مسمومیت 11 زن و مرد زنجانی بر اثر گازگرفتگی

 رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای فصل سرما " مهر امسال تا کنون" ۱۱۱ نفر از هم استانی‌ها به دلیل استنشاق گاز منواکسیدکربن مسموم و به بیمارستان منتقل شدندکه از این تعداد سه نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش رکنا، دکتر اصغر جعفری روز سه‌شنبه افزود: از مجموع فوتی های ناشی از مسمومیت گاز منواکسیدکربن در این استان ۲ نفر مرد و یک نفر زن بودند.

وی اضافه کرد: قاتل خاموش، بیشتر با آغاز فصل سرد سال جان افراد را می گیرد که این اتفاق ناخوشایند به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز و بی اطلاعی از علائم گاز گرفتگی از جمله سردرد، بی حالی، سرگیجه و تهوع بروز می کند.

جعفری ادامه داد: روزهای سرد سال در این استان بیشتر از بسیاری از استانهای کشور است و به همین دلیل مدت زمان استفاده از وسایل گرمایشی نیز بیشتر است که در این میان عدم توجه به نکات ایمنی افراد را در معرض خطر قرار می دهد که متاسفانه هفته ای چند مورد مسمومیت و حتی فوتی نیز گزارش می شود و لازم است همشهریان به این موضوع توجه کنند.

وی اظهار داشت: گاز منواکسیدکربن بدون بو، رنگ و بدون نشانه است و هیچ گونه علائم هشدار دهنده ندارد و به تدریج علایم مسمومیت ایجاد می شود، این نشانه ها سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه و اختلال تعادل است و تظاهر بیشتر علائم، منجر به خواب عمیق و در نهایت منجر می شود.

جعفری افزود: زنان باردار و کودکان بیشتر در معرض خطر مسمومیت هستند که در زمان بروز علایم قدرت تصمیم گیری فرد پایین می آید که در صورت بروز این علایم پنجره ها باید باز شده و بلا فاصله محل را ترک کرد و با اورژانس تماس گرفت.

وی اضافه کرد: اغلب افرادی که دچار گاز گرفتگی می شوند، در خواب پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گاز منواکسیدکربن فوت می کنند و این درحالی است که اگر فرد مسموم شده زودتر به مراکز درمانی انتقال داده شود احتمال بهبودی وجود دارد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: فردی که در محیط اشباع شده با مونوکسید کربن قرار می گیرد در صورت بروز علائم مسمومیت عنوان شده باید بلافاصله از محیط خارج و برای اقدامات رفع مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شود.

گفتنی است، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجانا ۶۱ پایگاه اورژانس شامل ۲۲ پایگاه شهری، ۳۸ پایگاه جاده‌ای و یک اورژانس هوایی به مردم خدمات رسانی میکند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، میانگین رسیدن نیروهای اورژانس به محل ماموریت در شهر زنجان ۶ دقیقه و در سطح جاده های استان نیز ۱۱ دقیقه اعلام شده است که این مهم از وضعیت خدمات رسانی مناسب به گروه های هدف حکایت دارد.

اورژانس استان با به کارگیری ۱۱۴ دستگاه آمبولانس در سطح استان در موقعیت ها و طرح های مختلف خدمات رسانی می کند و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز امداد رسانی در حوادث جمعی را امکان پذیر کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟