انتقال و تدفین اجساد بر عهده پزشکی قانونی نیست

به گزارش رکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر محمدرضا قدیرزاده در دوره آموزشی مقابله با بحران که به صورت ویدئو کنفرانس و با شرکت تیم‌های بحران استان‌ها برگزار شد، افزود: پزشکی قانونی در هنگام وقوع حوادث و بلایا، شناسایی و تعیین هویت اجساد به جای مانده از حادثه را بر عهده دارد و کار انتقال و تدفین، وظیفه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری هاست.

وی خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان پزشکی قانونی در صحنه وقوع حادثه نظارت بر امر انتقال اجساد و جمع‌آوری بقایا بنا بر پروتکل‌های پزشکی قانونی است تا کار شناسایی قربانیان و نیز قطعات به جای مانده از اجساد با مشکل مواجه نشود.

دکتر قدیرزاده همچنین به جایگاه مدیریت بحران در قوانین و مقررات کشور و نیز نهاد‌های مسئول در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: بنا بر این قانون همه دستگاه‌ها در صورت وقوع بحران وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که باید به خوبی وظیفه خود را ایفا کنند؛ پزشکی قانونی نیز بحث مدیریت اجساد را بر عهده دارد.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشکی قانونی کشور به برخی حوادث اتفاق افتاده در کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پزشکی قانونی در این حوادث تلاش کرد تا کار شناسایی اجساد را با دقت لازم و در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم در تعیین هویت اجساد دقت را فدای سرعت نکرده و به درستی این کار تخصصی را به نتیجه برسانیم.

در این نشست همچنین دکتر مهرداد علی بخشی مدیر گروه پزشکی معتمد سازمان در خصوص انواع و اندازه‌های مختلف بحران و بهداشت عمومی در حوادث و بلایا، دکتر ورسه‌ای مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان در خصوص راهکار‌های اصلی جلوگیری از گسترش بحران، دکتر هدایت شده متخصص پزشکی قانونی در مورد نحوه مدیریت اجساد در بحران، دکتر علی محمدی متخصص پزشکی قانونی در مورد راهکار‌های مقابله با آسیب‌های بحران (آسیب‌های شناختی، رفتاری، کارکردی، ساختاری و فراساختاری)، سخنانی را ارائه کردند.

در ادامه دکتر نمازی دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی سخنانی در مورد نقش آزمایشگاه ژنتیک در حوادث دسته جمعی، دکتر نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سخنانی با موضوع روابط عمومی و ارتباطات در بحران و دکتر مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد نقش پزشکی قانونی در فجایع و بحران‌های بزرگ سخنانی را ارائه کردند.

در این نشست آموزشی، در قالب کار گروهی و با حضور تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران استان‌ها (از طریق ویدئوکنفرانس) و کلیه مدرسان دوره، مانور سقوط هواپیما و چگونگی عملکرد پزشکی قانونی در این حوادث برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 577257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟