مجازات ماسک نزدن در دنیا / از جریمه 5 هزار یورویی تا زندان

به گزارش رکنا، آن روز که از اخبار می‌شنیدیم در ووهان چین ویروسی جدید بروز کرده است شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این ویروس تا این اندازه همه گیر شود و به زبان ساده‌تر زندگی را فلج کند. خواسته یا ناخواسته کرونا شیوع پیدا کرد و همه ما ملزم به رعایت یک سری قوانین شده‌ایم از قرنطینه و خانه نشینی گرفته تا استفاده از ماسک، دستکش و سایر اقلام بهداشتی تا شاید به همت کادر درمانی هرچه زودتر این ویروس دست از سر ما بردارد.

طبیعی است؛ در شرایط خطری که به نوعی با سلامت افراد و خانواده شأن در ارتباط است استفاده از اقلام بهداشتی و اقدام به رعایت حداقل فاصله برای جلوگیری از ابتلاء به این ویروس اجتناب ناپذیر است، اما افرادی هم هستند که به هر دلیلی اعم از خستگی انجام چندین ماهه پروتکل‌های بهداشتی، عدم باورپذیری نسبت به آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با شیوع ویروس و … هیچ میل و رضایتی به رعایت پروتکل‌ها ندارند.

با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که ساخت واکسن و یا دارویی برای کاهش مشکلات ناشی از کرونا در حال حاضر و شاید تا مدت‌ها به دلیل تغییر مداوم ماهیت ویروس امکان پذیر نباشد و همانطور که می‌بینید و می‌شنوید دانشمندان هر روز یک کشف تازه از ویروس کرونا ارائه می‌دهند بنابراین بعید نیست که مدت زمان زیادی دنیا با این ویروس درگیر باشد؛ با وجود چنین شرایطی دولت‌ها و کشور‌های مختلف دنیا با به کارگیری سیاست‌های مختلف در صددند تا از آمار مرگ و میر ناشی از انتشار این ویروس کشنده جلوگیری کنند. آموزش و استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای آگاهی دادن طیف وسیعی از مردم جامعه، مهمترین رویکرد‌های در پیش گرفته شده از سوی کشورهاست.

تقریباً می‌توان گفت تمام کشور‌ها قوانینی را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین کرده‌اند، اما از میان آن‌ها کشور‌هایی مانند: چین، هنگ کنگ، اتریش، آلمان، آفریقا، تایوان، اندونزی، بلژیک، جمهوری چک، کامرون، لوکزامبورگ، بحرین، قطر، عراق، آرژانتین، ژاپن، اتریش، اسلواکی، کره جنوبی، لهستان، ترکیه، شیلی، تایلند، فیلیپین، کامرون، آنگولا، اتیوپی ماسک زدن را اجباری کرده‌اند و برخی از آنان برای عدم رعایت این قانون جریمه‌های سنگین نقدی و غیر نقدی تعیین کرده‌اند.

در این گزارش به برخی از جریمه‌های سنگینی که این کشور‌ها برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته‌اند؛ پرداخته‌ایم:

جریمه ۵۰۰۰ یورویی در آلمان

در اکثر ایالت‌های آلمان همه افراد بالای ۶ سال باید در محله‌های مشخص شده ماسک محافظتی بپوشند و دهان و بینی شأن را بپوشانند؛ مجازاتی که برای نقض کنندگان این قانون در نظر گرفته شده است از هشدار گرفته تا جریمه بزرگ نقدی را شامل می‌شود برای مثال ایالت «بایرن» برای کسانی که به تکرار از این تدابیر تخطی کنند و در مراکز عمومی مانند مغازه‌ها ماسک استفاده نکنند جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی و برای تکرار این کار تا ۳۰۰ یورو تعیین کرده است. این ایالت برای مراکزی که برای کارگران خود ماسک تهیه نکنند نیز تا ۵۰۰۰ یورو جریمه نقدی تعیین کرده است.

این جریمه‌ها در ایالت «مکلنبورگ فورپومرن» ۲۵ یورو و در ایالت هسن ۵۰ یورو است، اما در سایر ایالت‌ها فعلاً مجازات یا جریمه‌ای تعیین نشده است و امیدوارند که مردم خودشان اقدام به رعایت قوانین کنند، اما چنانچه تدابیر توسط شهروندان رعایت نشود مجازات سنگینی در انتظار آنان خواهد بود.

بلژیک

در شهر «بروکسل» بلژیک دولت برای افرادی که در وسایل نقلیه از استفاده از ماسک خودداری می‌کنند، مبلغی معادل ۲۵۰ یورو جریمه در نظر گرفته است البته این قانون در بلژیک برای تمامی افراد ۱۲ سال به بالا اجباری است.

طبق آخرین آمار مرکز مدیریت بحران بلژیک تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته با افزایش ۵۲۵ نفری به ۴۷ هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است و همچنین شمار قربانیان نیز با مرگ ۱۷۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷۵۰۱ نفر افزایش یافته است.

سنگین‌ترین جریمه در قطر

از روز یکشنبه ۱۷ ماه مه ۲۰۲۰ (۲۸ اردیبهشت ماه) قطر مقررات و محدودیت‌های اجتماعی سختی را برای مبارزه با شیوع کرونا هدف قرار داد.

آمار‌های ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کرونا در قطر تا روز پنج شنبه ۲۲ خردادماه نشان می‌دهد ۷۳۵۹۵ نفر در قطر به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۶۶ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده و ۲۴۱۱۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بر این اساس افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، با مجازات تا ۳ سال حبس روبرو خواهند شد. علاوه بر حبس برای متخلفان مجازات مالی ۲۰۰ هزار ریال (۵۵ هزار دلار) را نیز برای افرادی که قوانین را نقض می‌کنند در نظر گرفته شده است.

در قطر رستوران‌ها، سینماها، مدارس، مساجد و مراکز خرید همچنان تعطیل هستند و تنها کار در فعالیت‌های ساختمانی به ویژه فعالیت‌های مرتبط با جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ضمن رعایت نکات بهداشتی ادامه دارد.

۱۵ روز زندانی جریمه ماسک نزدن در چاد

به موجب قانونی که در چاد تصویب شده، هر شخصی که به عمل ماسک زدن احترام نگذارد ۲۰۰۰ فرانک جریمه می‌شود و حداکثر به مدت ۱۵ روز به زندان می‌افتد.

قبل از وضع چنین قانونی از مردم چاد خواسته شده بود تا در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند، با این وجود بسیاری از مردم این کشور با سهل انگاری در خیابان‌های انجامنا پایتخت این کشور تردرد کردند تا درنهایت دولت تصمیم به استفاده از زور و در نظر گرفتن جریمه و زندانی کردن افراد بی توجه به کرونا گیرد.

گفتنی است تاکنون ۵ بیمار کرونایی در چاد فوت کرده و تعداد موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در این کشور به ۱۱۷ نفر افزایش یافته است.

سه ماه حبس در مراکش

طبق آخرین آمار در مراکش که از سوی وزارت بهداشت این کشور اعلام شده است تا کنون ۱۶۲ مورد جدید ابتلاء به ویروس کرونا مشاهده شده و شمار مبتلایان به ۵۸۷۳ نفر افزایش یافته است و تا به حال ۱۸۶ نفر بر اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده و ۲۳۸۹ مورد بیمار هم بهبود یافته‌اند.

مراکش از اوایل ماه آوریل استفاده از ماسک را اجباری کرده و به افراد هشدار داده است که در صورت سرپیچی از این قانون ۱۳۰۰ درهم جریمه نقدی و یا ۳ ماه حبس در انتظار آن‌ها خواهد بود.

آخرین آمار کرونا در جهان

در حال حاضر استفاده از ماسک در حدود ۵۰ کشور جهان اجباری شده است؛ طبق آخرین آمار‌های جهانی ابتلاء به ویروس کرونا، طی ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۱۷۷ هزار و ۱۷۸ نفری تعداد مبتلایان این ویروس تا بدین لحظه به هشت میلیون و ۵۸۳ هزار و ۸۳۸ نفر رسیده است که مبتلایان جدید ان افزایشی چشمگیر داشته است و رکوردی جدید در ابتلای روزانه این ویروس در جهان را ثبت کرده است.

فوتی‌های ناشی از کرونا نیز با رشد ۵ هزار و ۵۰ نفری در یک روز به تعداد ۴۵۶ هزار و ۴۲۸ نفر رسیده است که آمار فوتی‌های جدید آن کاهشی بوده است. گفتنی است؛ آمار بهبود یافتگان نیز با افزایش همراه بوده است و به چهار میلیون و ۵۳۲۲ هزار و ۵۴۷ نفر رسیده است.

باید گفت کرونا هنوز تمام نشده است و این تصور که ویروس ضعیف شده است بسیار غلط است چراکه همچنان دانشمندان در سراسر دنیا در حال کشف علائم جدید از این بیماری هستند بنابراین بهتر است بدون هیچ‌گونه زور و یا اجبار و جریمه‌ای قوانین بهداشتی را برای حفظ سلامت خود و خانواده‌مان رعایت کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟