ورود مدعی العموم به موضوع تخریب حریم غار نمکدان و ژئوپارک جهانی قشم

به گزارش رکنا ، علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به دادستان قشم دستور داد تا به موضوع نگرانی از تخریب حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و جهانی به ویژه غار نمکدان و ژئوپارک قشم ورود نموده و تدابیر قانونی لازم را اتخاذ کند.

صالحی به دادستان قشم ماموریت داد، تا با دعوت از کارشناسان، متخصصان و مدیران استانی مرتبط، نسبت به بررسی موضوع اقدام و چنانچه تخلفی در نحوه واگذاری و یا عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی صورت گرفته باشد، فورا تدابیر لازم را اتخاذ و دستورات مقتضی را صادر نماید.

صالحی گفت: در خصوص سایر واگذاری‌های اراضی در نوار ساحلی شمال جزیره قشم از ابتدای این شهرستان تا درگهان، چه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و چه سایر سازمان‌های دولتی رعایت حریم دریا و مقررات زیست محیطی، الزامی است.

او افزود: در راستای احقاق حقوق عامه و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی، در صورت محرز شدن تخلفات احتمالی در صدور مجوز‌ها و یا هرگونه تجاوز به حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و جهانی، ضمن رسیدگی قضایی به موضوع و مجازات مرتکبین، با مدیران مربوطه به لحاظ عدم نظارت برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: در این زمینه باید دستگاه صادرکننده مجوز پاسخگو باشد و بررسی شود چگونه به این طرح‌ها اجازه عملیات اجرایی داده شده است.

صالحی افزود: ضرورت دارد مسئولان و متولیان امر پس از بررسی‌های کارشناسی، نتایج را فورا در جهت تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی مردم اطلاع رسانی کنند.

غار نمکدان قشم طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که بخشی از ژئوپارک قشم است، این ژئوپارک یک بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود، اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد ودر سال ۱۳۹۶ دوباره به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگشت.

واگذاری زمین برای اجرای طرح پرورش میگو در محدوده این ژئوپارک به عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از فهرست ژئوپارک‌های یونسکو مطرح است و موجب نگرانی مردم شده است.

ژئوپارک‌ها محوطه‌هایی است که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین هستند.

ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، مناطقی هستند که با برنامه‌های اجرا شده توسط جوامع محلی به‌منظور تقویت توسعه پایدار منطقه‌ای، تنوع زمین‌شناختی را ترویج می‌کنند. همچنین ژئوپارک‌ها به ارتقای آگاهی از تغییر اقلیم و بلایای طبیعی و همچنین پایش این پدیده‌ها کمک کرده و بسیاری از آن‌ها امکان تدوین راهبرد‌های کاهش خطر بلایای طبیعی را برای جوامع محلی فراهم می‌کنند.

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئوسایت است که عبارت‌اند از: دره ستاره افتاده (دره ستاره‌ها)، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئو لینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخره خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس، تالاب پرندگان دو کوهک است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟