۱۵۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در مشهد کشف شد

به گزارش رکنا، 153 دستگاه استخراج ارز دیجیتال طی ۲ عملیات جداگانه در مشهد کشف و ضبط شد.
کارشناس مسوول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۱۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال موسوم به "ماینر" که به شکل غیرمجاز در یک واحد صنعتی واقع در حومه مشهد به کار گرفته شده بود کشف و ضبط شد.
بخشعلی بیاتی : کارشناسان بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در گشت مشترک با کارشناسان اداره اماکن مشهد و حراست توزیع نیروی برق این شهر موفق به شناسایی این مکان شدند.
وی ادامه داد: کارشناسان مامور پس از هماهنگی قضایی با جانشین دادستان منطقه چهار مشهد برای بازرسی وارد این مکان شدند و دستگاههای استخراج ارز دیجیتال را توقیف کردند.
کارشناس سازمان صمت خراسان رضوی گفت: این واحد صنعتی که به طور غیرمجاز مزرعه استخراج ارز دیجیتال را در کارگاه خود برپا کرده بود در محل شهرک صنعتی چرم‌شهر در حومه مشهد مستقر است.
بیاتی افزود: ارزش تقریبی این ۱۱۳ ماینر غیرمجاز حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان برآورد شده است و دستگاههای استخراج ارز دیجیتال ضبط شده از این واحد به سازمان اموال تملیکی منتقل شد.
عملیات دوم و کشف ۴۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال دیگر
جانشین فرمانده انتظامی مشهد هم از کشف ۴۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یک انبار ضایعاتی در حاشیه شهر مشهد خبر داد.
سرهنگ محمد طبسی سه شنبه شب با اعلام این خبر افزود: ماموران کلانتری ۱۲ امام رضا (ع) مشهد با اقدام اطلاعاتی به سرنخ هایی رسیدند که نشان می داد افرادی سودجو چند دستگاه استخراج ارز دیجیتال را در یک انبار ضایعاتی واقع در اطراف مشهد نصب کرده و نگهداری می کنند.
وی اضافه کرد: تیم های کلانتری ۱۲ پس از هماهنگی با مقام قضایی به طور ضربتی وارد عمل شدند و این محل را بازرسی و ماینرهای یاد شده را کشف و ضبط کردند.
جانشین فرمانده انتظامی مشهد گفت: بررسی های پلیسی در تحقیقات اولیه با توجه به ادعای یک شهروند، حاکی از آن است که تعداد ۲۱ دستگاه از ۴۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال موجود در محل سرقتی است.
طبسی افزود: در این عملیات یک متهم دستگیر و تحقیقات برای روشن شدن چگونگی ماجرا و صحت و سقم سرقت در این پرونده با دستور مقام قضایی ادامه دارد.
بنا بر اعلام شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به کارگیری غیرمجاز دستگاههای ماینر و استفاده غیرقانونی انرژی برای استخراج رمزارز ظرف یک سال اخیر ۲۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال به شبکه برق این استان خسارت وارد کرده است.
این حجم از خسارت مالی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ناشی از مصرف غیرمجاز سه هزار و ۲۸۸ کیلووات ساعت انرژی برق توسط استخراج‌کنندگان غیرقانونی انواع رمزارز است.
رمزارز با نام انگلیسی "Cryptocurrency" ابزار مجازی مبادلات مالی با سابقه‌ای کمتر از نیم قرن است که فقط به صورت دیجیتالی بر روی رایانه‌ وجود دارد.
بر این اساس هیچ نوع معادل فیزیکی در قالب سکه یا اسکناس برای رمزارز وجود ندارد زیرا با استفاده از الگوریتمهای ریاضی و فنون رمزنگاری با بکارگیری رایانه و همچنین دستگاهی به نام "ماینر" طی روندی طولانی و وقتگیر تولید و منتقل می‌شود. این روال که اغلب با استفاده از تعداد بسیاری ماینر و رایانه طی می‌شود نیازمند مصرف مقدار فراوانی انرژی برق است.
همزمان با گسترش تولید و کاربرد رمزارزها، حجم مصرف برق برای استخراج آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به طوری که میزان برق مصرف شده برای این منظور ظرف یک سال در ایسلند بیشتر از حجم برق مصارف خانگی آن کشور بوده است. به همین خاطر برخی کشورها از جمله ایران اقدام به تعیین تعرفه‌های مالیاتی ویژه مصرف برق در این خصوص و کسب مجوزهای لازم برای استخراج رمزارز کرده‌اند.
همچنین رمزارزها به صورت نامتمرکز تولید، اداره و منتقل می‌شوند لذا از سوی هیچ نظام متمرکز بانکی قابل کنترل و ردگیری نیستند. همین ویژگی باعث شده برخی از منتقدان آن را زمینه و روشی برای پولشویی تلقی کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 686683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟