به گزارش رکنا،  بهرام سرمست درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای جلوگیری از سفر های نوروزی در امسال افزود: سخت‌گیری‌های لازم برای ورود مسافران به قم انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: بستن جاده که توسط برخی استان‌ها انجام شده‌است، اقدام درستی نیست و قائل به چنین کارهایی نیستیم ولی باید هشدارهای لازم در این زمینه داده شود تا هم وطنان قم را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.

استانداربا انتقاد از قم هراسی ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا گفت: کشف اولین مورد ابتلا به کرونا در قم صورت گرفته‌است و این به معنای این نیست که شیوع این بیماری از قم صورت گرفته است.

سرمست با تاکید بر اینکه باید با آگاهی بخشی به مردم، ورودی بیمارستان‌ها در استان کاهش یابد گفت: بنای استان تعطیلی هتل‌ها و مسافرخانه های استان نیست ولی در شرایط کنونی، در صورتی که الزام‌های بهداشتی در این اماکن انجام نشود، چاره ای جز تعطیلی آنها وجود ندارد.

وی شرایط کنونی را مستلزم همبستگی واتحاد میان همه مردم و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: همه باید متحد باشیم تا با اجرای اقدام‌های پیشگیرانه بیماری را مهار و کاهش داد.

سرمست ادامه داد: وحدت فرماندهی و مدیریت بحران در روزهای پس از مثبت شدن اولین مورد کرونا درقم، توفیق های خوبی دراستان به دست آمده و هماهنگی مناسبی در سطح استان در این زمینه ایجاد شده است. همچنین همکاری و همراهی مردم در قرنطینه خانگی تاکنون اتفاق نیفتاده‌است و تا این موضوع محقق نشود، امکان قطع زنجیره انتقال ویروس در استان مهیا نیست.

استاندار قم، افزود: رئیس جمهوری و مقام‌های بلند پایه کشوری روزانه موضوعهای استان‌های مختلف از جمله قم را پیگیری می‌کند که این موجب شده‌ است تا پیگیری موضوعات و رفع کمبودها در استان ها در کمترین زمان انجام شود.

وی ادامه داد: برای تامین وسایل حفاظت فردی برای کادر درمانی در استان کمبودهایی وجود دارد که این موضوع به عنوان یک اولویت در دستور کار استان قرار گرفته است.

سرمست، استفاده از ظرفیت مردمی در مقابله و کنترل این بیماری را بسیار مهم دانست و گفت: تحقق مهار این ویروس در یک ماه آینده توفیق بسیار بزرگی می‌باشد که تحقق آن نیاز به همراهی مردم در رعایت قرنطینه خانگی و حمایت از دستگاه های اجرایی است.

وی گفت: مذاکراتی با بزرگان و علمای قم صورت گرفته است تا احسان و نذورات مردمی در نیمه شعبان به سمت کمک به کادر بهداشت و درمان و قشرهای آسیب پذیر استان در روزهای پیشرو هدایت شود.

سرمست بسیج همه ظرفیت های استان برای مقابله با کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: فعال شدن خیرین، بخش خصوصی، گروه های مردمی و موکب های حسینی برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی در استان باید در کمترین زمان انجام شود.

وی ادامه داد: مجتمع یاوران مهدی با ظرفیت ۷۰۰ تخت به عنوان مرکزی برای قرنطینه افراد مشکوک و همچنین افراد در حال بهبود مورد استفاده قرار گرفته است که این موضوع مورد توجه بازرسان سازمان بهداشت جهانی شده است.

سرمست تاکید کرد: مکان هایی که امکان استفاده از آنها برای پذیرش بیماران قبل و پس از ترخیص بیماران باید شناسایی شود تا از ظرفیت این مکان ها برای پذیرش بیماران استفاده شود.

وی گفت: تا پیش از مثبت اعلام شدن اولین مورد کرونا در کشور، تمام اقدام های ستاد پدافند زیستی استان در راستای پیشگیری بوده است.

سرمست با اشاره به انتشار نامه ای منتسب به دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی گفت: این نامه دستاویزی برای رسانه های خارجی شده است که با استناد به آن اعلام کنند که پیش از ۳۰ بهمن نیز مواردی از ابتلا به کرونا وجود داشته ولی اعلام نشده است که این موضوع از اساسی کذب است.

استاندار قم افزود: تمام اقدامهای انجام شده در استان، تا پیش از ۳۰ بهمن بر اساس احتمال و پیش بینی شرایط ناشی از شیوع کرونا در چین بوده است. محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان سخنگو برای این شرایط به دلیل مرجعیت علمی این نهاد دانشگاهی است.

سرمست حفظ سلامتی مردم را از هر موضوع دیگری مهمتر دانست و تاکید کرد: به محض اطلاع از نخستین مورد مثبت کرونا در استان، هیچ ملاحظه سیاسی در اعلام این مساله نداشتیم و با وجود در پیش بودن انتخابات، بدون ملاحظه سیاسی اطلاع رسانی لازم انجام شد.

وی همچنین با اشاره به انتشار خبری مبنی بر حضور یک فرد غیرمرتبط در جلسه ستاد بحران قم، ادامه داد: تاکنون در این ستاد هیچ عضو غیر مدعو و غیرمرتبط دعوت نشده‌است و ظاهرا حضور این فرد نیز در جلسه‌ای غیررسمی بوده ولی این موضوع ربطی به ستاد مدیریت بحران قم نداشته است.

سرمست ادامه داد: ورود ساده اتباع خارجی به استان به هیچ وجه قابل قبول نیست و پلیس باید نسبت به هدایت مسافران اتباع خارجی به خارج از این استان اقدام کند. همچنین کمبودهایی در زمینه تعداد کادر درمانی، لباس های مورد نیاز حفاظتی و کیت تشخیص در استان وجود دارد که رفع این موارد، توسط نهادهای مختلف تامین شود.

وی گفت: ضمن قدردانی از زحمات تمام پزشکان و پرستاران استان که با تمام توان وارد میدان شده اند، تمام پزشکان استان در ایامی که قم درگیر بیماری کرونا هستند، ملزم به ارائه خدمت هستند و تعطیلی مطلب ها و غیبت پزشکان در این ایام غیرقابل قبول است.

سرمست با تاکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی در تمام مراکز فروش در قم افزود: بر اساس گزارشهای رسیده، در برخی مراکز خرید در استان، رعایت موارد بهداشتی انجام نمی‌شود که باید تمام این مراکز بازرسی و در صورت نیاز با جدیت با متخلفان برخورد شود.

استاندار قم با تقدیر از حضور پررنگ نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا در قم گفت: باید برای مقابله همه جانبه با این ویروس تمام ظرفیت های استان پای کار بیاید چرا که همچنان روند ابتلا به بیماری در استان صعودی است.

وی اظهار کرد: باید تمام دستگاه های استان در شرایط بحران کنونی پای کار بیاند و انجام امور بر اساس رفع تکلیف به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید ماموریت دستگاه های مختلف متناسب با این شرایط تعریف شود.

سرمست تاکید کرد: دستگاه های اجرایی استان برای تب سنجی از کارکنان و مراجعه کنندگان در ورودی ادارات متناسب با ظرفیت خود اقدام کنند. بر اساس ابلاغیه دولت، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با استفاده از دور کاری، شیفت بندی و همچنین ظرفیت های الکترونیک به شهروندان ارائه خدمات کنند.

وی گفت: ضمن رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان و مراجعه کنندگان، هیچ اداره‌ای در استان تعطیل نمی شود و باید روند ارائه خدمات در استان بدون وقفه ادامه یابد.

سرمست استفاده حداکثری از تهدید کرونا به عنوان یک فرصت تاکید کرد و گفت: ۲ بیمارستان امیرالمومنین(ع) و مادر در قم با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در شرایط عادی تا ۱۰ سال آینده نیز تکمیل نمی شود که از این فرصت برای پیگیری در بالاترین سطح اجرایی کشور برای راه اندازی این بیمارستان ها استفاده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه بیمارستان سیار در استان در روزهای آینده نیاز می شود که از نیروهای مسلح انتظار داریم، تا نسبت به استقرار این بیمارستان ها و همچنین تامین تجهیزات اقدام نمایند.

وی همچنین با اشاره به تشکیک ایجاد شده در مدیریت بحران استان ناشی از تغییر چند باره تعطیلی ادارات در روز شنبه ۱۷ اسفند گفت: بر اساس نظر کارشناسی استان، همچنان معتقد هستیم که باید تجمع در ادارت استان به حداقل برسد ولی به این موضوع نیز اعتقاد داریم که دولت باید به شهروندان ارائه خدمت کنند.

استاندار قم، افزود: تصمیم استان برای تعطیلی روز شنبه با هماهنگی ستاد ملی انجام شده بود ولی متاسفانه به دلیل اینکه استان های دیگر نیز اقدام به تعطیلی روز شنبه کردند و برخی استان ها نیز در برخی محورهای ورودی خود محدودیت هایی اعمال کردند که این موجب شد تا دولت برای کل کشور تصمیم واحد بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به شایعه تدفین ۱۲۰ متوفی ناشی از کرونا بدون طی کردن فرایند شرعی تاکید کرد: این موضوع از اساس کذب است و این شایعه در حالی است که قم نسبت به انجام مسائل شرعی برای متوفیان کرونا به شدت حساس بوده‌است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.

شهروندان برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم می‌توانند به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی (پیام‌رسان‌های ایتا و تلگرام) و یا تارنمای آن به نشانی ایترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟