کشف سرنخی از معبد لائودیسه در نهاوند/ فصل پنجم کاوش پایان یافت

محسن جانجان  با بیان اینکه محله ۱۲ هکتاری دوخواهران از نخستین کاوش‌هایی است که در سال ۱۳۲۲ انجام شده و تاکنون به عنوان حریم تاریخی درآمده و اجازه تغییر و ساخت و ساز به اهالی داده نمی‌شود، افزود: به منظور کوچک کردن این حریم و خارج کردن خانه‌ها از فهرست و همچنین یافتن معبد لائودیسه فصل پنجم کاوش‌ها که از ۳ تیرماه آغازشده بود به پایان رسید.

به گزارش رکنا، وی بابیان اینکه در فصل پنجم کاوش‌ها، باستان شناسان ۱۲ گمانه را موردبررسی قراردادند، گفت: مناطقی که قطعه مرتبطی در آن کشف نشد از حریم خارج خواهند شد و صاحبان آن قطعه‌ها می‌توانند طبق ضوابط مناطق تاریخی، اقدام به تعمیر یا ساخت و ساز بنای خود کنند.

محسن جانجان گفت: این محوطه تاریخی در سال ۱۳۲۷ به شماره ۳۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و نتایج نهایی کاوش فصل پنجم معبد لائودیسه در قالب مقاله‌های علمی در سطوح ملی و بین المللی ارائه خواهد شد.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند همچنین از ایجاد برج‌نوری برای روشنایی سراب فارسبان نهاوند خبر داد و گفت: این طرح با هدف رونق گردشگری این روستا که سراب زیبای آن یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان نهاوند است، با اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیون ریال تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: سراب فارسبان در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در انتهای روستای کمالوند و ورودی روستای دولت آباد واقع شده و عناصر طبیعی چون چشمه، کوهستان، فضای سبز و انبوه درختان، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر این منطقه بخشیده است.

جانجان گفت: علاوه بر این جاذبه طبیعی، این روستا برای ارائه آموزش به منظور تولید محصولات صنایع‌دستی ظرفیت لازم را دارد و به منظور افزایش اشتغال، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارهای این روستا، آموزش رایگان رشته‌های صنایع دستی در روستای فارسبان با جدیت دنبال می‌شود.

وی همچنین از دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در نهاوند خبر داد و گفت: بنا بر گزارش‌های رسیده در یکی از ارتفاعات کوه‌های آردوشان مبنی بر تردد افراد مشکوک در این ارتفاعات، عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی پایش نامحسوس محل را در دستورکار قرار داده و طی عملیات مشترک ۲ نفر را در حین حفاری غیر مجاز دستگیر کردند.

جانجان گفت: از این حفاران بیل، کلنگ، دلو و طناب کشف و ضبط و برای سیر مراحل قانونی، همراه ادوات کشف شده به مراجع قضائی معرفی شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟