کشف 625 کیلوگرم پیش‌ساز مواد مخدر در مرزهای شرقی خراسان رضوی

به گزارش رکنا، سردار مجید شجاع روز جمعه افزود: این میزان پیش‌ساز در داخل یک دستگاه تریلی ترانزیت جاسازی شده بود.

وی ادامه داد: در این عملیات تریلی توقیف و متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شدند.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی از کشف انواع مواد مخدر در عملیاتی دیگر در مرزهای مشترک ایران و افغانستان خبر داد و گفت: در این عملیات، نیروهای مرزبانی هنگ مرزی تایباد در نقاط صعب العبور و در مرزهای مشترک ایران و افغانستان موفق به کشف انواع مواد مخدر شامل ۲۳ کیلوگرم تریاک، ۲۱ کیلو و ۷۰۰ گرم کریستال، سه کیلوگرم شیشه و یک کیلوگرم حشیش شدند.

استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که ۹۰ کیلومتر از این امتداد در شهرستان تایباد قرار دارد.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ساخت و تولید مواد مخدر و داروهای روانگردان، نیازمند استفاده از موادی شیمیایی است که به آنها، پیش‌ساز گفته می‌شود.

پیش سازها موادی شیمیایی هستند که غالباً به عنوان ماده اولیه برای ساخت غیرقانونی مواد مخدر یا داروهای روانگردان، استعمال می‌شوند و مولکول این مواد در ساختار شیمیایی ماده مخدر یا داروی روانگردان دیده می‌شود. استیک انیدرید (پیش‌ساز هرویین)، افدرین (پیش‌ساز شیشه) و ارگوتامین (پیش‌ساز ال. اس. دی) نمونه‌هایی از آن هستند.

پیش‌سازها، به صورت گسترده در صنایع قانونی نیز کاربرد دارند و به همین دلیل، در کنوانسیون ۱۹۸۸ ضمن تاکید بر این موضوع، منافع شرکت‌های دارویی و شیمیایی را گوشزد نموده و تدابیر ابلاغی به اعضا را برای کنترل موادی که به صورت قانونی استفاده می‌شوند تنظیم کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟