واکنش کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون

به گزارش رکنا ، کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با صدور بیانیه ای، به آتش کشیدن کتاب پزشکی هاریسون توسط یک روحانی مدعی طب اسلامی را محکوم کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ. (سوره زمر، آیه 9)

علم و دانش با تاریخی به درازای پیدایش اولین فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری و با پویایی و سیر تدریجی در جریان تکاملی هزاران ساله خود، همواره با یورش‌ها، کینه‌ورزی‌ها و ژاژخوایی‌های جاهلان کوته‌بین، متحجران سطحی اندیش و بی‌فرهنگ و شیادان کاسب از دکان خرافه‌فروشی و عوام فریبی مواجه بوده است. چه مغزها و اندیشه‌ها، کتابخانه ها و کتاب‌ها و دستاوردها و آثار علمی پربار و گران‌سنگ که از دم تیغ جهالت جاهلان گذشته و در آتش عداوت آنان سوخته است.

چه بسیار اسکندرها، چنگیزها، نازی‌ها، طالبان و دواعش و ... که اقدامات نابخردانه‌شان با سوزاندن و نابودی میراث علمی و تمدنی به عنوان برگی تیره در صفحات تاریخ ثبت شده و تاریخ همواره از آنان به زشتی و نفرت یاد می‌کند و خاطره‌شان آه از نهاد هر دانش‌ورزِ نیک اندیش ـ در هر زمان و مکان به گستره اندیشه بشریت ـ به در می‌آورد؛ کسانی که میراث اندیشگانی بشر، طعمه آتش عقلانیت ستیز و رشک‌ورزانه‌شان قرار گرفته و این تلخکامی و افسوس آن‌جا فزونی می‌یابد که شوربختانه در عصر ادعای کمال عقلی بشر، این جهالت همچنان باقی است و ساحت علم از دست پلید و آلوده اینان امان ندارد.

اقدامِ اندیشه‌سوز اخیر، برساخته دست اسلام‌نمایان و مدعیانی است که فرسنگ‌ها از پیام عقلانیت‌مدار رسول اعظم(ص) و مکتب دانش پرور اسلام به‌دورند و تعصب‌شان، بزرگ ترین دشمن این دین علم پرور است. دینی که عقل‌ورزی و دانش‌اندوزی را سرلوحه آموزه‌های خود قرار داده و علم‌آموزی را فریضه‌ای برای هر مسلمان در اقصی نقاط عالم قرار داده است.

این کم مایه‌گان با فهمی ناقص از اسلام و کژاندیشی و ساده‌اندیشی از تمدن نوین اسلامی، متعصبانه و عوام فریبانه، نکات مثبت علوم نوین را نادیده گرفته و با مطلق اندیشی و بی‌توجه به رویکرد فراگیر و چند جانبه‌نگر و فارغ از مقتضیات زمان و مکان در پدیده های عرفی و تغییربردار، برداشت‌های متحجرانه خود را به نام دین و مقدسات به خورد مردم داده؛ منافع میلیاردی از این عوام فریبی به جیب می‌زنند.

امروزه که علوم و مباحث سلامت انسان حتی در اروپا و آمریکا، فراتر از رویکرد پوزیتیویستی و با عبور از محدوده بُعد جسمانی با رویکردی کل‌نگر و فراگیر به جنبه های روانی، اجتماعی، روحی و معنوی انسان توجه کرده، لازم است در راستای بومی سازی مباحث انسانی پزشکی با رویکردی روشمند و اجتهادی به پیش فرض های جهان بینی و انسان شناسی اسلامی و گفتمان توحیدی توجهی عمیق و روزآمد داشت تا با اجتهاد پویا و گفتگوی مشارکتی و مطالعات میان رشته‌ای و سپس آزمودن نظریات حاصله، از ظرفیت‌ها و آموزه های دینی در موضوع سلامت انسان، به ویژه در مباحثی مانند بهداشت، تغذیه، سبک زندگی، سلامت روانی ـ اجتماعی و روحی حداکثر استفاده به عمل آید.

دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت بر اساس وظایف محوله از سوی شورای‌‌ توسعه فرهنگ قرآنی شورایعالی انقلاب فرهنگی، در پی آن است تا ضمن بهره‌برداری روشمند از آموزه‌های اسلامی در حوزه سلامت، با احترام به دستاوردهای دانش بشری، ملزومات ایجاد نظام حکمرانی علمی در موضوع میان رشته‌ای دین و سلامت را به منظور کمک به حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت مهیا سازد و تحقق این مهم را جز با گفت‌و‌گوی مشارکتی میان صاحب‌نظران علوم انسانی، علوم سلامت و علوم روشی، میسر نمی‌داند. لذا ضمن تأکید بر لزوم و ضرورت هم‌افزایی دانشی مستمر و میان رشته ای در زمینۀ مطالعات اسلام و سلامت، با تقبیح و محکوم نمودن اقدام موهن مدعیان"طب موسوم به اسلامی"، از مراجع ذیربط خواستار برخورد قانونی با این اقدام نابخردانه است. بی‌شک در دورۀ تمدنی جدید از وظایف حکومت‌هاست که با وجود احترام به آزادی اندیشه، مانع عوام فریبی و تهدید سلامت جامعه از سوی جاهلان، شیادان و سوءاستفاده کنندگان از مقدسات و اعتقادات مردم شوند.

"دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت"

"پنجم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت"برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟