بنیانگذار موسیقی کلاسیک لرستان درگذشت / روز گذشته رخ داد

محمود مدیری بنیانگذار موسیقی کلاسیک در استان لرستان هنرمند، آهنگساز و نوازنده ویلون سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در سن ۸۵ سالگی به علت بیماری در خرم‌آباد درگذشت.

به گزارش رکنا، محمود مدیری از آهنگ‌سازان و نوازندگان توانمند ویولن لرستان و ایران است که زحمات و تلاش‌های فراوانی جهت اعتلای موسیقی لرستان کشیده است. وی اصالتا بروجردی و ۲۵ اسفند ۱۳۱۴ در نهاوند به دنیا آمده است.

استاد مریدی تا کلاس چهارم ابتدائی در دربند دورود ادامه تحصیل داد و از ۱۲ سالگی در دسته موزیک ارتش استخدام و دیپلم را شبانه نزد استاد حمید جزایری در خرم‌آباد طی کرد.

او ابتدا به نواختن ساکسیفون و ترمپت مشغول بود و سپس نواختن ویلون را به طور مخفیانه آغاز و مدتی نیز خدمت استاد شاپور نیاکان هنر آموخت.

مدیری کتاب یک تا چهار استاد خالقی و کتاب یک تا پنج ویلون و در سن ۱۷ سالگی ردیف صبا را به اتمام رساند و سمفونی شماره پنج بتهوون را با ۷۰ نفر نوازنده رهبری و سالیان سال به آموزش مشغول و بسیاری از هنرمندان را به جامعه هنری معرفی کرد.

از جمله کار‌های فاخر استاد مدیری نت‌نویسی آهنگ‌های لری می‌باشد که با زحمات استاد حمید ایزدپناه در کتاب "لرستان در آیینه تاریخ" سال ۱۳۵۱ منتشر شده است.

سید فرید قاسمی در کتاب دانشنامه خرم‌آباد ضمن معرفی استاد مدیری، می‌نویسند: آهنگ‌های "چشم‌به‌راه"، دایه‌دایه، یاد یار، کفش طلا، بیا بختم و بیا یارم، هالوی گندم خر، قدم خیر، وطن، دلدار از ساخته‌های اوست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟