حمله مردان نقابدار مسلح به محیط بان گتوندی / او یک پایش را از دست داد + عکس

به گزارش رکنا،  سید امین هادی‌پور محیط بان ۳۷ ساله گتوند فروردین ماه امسال در حمله افراد مسلح به پاسگاه محیط بانی مصدوم شد و پزشکان برای نجات جانش پای او را قطع کردند.

بلایی که مهاجمان نقابدار اسلحه به دست سر محیط بان گتوندی آوردند

محیط بان مصدوم برای مداوا با یک دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشکی شهرستان گتوند به بیمارستان خاتم الانبیا شوشتر منتقل و پس از اقدامات اولیه، برای ادامه درمان به بیمارستان گلستان اهواز و پس از چند روز به بیمارستان پارس تهران اعزام شد.

خبر حمله به پاسگاه محیط بانی گتوند و مصدوم شدن محیط بان پس از چند روز در بین اخبار ویروس کرونا گم شد تا اینکه سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست روز چهارشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه درخصوص وضعیت درمان این محیط بان گفت: کادر درمان از زمان بستری شدن این محیط‌بان در بیمارستان تلاش زیادی برای درمان پای او کردند اما متاسفانه تیم به این نتیجه رسید که برای حفظ جان مصدوم باید پای او از زانو قطع شود.

سرانجام ساعاتی پس از مصاحبه فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست پای این محیط بان در بیمارستان پارس تهران به زیر تیغ جراحان رفت و قطع شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند حال این محیط بان را مساعد اعلام و بیان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر عفونت پای راست محیط بان برطرف و از بیمارستان مرخص شود.

عبدالحسین کریمی با اشاره به اینکه تاکنون مجرمان این حادثه دستگیر نشده‌اند، افزود: تلاش برای دستگیری ضاربان با جدیت از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی انتظامی ادامه دارد.

محیط بان حمایت قضایی و مالی می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز درخصوص وضعیت هادی‌پور محیط بان قطع عضو شده گتوند اظهارداشت: این محیط بان زیرپوشش بیمه‌ای است و حمایت مالی و قضایی مناسب از او صورت می‌گیرد.

محمدجواد اشرفی افزود: سال گذشته قوانین خوبی تصویب شده که براساس آنها، محیط بانان چنانچه در حین عملیات دچار سانحه شوند مانند ماموران نیروی انتظامی می‌توانند از مزایا و امتیازات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: پوشش‌های بیمه‌ای خوبی نیز برای محیط بانان ترتیب داده شده که درصورت وقوع حادثه از نظر مالی مورد حمایت قرار گیرند و برای درمان هیچ گونه هزینه‌ای متحمل نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: محیط بان آسیب دیده گتوند همکاری خود را با حفاظت محیط زیست ادامه خواهد داد اما در سمت اجرایی قادر به کار نخواهد بود و در سمت ستادی ادامه کار می‌دهد.

پنج محیط بان و یک سرباز برای هفت هزار هکتار منطقه حفاظت شده گتوند

شهرستان گتوند دارای هفت هزار هکتار منطقه حفاظت شده محیط زیست است و به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تنها پنج محیط بان و یک سرباز برای حفاظت این مناطق دارد.

کمبود محیط بان در شهرستان محروم گتوند تنها مشکل اداره حفاظت محیط زیست در این منطقه نیست، بلکه نیروی انسانی، امکانات حفاظتی، دوربین، دیوار پاسگاه محیط بانی و سلاح از مهمترین کمبودهای این اداره می‌باشند که وعده‌های مسئولان برای رفع آنها پس از گذشت بیش از ۱۴ سال از ارتقای بخش گتوند به شهرستان تاکنون عملی نشده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند درخصوص تامین امکانات و رفع مشکلات این اداره گفت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، قول‌هایی برای رفع این مشکلات و کمبودها داده است.

تامین امکانات و تبدیل وضعیت نیروها، خواسته حامیان محیط زیست گتوند

یکی از حامیان محیط زیست شهرستان گتوند  با اظهار تاسف از مصدومیت و قطع پای این محیط بان اظهار کرد: امید است این محیط بان هرچه سریعتر از بیمارستان مرخص شود و تحت پوشش بیمه‌ای و حمایت مالی و قضایی مناسب قرار گیرد.

داریوش افتخار ادامه داد: امیدوارم با تلاش ریاست سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت حقوقی محیط بانان به عنوان سربازان خط مقدم محیط زیست بهبود یابد، چون بدون تردید محیط بانان با حقوقی که متناسب با زندگی و معیشت آنان باشد فاصله زیادی دارند و در تامین حداقل نیازهای زندگی با مشکل مواجه هستند.

وی تبدیل وضعیت استخدامی از قراردادی به رسمی نیروهای محیط زیست بویژه محیط بانان را از خواسته‌های فعالان و حامیان محیط زیست عنوان کرد و افزود: محیط بانان برای حفاظت از طبیعت از جان مایه می‌گذارند و درصورت ساماندهی وضعیت استخدامی با دلگرمی و انگیزه بیشتری کار می‌کنند.

این فعال محیط زیست گفت: کمبود نیروی انسانی در سطح کشور کاملا مشهود است و طبق استانداردهای جهانی تعداد محیط بانان باید هشت برابر شود.

وی ادامه داد: باید تدابیری اتخاذ شود تا محیط بانان برای حفظ جان خود به صورت گروهی و مسلح فعالیت کنند زیرا درصورت گشت‌زنی گروهی کمتر مورد حمله متخلفان قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از فعالان محیط زیست با انتقاد از کمبود امکانات محیط بانان شهرستان گتوند اظهارداشت: محیط بانان این شهرستان مظلوم بوده و از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند.

قاسم سلیمی افزود: پاسگاه محیط بانی که این محیط بان در آن مصدوم شد، دیوار و دوربین ندارد لذا محیط بانان با استرس بالا و حقوق کم در حال حفاظت از محیط زیست هستند.

وی خواستار پیگیری و رفع مشکلات محیط بانان و دستگیری عاملان این حادثه از سوی مسئولان مربوطه شد.

راه اندازی کمپین حمایت از محیط بان گتوند

پس از حمله افراد ناشناس به پاسگاه محیط بانی در بخش مرکزی شهرستان گتوند و مصدوم کردن سید امین هادی‌پور محیط بان اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست شهرستان گتوند و استان خوزستان با راه اندازی کمپین، حمایت خود را از این محیط بان اعلام کردند و خواستار دستگیری و برخورد قانونی با عاملان این حادثه شدند.اداره حفاظت محیط زیست گتوند بعد از گذشت سال‌ها از راه اندازی این اداره در شهرستان گتوند، ساختمان اداری مستقل ندارد.شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان بدلیل شرایط مناسب آب و هوایی زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و پرندگان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟