سفر به ابدیت با رانندگان خواب‌آلود اتوبوس‌ها

به گزارش رکنا، احوادث رانندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌های مسافربری که در روزهای اخیر شمار آنها رو به افزایش است، موجب پیامدهای منفی بسیاری در بخش های مختلف است و درحالی که رانندگان اتوبوس ها خود قربانیان اصلی این حوادث هستند، عامل انسانی مهمترین علت سوانح جاده ای بیان می شود. بر اساس آمارها سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار کشته و حدود ۳۰۰ هزار مصدوم در تصادفات شهری و بین شهری کشور رخ داد که بیشترین آن مربوط به کشته ها و مصدومان جاده‌های بین شهرها بود.

از ابتدای سال تاکنون پنج دستگاه اتوبوس مسافربری در مسیرهای ارتباطی استان زنجان (سه مورد در آزادراه زنجان - تبریز، ۲ مورد در آزادراه زنجان - قزوین و یک مورد نیز در جاده فرعی نکوئیه شهرستان ابهر) واژگون شده است که در مجموع ۱۷ تن کشته و قریب ۸۰ مسافر نیز مصدوم شدند.

متاسفانه وقوع این حوادث رانندگی که سه مورد آن به علت خستگی و خواب آلودگی رانندگان، یک مورد آن به خاطر تخطی راننده از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده و یک مورد دیگر نیز بر اثر سرعت غیرمجاز اتفاق افتاد جان شماری از هموطنان را گرفت و تعدادی را نیز مصدوم کرد.

یک شهروند زنجانی در این خصوص گفت: متاسفانه واژگونی چندین دستگاه اتوبوس مسافری در سطح جاده های ارتباطی کشور ازجمله زنجان باعث شده است تا افرادی که قصد سفر با وسیله نقلیه عمومی را دارند رغبت چندانی به اتوبوس نشان نداده و با قطار تردد کنند.

شهروند دیگری نیز گفت: واژگونی اتوبوس‌های مسافری به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان و همچنین عدم رعایت دقیق قوانین و مقررات از سوی آنان در مواقع بارشها و لغزندگی سطح جاده، خبر بسیار ناخوشایندی است که این روزها زیاد به گوش می رسد و این موجب اعتماد زدایی از ناوگان حمل و نقل عمومی و متولیان نظارت بر این بخش می شود.

علی عبادی افزود: رانندگان اتوبوس‌ های مسافربری، طبق قوانین و مقررات تدوین شده، مسوؤل حفظ امنیت جان مسافران هستندکه در صورت بی توجهی به این امر و وقوع حوادث ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: برخی مواقع نیز عامل جاده موجب وقوع حوادث می شود که لازم است مسوؤلان ذیربط نسبت به شناسایی نقاط حادثه خیز و رفع آن اقدام کنند و نسبت به ترمیم آسفالت نیز که خود عاملی مهم در حوادث رانندگی محسوب می شود، جدیت نشان دهند.

از اول امسال تاکنون ۱۷ نفر از مسافران اتوبوس‌های مسافری در جاده‌های زنجان جان باخته و ۸۰ نفر مصدوم شده‌اند

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون (فروردین تا نیمه نخست بهمن ماه) بر اثر واژگونی پنج دستگاه اتوبوس مسافری در مسیرهای ارتباطی این استان متاسفانه ۱۷ نفر از سرنشینان، جان خود را از دست دادند و قریب ۸۰ نفر نیز مصدوم و راهی مراکز درمانی شدند.

سرهنگ محمدعلی عظیمی افزود: این تعداد حادثه واژگونی اتوبوس مسافری در آزادراه های زنجان و به علت خستگی و خواب آلودگی، سرعت غیرمطمئنه و غیرمجاز اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی، لازم است رانندگان اتوبوس قبل از قرار گرفتن در پشت فرمان و ورود به جاده، استراحت کافی داشته باشند و هنگام خستگی و خواب آلودگی نیز ادامه مسیر نداده و اتوبوس را در محل ایمنی متوقف و پس از استراحت هرچند کوتاه، مجدد طی مسیر کنند.

عظیمی اظهار داشت: حوالی ساعت ۴:۳۰ بامداد /دوشنبه ۱۴ بهمن ماه/ یک دستگاه اتوبوس مسافری در آزاد راه زنجان - قزوین، واژگونی شد که سه نفر از مسافران (سه مرد) در محل حادثه جانشان را از دست دادند و یک نفر (زن) از ۲۱ مسافر مصدوم به بیماستان انتقال یافته به ۲ بیمارستان خرمدره و ابهر نیز پس از چند ساعت فوت کرد.

عظیمی با بیان اینکه این اتوبوس مسافربری که با ۲۸ سرنشین از مبداء اردبیل به مقصد تهران در حرکت بود در کیلومتر ۶۸ این مسیر ارتباطی به علت خستگی و خواب آلودگی راننده دچار حادثه شد.

دهم دی ماه نیز حوالی ساعت ۴:۳۰ بامداد در کیلومتر ۲۰ خط شمالی این آزادراه زنجان - تبریز یک دستگاه اتوبوس مسافری که با ۱۹ سرنشین از مبداء اصفهان، عازم تبریز بود به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده پس از خروج از مسیر واژگون شد که در این حادثه نیز ۹ نفر از مسافران در صحنه حادثه جان باختند و ۱۰ مصدوم آن نیز از سوی عوامل امدادرسان به منظور درمان به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل شدند که یکی از آنان به رغم تلاش پزشکان معالج به کام مرگ فرو رفت.

صبح روز ۲۶ آذر ماه یک دستگاه اتوبوس مسافری متعلق به شرکت مسافربری عدل زنجان که با ۱۳ سرنشین از شهرستان ابهر به مقصد رشت در حال حرکت بود که به علت تخطی راننده از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده در مسیر فرعی نکوئیه این شهرستان واژگون شد و سه نفر از سرنشینان آن روانه بیمارستان شدند.

هشتم شهریور ماه نیز برخورد یک دستگاه اتوبوس با خودرو وانت نیسان و سپس واژگونی آن در لاین جنوبی کیلومتر ۳۱ آزادراه زنجان - تبریز، قریب ۲۰ مصدوم برجا گذاشت که به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل شدند و البته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی زنجان تعداد مصدومان را ۲۵ نفر (۱۷ زن و ۸ مرد) اعلام کرد.

۲۴ خرداد ماه نیز یک دستگاه اتوبوس که با ۲۵ سرنشین از تبریز به تهران در خط جنوبی آزادراه زنجان- تبریز در حال تردد بود ساعت ۲ :۲۲ بامداد به علت خستگی و خواب آلودگی راننده از جاده خارج و پس از برخورد با پل کنار حفاظ جاده واژگون شد که سه نفر از سرنشینان ( ۲ نفر در صحنه و یک زن در بیمارستان) جان باختند و ۲۰ مصدوم آن نیز با ۱۱ دستگاه آمبولانس اعزامی به محل وقوع حادثه، برای درمان به بیمارستان آیت الله موسوی زنجان انتقال یافتند.

۱۷ فروردین ماه نیز یک دستگاه اتوبوس مسافری با ۱۸ سرنشین از تهران به مقصد بانه درحال حرکت بود که در کیلومتر ۱۰۰ خط شمالی آزاد راه زنجان - قزوین به علت ناتوانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت غیرمجاز در جاده لغزنده، واژگونی شد و ۶ مصدوم این حادثه نیز به منظور درمان به بیمارستان ابهر منتقل شدند.

استاندار زنجان جهت اصلاح ناهمواری‌های جاده زنجان - تبریز برای این شرکت آزادراه ضرب‌الاجل تعیین کرد

در حالی که وضعیت نامساعد جاده نیز یکی از عوامل تصادف و واژگونی خودروها اعلام می شود، استاندار زنجان برای شرکت آزاد راه زنجان - تبریز، ضرب الاجل یک هفته‌ای داد تا راهکاری برای اصلاح ناهمواری، نشست‌ها و کیفیت نامناسب آسفالت این مسیر ارائه دهد که در غیر این صورت از قوه قضائیه درخواست اعلام جرم علیه این شرکت خواهد شد.

فتح‌الله حقیقی، ۱۴ بهمن ماه به منظور کاهش و جلوگیری از وقوع حوادث دلخراش رانندگی اقدام به تشکیل جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور مسوؤلان کشوری کرد تا راهکارهای عدم تکرار آن ارائه شود که در جاده های زنجان شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وی افزود: این استان به لحاظ تردد به ویژه خودروهای سنگین رتبه ویژه‌ و در منطقه شمالغرب کشور رتبه دوم ترددها را دارد که نشان از جایگاه ترددها است بنابراین آزاد راه های استان زنجان گنجایش این میزان ترافیک سنگین را ندارد.

حقیقی با بیان اینکه باید آمارهای یکسانی از تعداد سوانح جاده‌ای ارائه شود، اظهار داشت: همه مکلف هستند این مهم را رعایت کنند و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان آمار دقیقی از وقوع تصادف رانندگی و تعداد فوتی‌ها به تفکیک برون شهری و درون شهری و رتبه زنجان در سطح کشور به رسانه ها اعلام کند.

وی با بیان اینکه اغلب تصادف‌های منجر به فوت، عامل انسانی است و باید برای این مهم راهکاری تعیین و این علت کنترل شود تاکید کرد: سامانه سپهن در خودروها باید به پلیس کمک کند که از سال ۸۰ پلیس مجهز به سیستم هوشمند شده است و باید این سیستم به این ارگان کمک کرده تا بتواند کنترل لازم بر رانندگان را داشته باشد.

حقیقی با بیان اینکه ناهمواری ها و نشست های متعدد و قابل توجه در حدفاصل کیلومتر ۴۵ تا ۶۰ آزادراه زنجان - تبریز وجود دارد، افزود: شرکت آزاد راه زنجان - تبریز به کمترین وظیفه خود اقدام کرده است چرا که آسفالت این میسر ارتباطی در زمان حاضر کیفیت مناسبی ندارد در حالیکه بحث کیفی سازی آسفالت، تعهد شرکت برای این راه ارتباطی است.

استاندار زنجان گفت: اختصاص ۱۵ درصد از عوارض خودروهای عبوری برای هزینه در این آزاد راه رقم ناچیزی است و اگر در کوتاه مدت راهکاری توسط شرکت آزادراه زنجان - تبریز ارایه نشود در شورای تامین از قوه قضائیه درخواست اعلام جرم علیه این شرکت می‌کنم.

حقیقی با تاکید بر اینکه از ۹۵ کیلومتر این آزاد راه در حوزه استان زنجان فقط ۱۷ کیلومتر روشنایی، ۱۴ کیلومتر نیوجرسی بتنی داریم که چنانچه این مسیر از روشنایی بیشتر و نیوجرسی بتنی برخوردار باشد به حتم کاهش سوانح جاده‌ای را خواهیم داشت، افزود: ایجاد روشنایی و تسریع در اجرای نیوجرسی بتنی باید در آزادراه های زنجان انجام و زمان پایان این پروژه ها نیز اعلام شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در آزادراه ها داریم نبود مجتمع های خدماتی - رفاهی است، اظهار داشت: علت اجرا نشدن این مکان ها نیز عدم ارائه تعرفه و تخفیف بوده است که باید راهکار این مهم بررسی شود و اگر میلیون ها یارانه ارائه شود سرمایه بوده و ارزش دارد چرا که کشته و تصادف جاده ای نخواهیم داشت.

استاندار زنجان گفت: محورهایی که امکان ایجاد مجتمع های خدماتی رفاهی وجود دارد باید توسط معاون عمرانی استاندار احصا و راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز تشویق ها و تخفیف های خود را ارائه کند.

حقیقی خاطرنشان کرد: ایجاد حداقل ۲ پاسگاه پلیس راه در لاین های جنوبی و شمالی در آزادراه های زنجان ضروری است تا پلیس اشراف و کنترل بیشتری داشته باشد و دقیق مکان های آن مکتوب به سازمان راهداری اعلام می شود.

ثبت ساعت در پلیس راه‌های کشور از سوی رانندگان اتوبوس‌های مسافری اجباری شد

معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در شامگاه ۱۴ بهمن در جلسه ای در استانداری زنجان اعلام کرد: به منظور کاهش وقوع حوادث رانندگی ناشی از خستگی و خواب آلودگی، از امروز ثبت ساعت توسط رانندگان خودروهای مسافری از ساعت ۲۲ تا هفت صبح در پلیس راه‌های کشور اجباری شد تا رانندگان از خودروها پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شوند.

محمد تیموری افزود: رانندگانی که از این امر خودداری کنند برابر قانون دفترچه‌های آنان به مدت ۴۵ روز ضبط شده و طی این مدت از رانندگی نیز محروم خواهند شد.

وی با بیان اینکه در ۲ سانحه رانندگی اتوبوس‌های مسافری در آزاد راه‌های زنجان، عمده عامل ناشی از قصور انسانی بود، اظهار داشت: سانحه صبح ۱۴ بهمن که اتوبوس اردبیل به تهران و در دی ماه نیز اتوبوس اصفهان به تبریز واژگون شد ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده بود.

تیموری با بیان اینکه زنجان مسیر تردد خودروهای سبک و سنگین چندین استان است، اظهار داشت: رانندگان این خودروها بین ساعت ۱۲ شب تا چهار صبح به زنجان می رسند که در واقع زمان استراحت و خواب آلودگی است.

وی با اشاره به اینکه رانندگان باید در میانه راه‌ استراحت کافی بکنند، گفت: با همکاری پلیس راه سعی می کنیم گشت ها و نظارت های مشترک را بیشتر کنیم و به همین خاطر مقرر شد از ساعت ۲۲ تا هفت صبح ثبت ساعت در پلیس راه های کل کشور اجباری شود و با این اقدام به حالت سابق برگردیم تا راننده از خودرو پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شود.

تیموری تاکید کرد: آزادراه زنجان - تبریز، مسیری است که به استناد قانون مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی در پروژه‌های عمرانی کشور این مسیر اجرا شده و آزادراه طرف مشارکت دارد که باید نسبت به بهسازی مسیر اقدام کند.

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از سال گذشته بر اساس قیر رایگانی که وزارت راه کمک کرده آزادراه زنجان - تبریز در حال بهسازی از سمت آذربایجان شرقی است که تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرا شده که باید در سالجاری از سمت زنجان نیز مورد توجه قرار گیرد.

تیموری با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به دلیل اینکه بهره بردار آزادراه زنجان - تبریز یک شرکت غیردولتی است نمی تواند کمی کند، ادامه داد: با این حال بنابرین کمک هایی را کرده ایم تا این مسیر شرایط بهتری داشته باشد و این روند همچنان ادامه دارد.

وی به آزادراه زنجان به سمت قزوین اشاره کرد و افزود: در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده که ایجاد حفاظ میانی ازجمله این اقدمات است که اگر شرایط جوی مساعد شود در این صورت امسال به پایان خواهد رسید.

به گفته عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، مشکل اساسی در انجام روکش آسفالت در آزادراه‌ها از جمله زنجان - قزوین، ضریب ترافیک است که باعث کند شدن عملیات اجرایی می‌شود و برای این اینکه سانحه‌ای اتفاق نیفتد نیاز به مدیریت ترافیک و انجام هماهنگی های مختلف با سایر ارگان ها و رعایت مسائل ایمنی است.

تیموری یادآوری کرد: سال گذشته برای باند شمالی آزادراه زنجان - قزوین ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی صرف و اقدامات قابل توجهی انجام شد که این روند برای سالجاری نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روشنایی راه ها در نقاطی که حادثه خیز باشد به صورت لکه‌ای اجرا می شود تا مخاطرات کاهش یابد چرا که هزینه نگهداری آن برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بسیار بالاست.

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در استان زنجان نیز روشنایی نقاط حادثه خیز باید به صورت لکه ای انجام شود.

تیموری با بیان اینکه تصادف های ناوگان عمومی بالا نیست، تاکید کرد: آمار سوانح اتوبوسی نسبت به کل تصادف ها حدود یک درصد است اما بار روانی بالایی را بر جامعه تحمیل می کند که شرایط فعلی جامعه تحمل آن را ندارد.

وی اظهار داشت: از دوشنبه شب در ستاد سازمان راهداری تیم نظارت آنلاین خودروهای اتوبوسی را مستقر کردیم و تیم های نظارت و گشت نامحسوس با ناوگان راهداری با همراهی پلیس، فعالیت مضاعفی را آغاز کرده اند تا مردم شاهد سوانح رانندگی در جاده ها نباشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟