آتش دشستان نخل بوشهر را سوزاند

به گزارش رکنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آتش سوزی در نخلستان‌‍‌های روستای بشیرآباد بخش سعدآباد دشتستان ساعت ۱۳ دوشنبه ۲۶ خرداد آغاز، و با تلاش نیرو‌های امدادی و مردم حدود ساعت ۲۴ به طور کامل مهار شد.

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه در این حادثه هزار و ۹۷۰ اصله نخل آسیب دیدند، افزود: محصول این نخل‌ها به طول کامل از بین رفت و به درختان نخل هم به طور میانگین ۳۰ درصد آسیب وارد شد.

او عامل انسانی را علت این آتش سوزی عنوان کرد و ادامه داد: خسارت این حادثه ۱۲ میلیارد ریال برآورد شده است؛ ۵ میلیارد ریال بابت محصول و ۷ میلیارد ریال برای آسیب رسیدن به تنه نخل‌ها.

88 تن محصول نخل‌های دشتستان سوزانده شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: از ابتدای خرداد تا کنون دو مورد آتش سوزی دیگر هم در دشتستان داشتیم که یک مورد ۹ خرداد در روستای بنه جابری رخ داد و سه میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال خسارت به ۶۳۵ اصله نخل وارد شد و مورد دوم ۲۱ خرداد در روستای قلعه سفید اتفاق افتاد و به ۱۱۵ اصله نخل یک ونیم میلیارد ریال خسارت وارد آمد.

عمرانی گفت: به این ترتیب در این سه حادثه دو هزار و ۷۲۰ اصله نخل با ۸۸ تن محصول از بین رفته‌اند و ۱۷ میلیارد ریال خسارت به بار آمده است.

او با اشاره به تاثیر بلند مدت آتش‌سوزی در نخلستان‌ها، بیان کرد: پیامد‌های حادثه آتش‌سوزی در نخلستان‌ها به راحتی قابل جبران نیست و حتی اگر نخلی به طور کامل در آتش سوزی از بین نرود باز هم تا یکی دو سال این حادثه در ثمردهی آن تاثیر خواهد گذاشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: افراد هنگامی که در باغ‌های نخل حضور می‌یابند، آتش روشن نکنند و اگر آتش روشن کردند آن را خاموش کنند، و در صورتی که نتوانستند آتش را مهار کنند بلافاصله به مراجع مربوط اطلاع دهند تا از گسترش آن جلوگیری شود.

آتش زدن ضایعات نخل آتش را شعله ور کرد

سرهنگ فرهاد آراوند فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان هم درباره این حادثه گفت: در بررسی‌های میدانی مشخص شد شخصی در حال آتش زدن ضایعات باغ نخیلات خود بوده که با توجه به وزش باد آتش به باغ‌های همجوار سرایت کرده است.

در استان بوشهر سالانه ۱۶۴ هزار تن خرما به دست می‌آید که بیش از ۷۰ درصد آن در شهرستان دشتستان تولید می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟