مرد مشهدی جان 4 زن و مرد ایرانی را نجات داد

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انجام هزارمین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی خبر داد و گفت: تاکنون ۴ هزار و ۱۰۰ نفر عضو یا بافت دریافت کرده اند.

به گزارش رکنا ، ابراهیم خالقی در حاشیه هزارمین عمل اهدای عضو اظهار کرد: در سال ۱۳۸۰ که اهدای عضو از اهدا کنندگان مرگ مغزی در مشهد کلید خورد تنها سه اهدای عضو صورت پذیرفت اما با تلاش شبانه روزی و فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو این میزان در سال گذشته به ۱۲۵ مورد اهدای عضو رسید که این امر نشان می دهد این فرهنگ به خوبی در میان مردم نوعدوست و ایثارگرمان جا باز کرده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص هزارمین عمل اهدای عضو بیان کرد: آقایی ۵۵ ساله که به علت مرگ مغزی از بیمارستان شهید کامیاب به این مرکز معرفی شده بود، پس از رضایت خانواده اش و مراحل تایید مرگ مغزی مورد عمل اهدا عضو قرار گرفت و موجب نجات و ادامه زندگی ۴ بیمار نیازمند به عضو شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ عمل اهدای عضو متوقف شده است، بیانخاطر نشان کرد: اما در ایران با انجام تست های ویژه اعمال اهدای عضو ادامه داشت البته به دلیل شیوع این بیماری، تعداد عمل های پیوند عضو کاهش داشت به گونه ای که اگر بیماری کرونا شیوع پیدا نمی کرد؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطعا در اردیبهشت و یا خرداد سال جاری به هزارمین پیوند دست پیدا می کرد.

خالقی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۵۵۰ پیوند کلیه از اهدا کنندگان مرگ مغزی در این دانشگاه انجام شده است، اظهار کرد: با انجام این عمل ها رنج و درد بیماران نارسایی کلیوی که مجبور به انجام دیالیز هستند پایان یافت و توانستند به زندگی اجتماعی و کاری خود بازگردند.

وی با بیان اینکه ۷۸۰ مورد پیوند کبد نیز انجام شده است که از این تعداد ۳۶۳ مورد در مشهد و مابقی در شیراز انجام شده است، گفت: تا سال ۹۲ پیوند کبد در دانشگاه مشهد انجام نمی شد و بیشتر کبدهای آماده پیوند به شیراز ارسال می شد.

مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۷۰ مورد پیوند قلب، ۸۹۸ مورد پیوند قرنیه، ۷۰۰ مورد پیوند پوست، سه پیوند ریه، ۷ پیوند همزمان کبد و کلیه، ۹ مورد پیوند کلیه و پانکراس از دیگر آمارهای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، بیان کرد: در مجموع ۴ هزار و ۱۰۰ نفر عضو یا بافت دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاه در ناحیه شرق و شمال شرق کشور برای اهدای عضو است، گفت: میزان بقای گیرندگان عضو پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حد آمار جهانی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟