مسمومیت 77 زن و مرد قمی بر اثر گازگرفتگی

 رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، ۷۷ نفر در این استان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن مسموم شدند.
محمد شهیدی روز پنجشنبه  افزود: از این تعداد یک نفر به دلیل شدت بالای مسمومیت قبل از رسیدن اورژانس ۱۱۵ جان خود را از دست داده‌است.
به گزارش رکنا، وی اضافه کرد: سال گذشته نیز ۱۳۲ نفر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به مرکز فوریت‌های پزشکی گزارش شد که از این تعداد سه نفر به دلیل شدت بالای مسمومیت جان خود را از دست دادند.
وی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به سرد شدن هوا، در نصب صحیح بخاری و دودکش دقت لازم را داشته باشند و مبادی ورودی و خروجی وسایل گازسوز را بررسی کنند تا دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن نشوند.
شهیدی افزود: همشهریان در زمینه استفاده از وسایل گازسوز بسیار دفت کرده و مواردی را که اطلاع ندارند از کارشناسان آتش‌نشانی راهنمایی بخواهند و این مساله را به‌عنوان یک مرگ خاموش و دردآور بسیار جدی بگیرند.
وی با بیان این‌که با وجود آموزش‌های گوناگون در این زمینه، آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کل کشور بالاست، اضافه کرد: آمار مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن با آغاز سرما افزایش قابل‌توجهی می‌یابد.
به گفته وی، عمده این مسمومیت‌ها ناشی از استفاده نادرست از وسایل گرمایشی خانگی و همچنین استفاده از وسایل غیراستاندارد در محفظه‌هایی مانند چادرهای مسافرتی و کابین‌های خودرو به‌ویژه خودروهای سنگین است.
رییس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم اضافه کرد: در مسمومیت با گاز خطرناک مونوکسیدکربن قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل این‌گونه وسایل اهمیت بالایی دارد.
وی با بیان این‌که بیشتر مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن مربوط به خروج لوله بخاری از محل اصلی است، تاکید کرد: شهروندان از روشن کردن هرگونه وسایل گرمایشی غیرمتعارف که باعث مسمومیت می‌شود، خودداری کنند.
وی با بیان این‌که مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، گفت: ممکن است در یک محیط ثابت افرادی که دچار مسمومیت با این گاز می‌شوند، تظاهرات بالینی آن‌ها یکسان نباشد و یک فرد دچار سردرد، یک فرد دچار حالت تهوع و یا فرد دیگری دچار کاهش سطح هوشیاری شود.
شهیدی با اشاره به این‌که سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تاری دید و در برخی موارد تشنج از علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است، افزود: در صورت مواجه شدن با فرد مسموم، نخستین و مهم‌ترین اقدام رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام برای بهبود حال فرد مسموم است.
وی اضافه کرد: پس از خارج کردن فرد مسموم از محیط، باید بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و برای حضور سریع عوامل اورژانس نشانی دقیق خود را اعلام کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟