آتش‌سوزی مراتع مشجر ثلاث‌باباجانی مهار شد

به گزارش رکنا، با توجه به اخبار فضای مجازی مبنی بر آتش سوزی در جنگل های روستای «شیخ صالح» از توابع شهرستان ثلاث باباجانی خبرنگار ایرنا روز جمعه موضوع را از یدالله شکری فرماندار این شهرستان پیگیر شد که وی به بیان مهار آتش در همان لحظات اولیه و مشخص نبودن منشاء آتش سوزی اکتفا کرد و جزییات بیشتری ارایه نداد.

پیش از این نیز جنگل ها و مراتع منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل واقع در شهرستان پاوه هشت روز در آتش سوخت تا سرانجام روز گذشته آتش مهار شد.

استاندار کرمانشاه عصر پنجشنبه در بازدید از منطقه اعلام کرد که خوشبختانه پس از هشت شبانه روز تلاش فداکارانه و شجاعانه نیروهای مردمی و امدادی، آتش‌سوزی‌ منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مهار شد.

وی با اشاره به جان باختن سه نفر از طبیعت دوستان در جریان مهار آتش منطقه و نیز مجروح شدن سه نفر در اثر انفجار مین های مرزی گفت: جوانان فداکار از جان خود گذشتند تا جنگل‌های اورامانات زنده بماند.

بازوند تاکید کرد که رشادت‌ها و جانفشانی‌های جانباختگان عملیات اطفای آتش سوزی در تاریخ ثبت خواهد شد و یاد و خاطره این عزیزان همیشه در قلب و ذهن مردم خواهد ماند.

وی ایجاد یک پایگاه دایمی اطفاء حریق در منطقه اورامانات را ضروری دانست و افزود: باید ادارات محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی هر ساله در فصل آتش‌سوزی‌ها، نیروهای آموزش دیده‌ای را در این پایگاه مستقر کنند تا در مواقع اضطراری به سرعت وارد عمل شوند.

آتشی که به جان منطقه افتاده بود جان شیرین سه تن از نیروهای مردمی به نام های مختارخندانی از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، یاسین کریمی عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز بلال امینی را نیز گرفت.

همچنین سه تن نیز بر اثر انفجار مین های مرزی زخمی شدند.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 582709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟