کشف راز های تپه کوزه چی

به گزراش رکنا، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: سه ترانشه در تپه تاریخی کوزه چی ایجاد شده است که کاوش‌ها در این ترانشه‌ها منجر به کشف ساختار‌ها و دیوار‌های سنگی، فضای معماری و سازه‌های حرارتی شده است.

او بابیان اینکه طی سال های گذشته مباحثی پیرامون ارزش بسیار بالای تپه تاریخی بیان شده و احتمال داشتن ارتباط این تپه تاریخی با معدن چهرآباد وجود دارد، گفت: کاوش در این تپه تاریخی باهدف لایه‌نگاری و تاریخ‌گذاری محوطه تپه ایجادشده است اما هنوز دوره ­های تاریخی توسط باستان شناسان تعیین نشدند.

آشکارسازی کامل بقایای معماری تپه کوزه چی

ارجمند ادامه داد: کاوش در این تپه تا آشکارسازی کامل بقایای معماری و دستیابی به اطلاعات جامع در خصوص توالی فرهنگی آن ادامه خواهد داشت، اما اکنون در مرحله فاز یک که تا اوایل آبان ماه ادامه خواهد داشت، کار‌های مطالعاتی و میدانی انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: در لایه‌نگاری تمام لایه‌هایی که بر روی‌هم قرارگرفته‌اند کاوش می‌شود و در حین لایه‌نگاری تمام مواد موجود در تپه شامل دانه‌های گیاهی، بقایای استخوانی، سفال و سایر اشیای به‌دست‌آمده توسط گروه باستان‌شناسی مستند نگاری می‌شوند.

ارجمند در پایان گفت:کاوش‌های نجات بخشی تپه کوزه چی با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی میراث فرهنگی از اواخر شهریورماه شروع‌شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟