مهار ۹۵ درصدی آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده شیمبار

به گزارش رکنا،محمد جواد اشرفی امروز (۳۱ مردادماه) اظهار کرد: در ادامه اطفای حریق با استفاده از بالگرد آبپاش و با تلاش گسترده نیروی انسانی، موفق به مهار ۹۵ درصدی آتش‌سوزی شده ایم.

به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی مساحت این آتش سوزی را به طور تقریبی ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: امیدواریم ۵ درصد باقی مانده به صورت طبیعی و با تلاش گروه های اطفاء، مهار شود.

اشرفی در خصوص شرایط حریق در منطقه گفت: شرایط اطفای حریق در منطقه بسیار سخت است زیرا آتش سوزی در جوار دره های عمیق و صخره های صعب العبور اتفاق افتاده است و فرآیند حرکت نیروی انسانی و انتقال حداکثری با بالگرد به سختی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با همه این سختی ها، یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، جوامع محلی، انجمن های زیست محیطی و گروه های پروازی توانستند این عملیات را با خوبی پشت سر بگذارند.

وی عمده آتش‌سوزی را مربوط به مراتع دانست و گفت: درخت هایی که به دلیل آفت زدگی مقاومت کمتری در مقابل آتش سوزی داشته اند و درختان ضعیفی مانند بادام، بیشترین آسیب را دیده اند و کمترین آسیب نیز به گونه درختان بلوط رسیده است.

اشرفی افزود: همه تلاش ما بر این است که هیچگونه آسیبی حتی به مراتع که عمدتاً برای دامداران و جوامع محلی دارای اهمیت است، وارد نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص علل آتش سوزی گفت: بررسی‌های اولیه نشان داده است که عوامل انسانی باعث بروز حادثه در منطقه بوده و به صورت دقیق تحقیقات برای شناسایی عوامل حادثه در حال انجام است.

وی افزود: از جوامع محلی انتظار داریم به خاطر اینکه بهره برداران اصلی این طبیعت، خود آنها هستند؛ در حفظ و حراست از محیط زیست تلاش حداکثری داشته باشند.

اشرفی در خصوص زمان مهار کامل آتش‌سوزی در منطقه گفت: نمی توانیم رفتار آتش را پیش‌بینی کنیم اما شرایط فعلی و بازدیدی که امروز از منطقه داشته‌ایم، نشان داد که ۹۵ درصد آتش سوزی مهار شده و مقداری دود در دره ها در منطقه پراکنده شده که دلیل آن نیز دره های عمیق است. دود در دره ها محبوس شده و نمی‌توان به طور یقین پیش بینی کرد ولی امیدواریم فردا به طور کامل این آتش سوزی مهار شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 597814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟