهیاری‌های روستاهای «تنگلی» و «اوخی‌تپه» روز گذشته در کنار تالاب بین‌المللی «آلماگل» مسابقه نقاشی با موضوع تالاب‌ها برای کودکان این دو روستا برگزار شد و از همه شرکت کنندگان در این مسابقه تجلیل شد.

به گفته شهرداری گنبدکاووس روزانه حدود ۷۶ تا ۸۵ هزار تن پسماند در شهرستان تولید می‌شود که پس از جمع‌آوری در سایت (سکوی موقت) در روستای «آقچه لی‌سفلی» توسط کامیونت به سایت زباله آزادشهر منتقل می شود.با این‌حال بعد از گذشت ۱۱ سال از تعطیلی سایت زباله در «جاده نفت» هنوز شاهد تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی توسط افراد و ارگان‌های مختلف بوده و شهرداری نسبت به ایجاد فضای سبز، مکانی برای نگهداری سگ‌های ولگرد و پارک هیچ اقدامی انجام نداده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟