اقدامات پلیس در حوزه پیشگیری اجتماعی

به گزارش گروه حوادث رکنا، عوامل متعددی در وقوع بزهکاری، جرم و آسیب های اجتماعی نقش ایفا می کنند و باعث ایجاد مصائب و مشکلات فراوان برای فرد بزهکار، خانواده و نزدیکان او و حتی اجتماع می گردد و ممکن است خسارت ها و آسیب های مالی، جانی، روحی و روانی در پی داشته باشد. در این بین مهمترین امر در مواجهه با جرم و بزهکاری در درجه اول پیشگیری از آن می باشد و برای پیشگیری نیز نیاز است تا با استفاده از تجربیات و دانش کارشناسان خبره به بررسی دقیق عوامل و مسیرهای منتهی به عمل مجرمانه پرداخته شود و همچنین روزنه ها و عوامل دخیل که فرد یا افراد را خواسته و یا ناخواسته به مسیر عمل مجرمانه منتهی میکند، به درستی و با استفاده از روش های علمی و دقیق مسدود گردد.

پلیس قبل از هر چیز وظیفه خود می داند تا علاوه بر نظارت، کنترل و برخورد با عمل مجرمانه و مرتکبین جرم، در اولین قدم بتواند با کمک نیروی متخصص از وقوع جرم جلوگیری به عمل آورد تا هزینه وارده به فرد مجرم، خانواده او و اجتماع و همینطور مجموعه پلیس به حداقل برسد. بر این اساس ایجاد مراکز مشاوره در مراکز انتظامی و کلانتری ها از جمله اقدامات پیش دستانه ای بود که این نیروی خدوم برای تاثیر کمی و کیفی بر اعمال مجرمانه و جلوگیری از وقوع آسیب های اجتماعی برداشت و نیروهای متخصص و مشاوران با انگیزه و توانا در حوزه مشاوره خصوصا مشاوره خانواده را در این مراکز جذب نمود تا بدین وسیله به صورت مستقیم از آسیب های اجتماعی و وقوع هر گونه جرم تا حدود زیادی پسشگیری نماید.

متخصصین و مشاوران تربیتی و آموزشی در حوزه انتظامی، از مهمترین عوامل زمینه ساز در فرد برای انجام عمل بزهکارانه را خانواده و نوع برخورد خانواده با فرد خصوصا در دوران کودکی می دانند. نوع آموزش و تربیت و حتی ادبیاتی که والدین برای برقراری ارتباط با فرزند خود به کار می برند و همچنین روش های مختلف آموزشی و تربیتی، از دوران کودکی شخصیت آینده فرد را در دوران جوانی و بزرگسالی ساخته و نقش بسزایی در ایجاد ظرفیت بردباری و تحمل فرد در برابر فشار های روحی و روانی و اقتصادی که در آینده احتمال دارد به او وارد آید، ایفا می کند.متاسفانه فقر و ضعف مالی از جمله عواملی است که در میان برخی افراد و خانواده ها، با عمل مجرمانه آنها و بزهکاری رابطه مستقیم داشته و نبود آموزش صحیح در دوران کودکی و نوجوانی باعث می شود تا فرد بدون در نظر گرفتن عواقب عمل خود، رفتار مجرمانه را تنها راه برون رفت از مشکلات، خصوصا مشکلات اقتصادی تلقی کند و یا حتی پایان زندگی خود و دیگران را تنها راه برون رفت و فرار از مشکلات خود بداند.

عوامل فرهنگی و تربیتی و کمبود های عاطفی نیز از جمله مواردی هستند که به صورت زنجیر وار با عامل مهمی به نام خانواده در ارتباط بوده و از مواردی به شمار می روند که فرد را در انجام عمل مجرمانه و یا خطرناک که دارای عواقب سوء برای فرد و جامعه می باشد تحریک می نماید. دوستی و همنشینی با افراد ناباب و مستعد در انجام کارهای ناشایست و قانون شکنی نیز از عوامل موثر در تحریک فرد به انجام رفتار آسیب زا خصوصا در دوران نوجوانی به حساب می آید.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تمام همت و تلاش خود را وقف آن نموده است تا به کمک نیرو های متخصص و کارآزموده خود، در درجه اول مانع و سدی میان افراد آسیب دیده و عمل آسیب زا ایجاد نماید اما در زمان لازم خود را موظف می دانند تا اقدامات ضربتی را برای کم کردن آسیب بیشتر به فرد و جامعه مد نظر قرار دهند. تجربیات گوناگون پلیس های متخصص در انجام ماموریت هایشان خبر از آن می دهد که این نیروی نظامی دارای وجهه اجتماعی ویژه ای است و همین امر به تنهایی این نیرو را از سایر قوای نظامی و امنیتی ایران تا حد قابل توجه ای متمایز نموده است، چه بسیار دیده شده است که ماموران و مشاوران متخصص پلیس با گفتگو های طولانی مدت و فرسایشی و طرح و برنامه ریزی های مستمر و ویژه، باعث شدند تا بسیاری از افراد به دلایل گوناگون از انجام عمل مجرمانه منصرف گشته و به آغوش جامعه بازگردند و چه بسیار جان افرادی که به دلایل گوناگون به راه اعتیاد کشیده شده و یا اقدام به خودکشی کردند ولی به واسطه تلاش های مشاوران و مامورین دلسوز این مجموعه در میانه مسیر تباهی از اقدام خود پشیمان شده و به مسیر زندگی بازگشتند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 572759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟