520 معتاد متجاهر در اصفهان جمع‌آوری شدند

به گزارش رکنا، معتادان متجاهر افراد پرخطری هستند که با ظاهری نامناسب و به شکل علنی به مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند و تمایلی به حضور در گرمخانه ندارند، از حضور در فضای بسته اکراه دارند.

افسانه مطلب‌زاه روز چهارشنبه افزود: کار جمع‌آوری این افراد با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در سه نوبت در خرداد، مرداد و شهریور با همت نیروی انتظامی اجرا شد.

وی ادامه داد: در مجموع این مراحل ۵۲۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند و ۳۶۰ نفر از آنها برای نگهداری در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شدند.

مرکز ماده ۱۶ مراکزی است که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه آموزی برای بازگشت به جامعه آماده شوند.

مسوول کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود:۱۵۰ نفر از این معتادان پس از گذراندن یک دوره ۱۵ روزه قرنطینه به مرکز ماده ۱۶ سپاه که چندی پیش در مبارکه افتتاح شد و ۲۱۰ نفر نیز به مرکز ماده ۱۶ بهزیستی در منطقه قلعه شور اصفهان منتقل شدند.

وی ادامه داد: ۸۰ نفر از این تعداد هم بنا به تشخیص دستگاه قضایی به لحاظ داشتن شرایط حمایت از سوی خانواده به کمپ‌های تبصره ۲ ماده ۱۶ برای ترک، درمان و بازتوانی منتقل شدند.

مطلب‌زاده اضافه کرد: ۱۵ نفر از این معتادان، زن بودند که به دلیل نداشتن مرکز ماده ۱۶ برای زنان به مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی منتقل شدند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۸۷ کمپ ترک اعتیاد در استان اصفهان فعال است که سه کمپ مختص زنان و مابقی مختص مردان است که سالانه ۳۰ هزار نفر در این مراکز استانی تحت درمان قرار می‌گیرند.

مسوول کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: همچنین در کمیته درمان هشت نوع مرکز برای موضوع اعتیاد تعریف شده که مهمترین مرکز رسیدگی به معتادان مرکز MMT یا همان مراکز سرپایی که تعداد دآنها ۴۸۸ مرکز است و سالانه حدود ۱۱۰ هزار مراجعه به این مراکز صورت می‌گیرد.

وی به وجود ۸۷ مرکز اقامتی یا کمپ‌ ترک اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: سه کمپ ویژه زنان و مابقی برای مردان است که سالانه ۳۰ هزار نفر در این مراکز استانی تحت درمان قرار می‌گیرند.

مطلب‌زاده همچنین وجود ۱۰ مرکز DIC یا مراکز گذری که به کاهش آسیب در بین معتادان می‌پردازد را از جمله مراکز درمانی در زمینه اعتیاد در استان برشمرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟