کرونا پیش از دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان بوده است

به گزارش رکنا،«پیتر بن امبارک» سرپرست دانمارکی تیم سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو در مصاحبه اختصاصی با «ان اچ کی» تلویزیون ژاپن افزود: نشانه های روشنی وجود داشت که در دسامبر ۲۰۱۹ / آذر ۱۳۹۸/ ویروس گسترده تر از آنچه فکر می شد در این شهر گردش داشته است.
این دانشمند دانمارکی پیشتر هم به رسانه ها گفته بود وجود ۱۷۴ مورد مثبتِ مبتلا به موارد شدید کرونا در ووهان در یکم دسامبر ۲۰۱۹، به این معنی است که احتمالا در آن ماه بیش از ۱۰۰۰ مورد مبتلا در ووهان و اطراف این شهر وجود داشت.
او گفته بود تیم تحقیق سازمان جهانی بهداشت همچنین پی برد، در یکم دسامبر ۲۰۱۹، حدود ۱۳ گونه مختلف از ویروس «سارس- کو-۲» با تفاوت های اندک در حال گسترش در شهر ووهان بودند.
اظهارات این کارشناس سازمان جهانی بهداشت در حالی است که نماینده چین در تیم اعزامی به ووهان پیشتر در کنفرانسی خبری در پکن بعد از اتمام تحقیقات اعلام کرده بود شواهدی دال بر اینکه ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ قبل از دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان وجود داشته است ، در دسترس نیست.
تیم سازمان جهانی بهداشت به مدت دو هفته مکانهای مختلفی از جمله بازار محصولات دریایی مرتبط با مبتلایان متعدد در مراحل اولیه شیوع این ویروس در ووهان را بازرسی کردند و با پرسنل پزشکی که بیماران را مداوا کرده بودند مصاحبه کردند.
امبارک گفت: پیش از ورود این تیم، طرف چینی بررسی زیادی انجام داده بود و این تیم نتیجه گیری ها و نتایج آنها را به اتفاق بازبینی کرد. امبارک گفت که طرف چینی برای تحقیق در مورد منشا این ویروس باید داده های بیشتری در اختیار این تیم قرار می داد.
سازمان جهانی بهداشت می گوید در حال گردآوری گزارشی از یافته های این تیم است و ممکن است در صورت لزوم اعزام یک تیم دیگر به ووهان را بررسی کند.
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پیشتر در پکن گفته بودند که شناسایی این موضوع که ویروس کرونا از حیوان به انسان سرایت کرده ، در دست مطالعه است آنها همچنین گفتند که نبود خفاش ها در شهر ووهان چین احتمال انتقال ویروس کرونا از این حیوان را تقریبا نفی می کند.
آنها همچنین اعلام کردند نمی توانند تایید کنند که منشا پیدایش و سرایت جهانی این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان بوده است.
شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا صبح امروز چهارشنبه در سراسر جهان، به ۱۱۰ میلیون و ۵۳ هزار نفر رسیده که دو میلیون و ۴۳۰ هزار تن آنها فوت شده و ۸۴ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بهبود یافته و بقیه همچنان با این بیماری درگیر هستند.
در چین نیز تا کنون ۸۹ هزار و ۷۹۵ تن به بیماری کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان هم به چهار هزار و ۶۳۶ تن افزایش یافته است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟