افزایش محیط بانان مبتلا به کرونا در کشور

به گزارش رکنا ، سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ضمن بیان اینکه تا یک هفته گذشته تعداد محیط‌بانان مبتلا به ویروس کرونا در سطح کشور ۱۰ نفر، ولی اکنون به ۱۶ نفر رسیده است، ابراز داشت: طبق اطلاعات واصله این محیط‌بانان وضعیت مناسبی دارند و در قرنطینه هستند ضمن آنکه پروتکل‌های بهداشتی نیز در مناطق چهارگانه به‌طور جدی رعایت می‌شود.

او با بیان اینکه سال ۹۸ محیط‌بان شهید در سطح کشور نداشتیم، افزود: ۵۰ درصد نیروی محیط‌بانی تأمین و مابقی این ۵۰ درصد طی ۱۰ سال متوالی یعنی سالی ۳۰۰ نفر در سطح کشور استخدام محیط‌زیست می‌شوند که این مهم برای امسال نیز برنامه‌ریزی‌شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ابراز داشت: سال ۹۷ تعداد ۱۴ هزار و ۶۶۴ متخلف و شکارچی دستگیر شدند. این رقم برای سال ۹۸ به میزان ۱۳ هزار و ۳۷۵ نفر گزارش می‌شود که مقایسه این آمار کاهش ۸.۷۹ درصد دستگیری‌ها را نشان می‌دهد.

محبت خانی تصریح کرد: سال ۹۷ تعداد پرونده‌های تخلف محیط زیستی ۱۲ هزار و ۴۰۶ مورد و سال ۹۸ به یازده هزار و ۹۲۴ پرونده رسید. مقایسه آمار سال ۹۷ و ۹۸ از کاهش چهاردرصدی تعداد پرونده‌های محیط زیستی در کل کشور حکایت دارد.

او ضمن بیان اینکه مجازات جایگزین یا احکامی که برای شیوع به شکار یا پرونده‌های تخلف محیط زیستی گزارش می‌شود درمجموع بازدارنده بوده است، افزود: قطعاً زمانی که برخورد‌های لازم با متخلفان صورت می‌گیرد درنهایت برای محیط‌زیست بی‌تأثیر نخواهند بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در پاسخ به این پرسش که ماندن مردم در قرنطینه تأثیری بر محیط‌زیست داشته است، ادامه داد: در زمستان یکی دو مورد حضور حیات‌وحش در روستا‌ها به دلیل کمبود غذا گزارش شد که با فصل بهار این موارد دیگر وجود نخواهد داشت و در صورت مشاهده بهتر است شهروندان به سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

محبت خانی گفت: با توجه به اینکه شعار زیست محیط ۸۰ میلیون محیط‌بان است، تقویت سمن‌ها تنها مسیری است که این موضوع را محقق خواهد کرد.

او افزود: غریب به‌اتفاق اکثریت ۹۵ درصد سازمان‌های مردم‌نهاد دلسوز واقعاً تأثیرگذار بودند و تنها موارد انگشت‌شماری به دنبال درآمد زایی هستند که باید گفت درمجموع وجود این گروه‌ها توانسته از آسیب به محیط‌زیست به‌طور چشمگیر بکاهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟