اراضی متصرفی بستر رودخانه‌های کردستان شناسایی شد

به گزارش رکنا ، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون ۶۹۰ هکتار از اراضی متصرفی بستر رودخانه‌های استان شناسایی و از این میزان ۱۳۰ هکتار آن با حکم مراجع قضایی از دست متصرفان، آزادسازی شده است.

عرفان مومن‌پور گفت: بروز خشکسالی و خشک شدن رودخانه در طی سالیان متوالی، تجاوز برخی متصرفان همجوار به بستر را صد چندان کرده و مشکلاتی را برای این شرکت بوجود آورده است.

او با بیان اینکه موضوع خشکسالی باعث شده افرادی سودجو به رودخانه‌ها دست درازی کنند، افزود: در سیل امسال علاوه بر خود جریان سیلاب که متجاوزان را به عقب راند، شرکت آب منطقه‌ای با فعال کردن ۲۸ اکیپ گشت و بازرسی کنترل و پایش مستمر اقدام به صدور اخطاریه و اخذ حکم برای شناسایی و آزادسازی متصرفات حریم رودخانه‌ها کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تاکید کرد: در واقع تصرف بستر با کاربری‌های مختلف به معنای قبول کردن تهدید‌ها و خسارت مستقیم سیل و افزایش خسارت مالی و جانی ناشی از مستحدثات غیرقانونی در این محدوده‌ها است.

مومن‌پور استفاده از روش‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای برای جلوگیری از وقوع سیل را ضروری دانست و یادآور شد: از جمله اقدامات غیر سازه‌ای مهم می‌توان به عدم دخالت در مسیل‌ها و دستکاری آب گذر‌ها اشاره کرد.

او گفت: رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه‌ها و جلوگیری شدید از ساخت و ساز‌های بی‌رویه روی خط القعرها، مسیل‌های طبیعی و ایجاد درختکاری و کشت گونه‌های گیاهی در اطراف آن‌ها در ممانعت از وقوع سیل بسیار تاثیرکذار است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی سیل و تعیین و پیاده‌سازی حد بستر و حریم رودخانه‌ها از طریق رپرگذاری (نشانه‌گذاری) و نصب تابلو‌های هشداردهنده به منظور مدیریت توسعه سیلاب دشت نیز نیز بسیار کارساز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟