مبارزه با احتکار ماسک های تنفسی و مواد ضدعفونی کننده در سراسر کشور

به گزارش رکنا ، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از اجرای طرح های عملیاتی مبارزه با احتکار ماسک های تنفسی و مواد ضدعفونی کننده در سراسر کشور و برخورد جدی با احتکارکنندگان خبر داد.

سردار محمدرضا مقیمی در رابطه با نگرانی های ایجاد شده در رابطه با شیوع کرونا ویروس در میان شهروندان و کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی کننده، افزود: موضوع شیوع بیماری کرونا ویروس سبب سوء استفاده عده ای سودجو از شرایط موجود شده و سودجویان تلاش می کنند با سوداگری اقدام به احتکار اقلام مربوط به این بیماری (ماسک و مواد ضد عفونی کننده) کنند.

وی ادامه داد: این پلیس قبل از شیوع و بروز علائم اولیه ویروس کرونا چندین ابلاغیه مبنی بر شناسایی و برخورد با محتکران کالا با اولویت ماسک های بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این ویروس به پلیس های امنیت اقتصادی سراسر کشور ارسال و نسبت به بررسی و رصد این موضوع اقدام کرده و به علت حساسیت آن با جدیت در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

مقیمی ادامه داد: پس از تایید شیوع ویروس کرونا در کشور، برابر با بررسی های میدانی انجام شده و اطلاعاتی که در دست پلیس بود مشخص شد قیمت ماسک های بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این ویروس چندین برابر افزایش داشته است و افراد فرصت طلب و سودجو به طرق مختلف (داروخانه های متخلف و مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی) اقدام به احتکار و عدم عرضه این کالا کرده اند.

این مقام انتظامی افزود: با شگردهای خاص پلیسی در اغلب استان ها از جمله تهران، قم و بوشهر مقدار قابل توجهی ماسک بهداشتی احتکار شده، کشف شد.

مقیمی تاکید کرد: احتکار کالاهای سلامت محور که سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می کند خط قرمز پلیس امنیت اقتصادی بوده و این پلیس به صورت جدی موضوع مقابله احتکار را پیگیری کرده و با همکاری سایر دستگاه های مسئول با هرگونه سوء استفاده در این خصوص برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برابر هماهنگی های انجام شده با مراجع قضائی دستور پلمب برای واحدهای متخلف صادر شده و با افراد سودجو که مبادرت به احتکار ماسک و ملزومات ضدعفونی کننده یا سایر اقلام دارویی و پزشکی مورد نیاز مردم کنند، برخورد قانونی قاطع به عمل خواهد آمد.

مقیمی گفت::درخواست و تقاضای پلیس از مردم عزیز این است که به محض اطلاع از هرگونه اقدام افراد فرصت طلب و سودجو مبنی بر افزایش قیمت، احتکار و... موضوع را برای اقدام قانونی از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ به پلیس امنیت اقتصادی اطلاع دهند.

ویروس کرونا که تحت عنوان رسمی «کووید-۱۹» از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت؛ تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا و جان ۲ هزار و ۷۰۱ نفر را گرفته است. ۲۷ هزار و ۶۹۱ نفر درمان شده اند. در دنیا ۸۰ هزار و ۱۵۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند.

ایران بعد از چین دومین آمار فوت در اثر ابتلا به این بیماری را در جهان به خود اختصاص داده است که به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار مبتلایان به ۶۱ نفر و تلفات ناشی از آن نیز به ۱۲ نفر رسیده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 با انجام موارد زیر می توانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

• دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.

• از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خودداری کنید.

• از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

• اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

• اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است ، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

چگونه از دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم ؟

اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید ، با انجام موارد زیر می توانید از دیگران محافظت کنید

• در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید.

• از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

• اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

کدخبر: 546146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟