توقف طرح برخورد با پوشاک قاچاق/صادرات پوشاک به 35 میلیون دلار رسید

مجید قدیری با اشاره واردات پوشاک در کشور اظهار کرد: واردات پوشاک از سال ۹۷ ممنوع شد، اما این موضوع به معنی عدم واردات نیست، زیرا در همان سال پوشاک وارداتی به صورت ۹۸ درصد از قاچاق و تنها ۲ درصد از مبادی رسمی وارد می‌شد و ممنوعیت واردات خیلی کمک کننده به صنعت نیست.

به گزارش رکنا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از بهمن ۹۷ تا شهریور ۹۸ برخوردی را با عنوان مقابله با پوشاک قاچاق برند‌های محرز در سطح عرضه آغاز کرد، با وجود پوشش کم این طرح از پوشاک قاچاق، اثرات مثبتی را به همراه داشت.

وی افزود: اجرای مستمر این طرح می‌توانست تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد و برخورد ضربتی و مقطعی نمی‌تواند کمکی به بازار کند با این وجود از شهریور ۹۸ اجرای این طرح با توقف مواجه شد، نامه نگاری برای اجرای دوباره این طرح با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است.

قدیری بیان کرد: ماهیت پوشاک بر اساس استوک بودن آن است به عبارتی دیگر پوشاک در زمان غیر فصل خود با قیمت نازلی به خریداران به فروش می‌رسد و افزایش نرخ ارز نیز نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و واقعی شدن قیمت آن می‌تواند در صادرات تاثیر گذار باشد و صادرات پوشاک در ۵ ماه اخیر به ۳۵ میلیون دلار می‌رسد که عدد امیدوار کننده‌ای است، اما به برخی از تصمیمات و بخشنامه‌ها از سوی بانک مرکزی می‌تواند این روند را با اختلال مواجه کند.

قدیری عنوان کرد: در بحث پوشاک برندسازی، ارزیابی سلیقه بازار و استمرار فروش مطرح است و نباید با تصمیمات لحظه‌ای مانع صادرات شد، آن هم در شرایطی که با افزایش قیمت ارز کالای ایرانی توانایی رقابت در بازار‌های جهانی را به دست آورده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد:با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، صنعت پوشاک به مثابه تولید با ارزش افزوده نیازمند حمایت است.

وی افزود:با شرایط فعلی اولویت صادرات با کشور‌های همسایه مخصوصا در افغانستان، عراق، کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایگان اروپای شرقی با سرعت بیشتری در حال انجام است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد:بازگشت ارز به کشور تابعی از قوانین بانک مرکزی است و به دلیل محدودیت ارزی صادرکنندگان را مکلف کرده اند که ارز خود را وارد چرخه کنند، این تصمیم را می‌توان طور دیگر اجرا کرد، مثلا در صنایع پایین دستی مانند پوشاک و فرش، می‌توان اجازه ورود ماشین و مواد اولیه برای تهاتر ارزی را صادر کرد و برای صادرکنندگانی که کارت بازرگانی آن در دسته تولیدکنندگان قرار این موضوع را لحاظ کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟