عجله بلای جان مسافران جاده‌های آذربایجان شرقی

به گزارش رکنا ، حوادث ترفیکی و تصادفات جاده ای به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و صدمات جبران ناپذیر در کشور بوده و سالانه جان تعداد زیادی از هموطنان را می گیرد و تعدادی زیادی را دچار مصدومیت می کند، به طوری که آمار متوفیات و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سال ۹۸ نزدیک به ۱۷ هزار بود که بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر از آن ها در جاده های درون شهری، برون شهری و روستایی فوت کرده یا دچار مصدومیت شده اند.

عوامل انسانی، ایمنی جاده و خودرو از علل و عوامل موثر در بروز تصادفات جاده ای بوده و ایران از کشورهایی است که بالاترین میزان تلفات انسانی در حوادث رانندگی را دارد و به تبع آن آذربایجان شرقی نیز با برخورداری از ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه از نظر آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی در سال گذشته در رده هشتم کشوری قرار داشت.

تخطی از سرعت مطمئن با ۲۷ درصد، توجه نکردن به جلو با ۲۴ درصد، انحراف و تجاوز به چپ با ۱۹ درصد، خستگی و خواب آلودگی با ۹ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۶ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۴ درصد به ترتیب از مهمترین علل و عوامل بروز تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی محسوب می شوند.

کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان دارای شرایط چندوجهی بوده و مستلزم ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی، باورپذیری مردم در خصوص خطرات ناشی از تخطی از سرعت مطمئن، ارتقای ایمنی و استاندار جاده ها و خودروها، هوشمند سازی و افزایش تجهیزات و امکانات کنترلی جاده ها، افزایش تعداد و ساعات حضور پلیس در جاده ها، کاهش نقاط حادثه خیز و چهار بانده کردن جاده ها است و تحقق این موارد تلاش و همکاری مسوولان دستگاه های متولی و رانندگان را می طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ارایه آموزش های ترافیکی و رانندگی به مردم می گوید: تعجیل در رانندگی، عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئن و پایین بودن سطح ایمنی جاده ها و خودروها از عوامل عمده تصادفات جاده‌ای در استان به شمار می رود.

جواد رحمتی، می افزاید: در صورت رعایت فرهنگ ترافیکی از سوی رانندگان، ارتقای استاندارد جاده ها، ایمن سازی راه ها و نصب تجهیزات کنترلی در جاده ها میانگین سرعت رانندگان و آمار تصادفات جاده ای کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه عامل انسانی و مردم نقش اساسی در تصادفات جاده ای دارند، اظهار می دارد: میزان تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی در سال ۹۸ در این استان با کاهش مواجه شد و با تداوم اقدامات دستگاه های ذیربط برای ایمن سازی جاده ها و رعایت رانندگان این روند ادامه خواهد داشت.

رحمتی، با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل مسافر و بار استان، ادامه می دهد: این مورد نیز از عوامل تصادفات جاده ای بوده و باید با پیگیری مسوولان ذیربط نوسازی شوند.

اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی

افزایش تعداد دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در جاده های استان به حدود ۱۰۰ دستگاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در جاده ها نقش بسزایی در کاهش سرعت خودروها و آمار تصادفات رانندگی ایفا می کند، می گوید: هم اکنون ۵۷ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در جاده های استان فعال بوده و ۴۲ دستگاه دوربین جدید نیز با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصد در مرحله نصب قرار دارد.

اورجعلی علیزاده، می افزاید: برای کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان باید در کنار اجرای طرح های مختلف ایمن سازی و هوشمند سازی جاده ها به مسایل فرهنگی و آموزشی ترافیکی توجه بیشتری کرد و این مسایل از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما به مردم بیان شود.

وی با بیان اینکه آمار تصادفات جاده ای استان در سال های ۹۶ و ۹۷ با افزایش مواجه بود، یادآوری می کند: در سال گذشته با اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی جاده ها، هوشمند سازی و نصب تابلوهای هشدار و دوربین های کنترلی آمار تصادفات در جاده های استان کاهش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی می گوید: با تلاش مسوولان دستگاه های عضو کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل جاده ای استان، آذربایجان شرقی در زمینه کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای از رتبه ۲۹ کشوری در سال ۹۷ به رتبه ۶ در سال ۹۸ صعود کرده است.

علیزاده، با اشاره به تدوین طرح جامع کاهش تصادفات جاده ای برای سال ۹۹ ادامه می دهد: در سال جاری برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات تصادفات جاده ای هدف گذاری و برنامه ریزی شده است و امید است با اقدامات دستگاههای ذیربط و همکاری رانندگان و مردم استان این هدف گذاری تحقق یابد.

وی یادآوری می کند: طرح جامع کاهش تصادفات جاده ای شامل برنامه هایی برای ۵ حوزه فعالیت مدیریت ایمنی راهها، راه(راههای ایمن تر)، وسیله نقلیه(وسایل نقلیه ایمن تر)، کاربران جاده ای ایمن تر(عامل انسانی) و حوزه واکنش بعد از تصادف است.

ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

توسعه آزادراه ها نقش اساسی در کاهش آمار تلفات و تصادفات دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آزادراه بهترین و ایمن ترین بستر برای حمل و نقل جاده ای است، می گوید: سهم این استان از آزادراه های کشور ۱۲ درصد بوده و توسعه آن ها نقش بسزایی در کاهش آمار تلفات و تصادفات ایفا می کند.

ابوالقاسم سلطانی، می افزاید: هم اکنون یک هزار و ۷۷ کیلومتر برنامه آزادراهی در استان وجود دارد که ۲۸۹ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری بوده و ۴۵۰ کیلومتر نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز مطالعات امکان سنجی احداث ۳۳۷ کیلومتر آزادراه در مسیرهای مختلف استان در حال انجام است، اظهار می کند: با توجه به کمبود منابع و نبود اعتبارات دولتی برای احداث آزادراه ها باید به سمت احداث آزادراه های مشارکتی حرکت کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان، می گوید: از این میزان ۵۷۰ کیلومتر در حال استفاده بوده و تبدیل ۲۸۰ کیلومتر راه ۲ خطه به ۴ خطه نیز در حال انجام است.

سلطانی، ادامه می دهد: تبدیل راه های ۲ خطه به ۴ خطه و جداسازی راه های رفت و برگشت از همدیگر ،۷۰ تا ۸۰ درصد در کاهش آمار تصادفات جاده ای نقش ایفا می کند.

فوت ۸۸۲ نفر در حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی می گوید: در سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به ادارات پزشکی قانونی استان ۸۸۲ نفر بود که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۹۷، حدود ۴ درصد کاهش نشان می دهد.

علی صفائی فرد، با اشاره به اینکه از مجموع تلفات حوادث رانندگی در سال ۹۸ در استان، ۷۰۵ نفر مرد و ۱۷۷ نفر زن بودند، می افزاید: بیشترین تلفات حوادث رانندگی به ترتیب با ۵۹۳ فوتی در جاده‌های برون شهری و روستایی، ۱۹۷ نفر در مسیرهای درون شهری، ۲۷ نفر در جاده‌های خارج از استان یا سایر راه‌ها گزارش شده است.

وی اظهار می کند: در این مدت ۲۵ نفر از این تعداد نیز خارج از حریم جاده (موارد غیرترافیکی) و ۳۹ نفر نیز با فاصله بیش از ۳۰ روز از زمان تصادف فوت کرده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۶ درصدی آمار مصدومان حوادث رانندگی در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، می گوید: در سال ۹۸ تعداد مصدومان حوادث رانندگی مراجعه کننده به ادارات پزشکی قانونی ۱۷ هزار و ۱۲۶ نفر بود که از این تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ نفر زن و ۱۲ هزار و ۳۲۶ نفر مرد بودند.

صفائی فرد، یادآوری می کند: تعداد کل تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۹۷ در استان ۹۱۸ نفر و مصدومان این حوادث نیز بیش از ۱۸ هزار و ۱۸۵ نفر بود.

تخطی از سرعت مطمئنه و شتاب و عجله در رانندگی، علت بیشتر تصادفات جاده ای است

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز می گوید: تخطی از سرعت مطمئنه و شتاب و عجله در رانندگی، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ به ویژه در راه های ۲ طرفه، خستگی و خواب آلودگی، عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی علت بیشتر تصادفات جاده ای استان است.

سرهنگ رضا کریمی نژاد، با اشاره به کشته شدن ۱۴۹ نفر در تصادفات جاده ای استان از ابتدای سال جاری تا ۱۴ تیر، می افزاید: این استان در سال ۹۸ جزو استان های برتر در کاهش تصادفات جاده ای بوده و امسال نیز مجموع آمار تصادفات جاده ای ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار می کند: در این مدت ۱۲۶ تصادف فوتی، یک هزار و ۲۷۳ تصادف جرحی و ۴ هزار و ۶۸۵ تصادف خسارتی در استان روی داده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تصادفات فوتی ۲۳ درصد، تصادفات جرحی ۲۴ درصد و تصادفات خسارتی نیز ۲۴ درصد کاهش یافته است.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این مدت در اثر تصادفات جاده ای استان ۱۴۹ نفر فوت و ۲ هزار و ۲۶۰ نفر مجروح شده اند، می گوید: در مدت مشابه سال گذشته ( اول فروردین تا ۱۴ تیر ۹۸) تعداد فوتی های تصادفات جاده ای ۱۹۶ نفر و تعداد مجروحان نیز ۲ هزار و ۹۱۱ نفر بود.

سرهنگ کریمی نژاد، ادامه می دهد: از ۱۴۹ نفر فوت شده در تصادفات جاده ای استان، ۶۳ درصد معادل ۹۴ نفر در راه های اصلی، ۱۶ درصد معادل ۲۴ نفر در راه های فرعی، ۱۵ درصد معادل ۲۲ نفر در راه های روستایی و ۶ درصد معادل ۹ نفر در آزادراه فوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: ۱۱۲ نقطه حادثه خیز و مستعد حادثه در جاده های استان وجود دارد که بیشترین تصادفات در آن ها روی می دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟