تلف شدن ماهیان رودخانه دز به دلایل نامشخص

به گزارش رکنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول شنبه شب گفت: در نقاطی از رودخانه دز مانند بعد از پل غدیر و پس از تصفیه خانه فاضلاب، تعدادی از ماهیان رودخانه دز تلف شدند که علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد.

مصطفی استادچینی‌گر افزود: کاهش نزولات و بارندگی، برداشت آب و کاهش دبی رودخانه ممکن است موجب تلف شدن ماهیان و آبزیان شود.

وی ادامه داد: ممکن است به علت کاهش آب به دلایل مختلف، تعدادی از ماهیان و آبزیان در چاله‌های بستر رودخانه دز باقی بمانند و ارتباط آنها با آب رودخانه قطع شود که این موضوع باعث تبخیر و کاهش اکسیژن و کیفیت آب می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: به منظور تامین ذخیره ژنتیکی ماهیان برای شیلات بچه ماهی در رودخانه رهاسازی می‌شود که باید حق آبه محیط زیستی این رودخانه به نحوی تعیین شود تا تلفات این چنینی نداشته باشیم.

وی افزود: به نظر میرسد دبی آب کفاف حق آبه زیست محیطی را نمی‌دهد.

استادچینی‌گر بیان کرد: هر ساله در این موقعیت به علت‌های مختلف از جمله کمبود آب پشت سدها و برداشت آب شاهد مشکلات این چنینی هستیم.

رئیس امور آب شمالغرب خوزستان نیز گفت: از هفته گذشته تاکنون تغییر محسوسی در خروجی سد دز صورت نگرفته و دبی رودخانه دز بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ مترمکعب بوده که دبی خوبی است.

کیسان روئینیان افزود: دبی رودخانه دز کاهش نیافته و به نظر می‌رسد مرگ آبزیان علت دیگری داشته باشد.

انتشار تصاویر تلف شدن ماهیان رودخانه دز در فضای مجازی واکنش دوستداران محیط زیست را در پی داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟