قدرتمندترین توفان دریایی ۲۰۲۰ نیکاراگوئه را درنوردید

به گزارش رکنا،مرکز بررسی توفان‌های ایالات متحده امریکا اعلام کرد که این توفان عصر روز دوشنبه از سواحل نیکاراگوئه عبور کرده است.

قدرت این توفان در دریا و پیش از رسیدن آن به ساحل ۵ اعلام شده بود و سرعت بادهای آن به ۲۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

حداکثر قدرت یک طوفان دریایی ۵ است.

این توفان زمانیکه به سواحل نیکاراگوئه رسید قدرتش به رده ۴ کاهش پیدا کرد با این حال مرکز بررسی توفان‌های آمریکا اعلام کرد که این توفان همچنان "بسیار پرخطر" است.

این مرکز در آخرین اطلاع رسانی خود هشدار داد که این توفان "بادهای فاجعه‌بار، خطرات مختلف برای جان‌ انسان‌ها و باران‌های سیل آسا" را به همراه دارد.

یوتا یکی از قدرتمندترین توفان‌های اقیانوس اطلس است در سال‌های اخیر بوده و از سال ۱۹۳۲ هیچ توفانی در رده‌بندی قدرت به ۵ نرسیده بود.

رئیس جمهور هندوراس که همسایه نیکاراگوئه است در کنفرانس خبر گفت: "آنچه نزدیک می‌شود بمب است".

هندوراس، گواتمالا و نیکاراگوئه ساکنان مناطق کم ارتفاع و نزدیک رودخانه‌ها و محل‌هایی که انتظار می‌رفت توفان یوتا درنوردد را تخیله کرده بودند.

باران‌های سیل‌آسای این توفان در مناطقی که خصوصا دو هفته پیش تحت تاثیر یک توفان دیگر قرار گرفته بودند، فاجعه بار و ویران‌کننده توصیف شده است.

مرکز بررسی توفان‌های آمریکا می‌گوید که توفان یوتا تنها ۲۵ کیلومتر با توفان اتا که در سوم نوامبر به نیکاراگوئه رسید فاصله دارد.

توفان اتا، دو هفته قبل موجب مرگ ۲۰۰ نفر شد و بیشترین خرابی را در گواتمالا برجای گذاشت.

این توفان موجب وقوع لرزه‌هایی در یک دهکده شد که دهها خانه در زیر آوار دفن شدند و ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت و ۵۰ نفر دیگر نیز در مناطق دیگر گواتمالا جان خود را در اثر این توفان از دست دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟