دادگاه محکومیت عاملان ترور شهید سلیمانی شبیه‌سازی می‌شود

به گزارش رکنا،  عصر امروز نشست خبری دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی و نخستین رویداد دادگاه شبیه‌ساز (موت کورت) ترور شهید سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت جنایتکار امریکا و نشست رسانه‌ای بررسی پرونده و مطالبه‌گری حقوقی ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور و سخنرانی عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و بهادری‌ جهرمی،‌ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار شد.

در این مراسم که تعدادی از خانواده‌های شهدای جبهه مقاومت و خانواده شهدای ترور حضور داشتند، از پوستر رویداد دادگاه شبیه‌سازی ترور شهدای مقامت و کنفرانس بین‌المللی ابعاد حقوقی ــ سیاسی این موضوع رونمایی شد.

بهادری‌ جهرمی؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانوداه قوه قضائیه در آغاز این نشست گفت: واقعه دردناک ترور اسوه مقاومت به نوعی پشت ایرانیان را لرزاند و بر این اساس ضروری بود که هر یک از جوامع مختلف، اصناف مختلف و اقشار مختلف، واکنش مناسب نسبت به این موضوع داشته باشند و تکلیف خود را احصا کنند.

وی افزود: بدنه اجتماعی مردم با هماهنگی با همدیگر باید نسبت به احقاق حقوق خودشان و مقابله با بانیان این ضایعه همچنین جلوگیری از تکرار چنین مسائلی اقدام کنند.

بهادری‌جهرمی ادامه داد:‌ جامعه حقوقی و مرکز وکلا هم سعی کرد در این راه جزو پیشگامان باشد؛ جامعه وکلای مرکز با حضور 30 هزار وکیل و جامعه کارشناسان رسمی مرکز هم با حدود 14 هزار کارشناس برای این احقاق حقوق اعلام آمادگی می‌کنند؛ در این باره جلساتی با نهادهای حاکمیتی برگزار شده و در ادامه آن دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت بنا شد.

وی تأکید کرد: این دبیرخانه به صورت کاملاً مردمی و خودجوش راه‌اندازی شده و مراسم متعددی از جشنواره‌های علمی و برنامه‌های حقوق بشری را برگزار خواهد کرد.

در ادامه اسماعیل آجرلو؛ دبیر نخستین رویداد دادگاه شبیه‌ساز (موت کورت) ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت جنایتکار امریکا ضمن توضیح ماهیت این دبیرخانه گفت: دبیرخانه با عنوان مطالبه‌گری حقوقی ترور شهید سلیمانی با حضور حقوقدانان تشکیل شده است.

وی افزود:‌ ماهیت این دبیرخانه مردمی و خودجوش است و هیچ نهاد مستقیم حاکمیتی تشکیل‌دهنده آن نیست؛ فعالیت متعددی برای این دبیرخانه و استمرار فعالیت‌های آن برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است از جمله برگزاری رویداد شبیه‌سازی دادگاه (موت کورت) که از امروز فراخوان شرکت در آن اعلام می‌شود.

آجرلو با گفتن اینکه گروه‌های دانشجویی، حقوقدانان و وکلا می‌توانند در قالب رقابت‌های مورت کورت در این رقابت شرکت کنند،‌ گفت: رقابت مجازی این موت کورت از امروز آغاز می‌شود و در اسفند ماه امسال بخش اصلی رقابت به صورت حضوری برگزاری خواهد شد.

وی افزود: همچنین فراخوان مقاله و کنفرانس بین‌المللی بررسی ابعاد حقوقی ــ سیاسی ترور شهید سلیمانی و شهدای همراه توسط آمریکا هم منتشر می‌شود؛ 10 اسفند ماه مهلت دریافت چکیده مقالات است و همایش با حضور صاحبان مقالات برتر با احضور اندیشمندانی از سراسر جهان برگزار خواهد شد.

آجرلو اظهار کرد: این دبیرخانه رسالت خودش را بر جریان‌سازی علمی و حقوقی و مطالبه‌گری مردمی در خصوص ترور شهید سلمیانی قرار داده است.

در ادامه این نشست، نژندی‌منش، مسئول برگزاری این رویداد حقوقی، ‌دلیل برگزاری موت کورت را گرامیداشت یاد شهدای مقاومت و به ویژه شهید سلمیانی، تأکید جامعه علمی و مدنی بر مطالبه‌گری، تبیین و شناخت چالش‌های حقوقی، طرح ادبیات حقوقی جبهه مقاومت در سطح دانشگاه‌ها و مشارکت جامعه حقوقی در ارائه راه حل برای حل معضلات حقوقی کشور، عنوان کرد.

وی گفت:‌ این برنامه در حقیقت مشارکت جامعه دانشگاهی حرفه‌ای حقوقی در شناخت آسیب‌ها و ارائه راهکارها است؛ حقوقدانان و دانشجویان گرد هم می‌آیند تا درباره یک بحث فراملی، تبادل‌نظر کنند؛ ترکیب کمیته علمی این رویداد هم متشکل از اساتید دانشگاه‌های حقوق کشور،‌ وکلا،‌ قضات، دانشجویان و پژوهشگان حقوق است.

نژندی‌منش گفت:‌ در جریان روند ثبت‌نام، سناریو در اختیار تیم‌ها قرار داده می‌شود تا لوایح را تنظیم کنند؛ لوایح به‌صورت کدگذاری شده در اختیار داوران قرار می‌گیرد و لوایحی که بالاترین امتیازها را بیاورند به عنوان تیم‌های منتخب به صورت حضوری در محضر قضات به ارائه لوایح و دفاعیات خود می‌پردازند؛ لوایح تیم‌های برنده در قالب کتاب منتشر خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟