آمار وحشتناک از تخلفات در ثبت‌نام مدارس

به گزارش رکنا ، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال تحصیلی گذشته نظارت بر فرایند ثبت نام انجام شده است و ۲۸ هزار و ۵۳۴ بازدید صورت گرفت که از این تعداد، ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه، ۷۸۷ تخلف محدوده بندی ثبت نام و ۱۴۹ تخلف مربوط به شرط معدل بوده است.

زهرا مظفر در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سوم اردیبهشت ماه سال ۹۹، وزیر آموزش و پرورش برنامه عمل وزارتخانه را ابلاغ کرده و این اداره کل نیز ماموریتهایی برعهده دارد که از جمله آنها می‌توان به رصد، ارزیابی و ارائه اطلاعات به سامانه دولت در سطح ملی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی افزود: ارتقای سطوح ارزیابی مدنظر ما بوده که تا سطح منطقه و مدرسه نیز تعریف شده است. بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شاخص در سطح مناطق و مدارس احصاء و ارزیابی شده تا جایگاه ما در مقایسه با سایر دستگاه‌ها مشخص و در نهایت رتبه دستگاه از سوی سازمان اداری استخدامی اعلام شود.

مظفر با بیان اینکه نظارت و ارزیابی درنهایت باید منجر به بهبود عملکرد و بازدهی دستگاه شود گفت: در برنامه جامع اصلاح نظام اداری دو ماموریت مدیریت عملکرد و صیانت از حقوق مردم برعهده این اداره کل گذاشته شده است. برای مقابله با رشوه و فساد بازرسان ویژه معرفی می‌شوند که برای شناسایی موارد تخلف در راستای اجرای ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به استانها اعزام می شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته برنامه آموزشی مربوط در سه جلسه ستادی، ۳۲ جلسه استانی و بیش از ۷۰۰ جلسه درون استانی برگزار شد. میزان تخلفات سال گذشته بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، کاهش یافته است. این جلسات در سال جاری نیز استمرار خواهند یافت.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه نظارت، پایش عملکرد برنامه‌های ابلاغی برعهده این اداره کل است گفت: تعداد ۳۹ هزار و ۴۸۶ کار نظارتی تا قبل از تعطیلی مدارس به علت کرونا انجام شد و بیش از ۸۰۰۰ نفر در سال گذشته و هم اکنون به عنوان کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم انتخاب و فعالیت می‌کنند تا بر امر ثبت نام مدارس نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته نظارت بر فرایند ثبت نام انجام شده است و ۲۸ هزار و ۵۳۴ بازدید صورت گرفت که ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه، ۷۸۷ تخلف محدوده بندی ثبت نام، ۱۴۹ تخلف شرط معدل، ۱۱۱۱ تخلف عدم اطلاع رسانی، ۲۸۳۲ بازخورد مکتوب به مدیر، ۴۸۶ بازگشت وجوه، ۳۴ لغو ابلاغ مدیر مدرسه و ۶۱ پرونده ارجاع پرونده مدارس غیردولتی به شورای نظارت بر مدارس غیردولتی ثبت شد.

مظفر با اشاره به میزان شکایات ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات در سال تحصیلی گذشته گفت: ۱۴ هزار و ۳۳۱ گزارش تخلف ثبت شده در سامانه را برررسی کردیم که ۵۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲۴۴۳ شکایت آموزشی، ۵۴۸ شکایت در حوزه پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت نام، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و رفاهی و ۳۷۰۶ شکایت غیرمالی است.

وی با اشاره به شکایات حوزه ثبت نام که در سامانه پاسخگویی به شکایات ثبت شده است افزود: از مجموع ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت نام اخذ وجه غیرمجاز؛ در هنگام ثبت نام در مدارس دولتی۱۲۴ مورد، اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس غیردولتی ۴۶ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس سمپاد ۱۲ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس شاهد ۱۲ مورد، شکایت از سرویس مدارس ۱۵ مورد و عدم رعایت محدوده بندی ثبت نام ۲۳۱ مورد بوده است که ظرف هفت تا ۱۰ روز رسیدگی شد و به شاکیان پاسخ دادیم.

تشکیل 2 تیم 9 نفره برای تخلفات مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از امروز تیم‌های نظارتی تشکیل شده‌اند گفت: دو تیم ۹ نفره در ادارات تهران و شهرستانهای تهران تشکیل شده‌اند. در راستای مصوبات کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم و شهروندان چند اقدام در سال ۹۹ انجام دادیم که از جمله آنها تهیه متن استرداد وجه در موارد مختلف در ایام تعطیلی کرونا است. این بخشنامه تهیه و ۲۲ خرداد به استان‌ها ابلاغ شده است تا اگر مدارسی خدماتی در ایام تعطیلی انجام نداده‌اند، وجوه را بازگردانند و یا در شهریه سال آینده محاسبه کنند.

وی در ادامه درباره موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشنامه تعارض منافع اخیرا ابلاغ شده و یکی از ماموریتهای ما به این امر برمی‌گردد؛ اقدام به گزارشگیری از استانها کرده‌ایم. فرصت دوماهه‌ای داریم تا افرادی که مشمول هستند و مسئولیتی دارند را اعلام کنیم که یا حکمشان لغو می شود و یا خودشان باید کنار بروند. تا آخر مرداد گزارش مربوط را به وزیر ارائه می‌دهیم.

وی درباره چگونگی ثبت شکایت والدین در سامانه پاسخگویی به شکایات گفت: شاکی می تواند مشخص کند که منطقه پاسخگو باشد یا استان و یا ستاد. حتی اگر فرد، منطقه را هم انتخاب کند ما در ستاد آن را رویت می کنیم تا حتما پاسخگویی انجام شود.

مظفر با بیان اینکه چهار فرم اطلاعاتی در ایام کرونا به مدارس دادیم تا ارزیابی از وضعیت آنها داشته باشیم افزود: بیش از ۴۰۰ هزار مدرسه به این فرم‌ها پاسخ دادند، در این گزارش مشخص شد بیش از ۸۰ درصد معلمان و دانش آموزان به آموزش مجازی دست یافتند.

چاره‌ای جز آموزش مجازی نداشتیم

وی ادامه داد: آموزش مجازی جایگزین شده که البته کیفیت آن با آموزش حضوری یکسان نیست. چاره‌ای جز این کار در شرایط موجود نداشتیم، از طریق انجمن اولیاء هم وارد عمل شدیم و ۹۰ هزار شماره اعضای انجمن را دریافت کردیم تا ارزیابی از بازخورد این تماس ها هم داشته باشیم که آنها هم این آمار را به ما دادند که ۸۰ درصد از آموزش مجازی بهره بردند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: البته معلمان روستایی و عشایری ما هم ایثار و فداکاری کردند و در مواردی که دسترسی به آموزش مجازی نداشتیم معلمان آموزش حضوری را ادامه دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟