پایان جولان تبهکاران حرفه ای در فضای مجازی

تبهکاران سال‌هاست که به فضای مجازی کوچ کرده‌اند. فضای مجازی محل عرض اندام مجرمانی شده است که طعمه‌های خود را از میان کاربران انتخاب می‌کنند؛ کلاهبرداری های مختلف، خرید‌وفروش‌های متقلبانه، اخاذی‌های سریالی و حتی طبابت‌های غیر مجاز انجام می‌دهند.

به گزارش رکنا، در فضای مجازی شاهد بروز و ظهور جرایم و معضلات متعدد و جدیدی هستیم که روزبه‌روز به دامنه‌ آن افزوده می‌شود؛ به گونه‌ای که بسیاری مجرمان برای انجام اعمال مجرمانه خود به شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند.

در 24 ساعت گذشته پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ متهمانی را دستگیر کرده است که یکی به بهانه فروش خشکبار کلاهبرداری می‌کرد، دیگری تبلیغات دروغین کالاهای اینترنتی انجام می‌داد و متهم سوم عامل فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی بود.

کلاهبرداری خشکبار یک میلیاردی در تهران

چندی پیش مرد جوانی که مورد کلاهبرداری در فضای مجازی قرار گرفته بود به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت: «قصد داشتم کسب‌وکار بزرگ راه بیندازم برای همین در فضای مجازی مشاغل مختلفی را جست‌و‌جو کردم. در اینستا با مردی آشنا شدم که مدعی بود از افراد مطرح و تاجر خشکبار است.»

شاکی در ادامه گفت: «پس از گذشت مدتی با توجه به وعده‌های این تاجر مجازی نسبت به تجارت خشکبار، جذب این کار شدم. تصمیم گرفتم مبالغی را به حساب تاجر مجازی واریز کنم تا با خرید عمده خشکبار و توزیع آن به صورت خرد بتواند سرمایه‌ای را در گردش مالی قرار دهم. بدین ترتیب در چندین مرحله مبلغ 10 میلیارد ریال به حسابی که او اعلام کرده بود، واریز کردم اما پس از آخرین واریز پول به حسابش دیگر تماس‌هایم را پاسخ نداد.»

آخر تجارت مجازی

با دریافت شکایت بررسی موضوع در دستور کار تیمی از مهندسان پلیس فتا قرار گرفت. کارآگاهان این پلیس موفق شدند در رصدهای اطلاعاتی هویت و مخفیگاه متهم را در یکی از استان‌های همجوار شهر تهران شناسایی کنند.

با اخذ نیابت قضائی، تیمی از کارآگاهان به مخفیگاه متهم اعزام و موفق شدند این مجرم را در مخفیگاهش دستگیر کنند و به پلیس فتای تهران انتقال دهند.

متهم در تحقیقات پلیسی به جرم ارتکابی اعتراف کرد و برای سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی شد.

فروش سلاح جنگی در تهران

عامل فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی دستگیر شد. مأموران پلیس از مخفیگاه متهم 6 قبضه سلاح جنگی و یک قبضه سلاح شکاری کشف کردند.

در هفته گذشته اخباری در خصوص فروش سلاح جنگی و شکاری و سایر ادوات مربوط به آن در فضای مجازی به دست مأموران مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت رسید.

با توجه به اهمیت موضوع مأموران بلافاصله دست به کار شدند. پس از انجام تحقیقات گسترده و استفاده از ابزار‌ها و شگرد‌های فنی و پلیسی هویت عامل اصلی فروش سلاح را شناسایی کردند.

پس از ارسال مستندات مربوطه به مراجع قضائی و اخذ دستور در صبح روز چهارم بهمن ماه مأموران مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت به آدرس اعلامی اعزام شدند.

شناسایی مخفیگاه متهم

تیم پلیسی در یک اقدام غافلگیرانه عامل اصلی فروش سلاح در فضای مجازی را در مخفیگاهش در حوالی کیانشهر دستگیر کردند.

در بازرسی ازمخفیگاه متهم تعداد 6 قبضه سلاح جنگی، یک قبضه سلاح شکاری غیر مجاز و سایر ادوات مربوط کشف شد.

متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شد.

کالای‌های قلابی اینترنتی

کلاهبرداران با تبلیغ دروغین کالا در فضای مجازی کاربران را هدف قرار می‌دهند.

افراد سودجو و کلاهبردار با تبلیغات گسترده فروش کالا به قیمت ارزان‌تر از بازار، تخفیف ویژه، قیمت‌های استثنایی و باورنکردنی و… شهروندان را ترغیب به خرید کالا و محصولات خود می‌کنند.

وقتی کاربران مجاب به خرید کالا می‌شوند، مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت می‌کنند. این در حالی است که فروشندگان تبهکار پس از واریز بیعانه به وسیله خریداران دیگر پاسخگوی تلفن خود نیستند و از تحویل و استرداد وجه امتناع می‌‌کنند.

هشدارهای پلیسی

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس فتا تهران بزرگ که تبهکاران را در فضای مجازی رصد می‌کند به کاربران توصیه کرد: «به هیچ عنوان نباید به تبلیغات فروش کالا باکیفیت بالا و قیمت ارزان در فضای مجازی اعتماد کرد. باید از پرداخت هر گونه وجهی در قبال بیعانه خودداری کنید. پس از اطلاع از مشخصات کالا در فضای مجازی، خرید و فروش کالا را در فضای حقیقی و با رعایت ارکان صحت معاملات انجام داد.»

معاملات خود را در فضای حقیقی انجام دهید و بدون دریافت کالا از پرداخت وجه تحت هر عنوانی ازقبیل پیش پرداخت، بیعانه، تضمین قرارداد و حسن عمل و … خودداری کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654480 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟