تاثیراخلاق حرفه ای بر امنیت عمومی

به گزارش رکنا، یکی از محورهای اساسی که در تولید و پایداری امنیت فردی و اجتماعی و سلامت جامعه نقش مهمی دارد و از منظر آموزه های دینی اسلامی نیز بسیارحائز اهمیت است، « اخلاق مداری» است.

امروز ، درجهان مدرن و گستره فراگیر فناوری و سرعت و پیچیدگی تبادل اطلاعات، همچنان احساس نیاز به دین و اخلاق بیش از هر زمان دیگری است تا بشریت از قهقرای بی اخلاقی و آسیب های ناشی از آن در امان بماند. خوش خلقی در دین مبین اسلام مورد تاکید بوده تا جایی که گاهی تمام دین دانسته شده و در روایاتی نیز آن را عبادتی بزرگ دانسته اند که ثواب نماز و روزه دایمی دارد.از همه نوید بخش تر آن که می توان با خوش خلقی، از بار گناهان کاست و این فضیلت، کفاره بسیاری از گناهان ما خواهد بود. توجه به اخلاق و صفت های نیکوی رفتاری و کرداری که از اندیشه پاک و تفکرات والا ناشی می شود ، جایگاه ویژه ای دارد و این موضوع مهم در کسوت مقدس پلیس که عامل برقراری نظم ، امنیت و حافظ جان و مال مردم و پاسدار ارزش های انقلابی و اسلامی است، اهمیت بسزایی دارد.در نظام اخلاق حرفه ای مبتنی بر مبانی اسلامی ، مجموعه ای از اصول و قواعد رفتاری و باید و نبایدها وجود دارند که افراد خود را مکلف به رعایت آن می دانند و این موضوع در نیروی انتظامی با عنایت به اهمیت نوع کار که از آن به عبادتی وصف ناپذیر یاد می شود ، بسترها و عوامل زمینه سازی برای رشد و توسعه فراهم هستند.

کارکنان پلیس با ارتقای روحیه ایمانی و اعتقادی و تعالی و استاندارد سازی رفتار در کنار بهره مندی از فناوری های پیشرفته می توانند از برکات معنوی واخروی اخلاق محوری بهره مند شوند.

در واقع می توان این طور بیان کرد که پلیس در مفهوم اخلاق حرفه ای اسلامی ، دارای مجموعه قوانین و چارچوب هایی است که از ماهیت این حرفه استخراج می شود و خط مشی حرکت پیش رو را بر مدار قانون و رافت اسلامی توام با اقتدار ترسیم می کند.

واقعیت این که فلسفه اخلاق متضمن نظام مند کردن، تعریف و توسعه مفاهیمی از رفتار درست و نادرست است که سلوک مشخصی را در روابط افراد در سازمان و نوع برخورد با جامعه تعریف می کند و بر پایه یک فرایند تفکر عقلانی شکل می گیرد.

کارکنان پلیس باید بیش از پیش به این اصول مقید و متعهد باشند و عنایت رهبر فرزانه انقلاب با عناوین افتخار آمیز «مجاهدان فی سبیل ا... »، «نیروی عظیم انتظامی » و «یار مهربان مردم » تکلیف را سنگین تر می کند. در این عرصه ، آن چه به توسعه اخلاق حرفه ای پلیس کمک شایانی می کند، احترام متقابل، احساس مسئولیت شهروندان در برابر قانون و رعایت حقوق اجتماعی و احساس همدلی و همگامی جامعه برای تولید و پاسداری از امنیت به عنوان زیر بنای سلامت اجتماعی است.اینک پلیس خدمتگزارمی تواند به پشتوانه حضور مردم انقلابی و ولایی کشورمان به عنوان الگوی پلیس اسلامی و اخلاق گرا درایفای نقش خود خوش بدرخشد وانتظار داریم مردم عزیز نیز نظرات و پیشنهادهای سازنده خود را با تلفن 197 و همچنین از رسانه های جمعی و روزنامه وزین خراسان که در عرصه همکاری با پلیس و احقاق حقوق شهروندی پیشگام است ،ارائه دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 سرتیپ دوم ابراهیم قربان زاده، جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی 

 

کدخبر: 618590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟