3556 آسیب دیده در کردستان امدادرسانی شدند

به گزارش رکنا ، محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان در گفتگویی به اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده جمعیت هلال‌احمر در استان پرداخت که مشروح آن ازنظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

شرایط ناوگان جمعیت هلال‌احمر کردستان چگونه است؟

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان به شرایط سخت توپوگرافی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص توپوگرافی در استان درزمینهٔ امدادرسانی مشکلات خاصی وجود دارد و به همین دلیل امدادرسانی و خدمات در کردستان با سایر استان‌ها متفاوت است.

محمدی با اشاره به اینکه امکانات لجستیک استان همچون دیگر نقاط کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمن چند سالی است با مشکلاتی مواجه بوده و هنوز این ناوگان به‌روز نشده است، افزود: نه‌ تنها این تحریم به ما لطمه وارد نکرده بلکه در تلاشیم با استفاده بهینه از این امکانات حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

او با بیان اینکه تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می‌کنیم تا امکانات موجود را بهبود بخشیم بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون شرایط ناوگان جمعیت هلال‌احمر استان بهبودیافته و در این مدت سه دستگاه خودرو نجات تیپ ۲ برای کردستان تهیه‌شده است.

هلال‌احمر در زمینهٔ امداد و نجات چه فعالیت‌هایی داشته است؟

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان با بیان اینکه در ۹ ماه نخست سال جاری جمعیت هلال‌احمر استان در ۵۵۰ فقره حادثه حضورداشته وامداد رسانی کرده است خاطرنشان کرد: بیشتر این وقایع با ۳۸۹ مورد مربوط به حوادث جاده‌ای بوده که میزان آن نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه در این مدت ۳۸۶ نفر طی سوانح مختلف مصدوم شدند که ۹۸ نفر از آنان جان خود را از دست دادند، یادآور شد: در ۹ ماه نخست سال جاری ۳۰۴ نفر نیز در سطح استان اسکان اضطراری داده شدند.

او با تأکید بر اینکه نجاتگران جمعیت هلال‌احمر کردستان از ابتدای سال جاری تاکنون به ۳ هزار و ۵۵۶ نفر حادثه‌دیده امدادرسانی کرده اند، اظهار داشت: نیرو‌های امداد و نجات به‌صورت روزانه درگیر حوادث جاده‌ای و کلی هستند و در بحث امدادرسانی به مجروحین و مصدومان به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند.

امدادرسانی به بیش از ۳۵۰۰ حادثه‌دیده در کردستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تعداد نیرو‌های عملیاتی آموزش‌یافته و تخصصی به کار گرفته‌شده جهت امدادرسانی به این حوادث را هزار و ۶۹ نفر در قالب ۱۴۱ تیم عملیاتی بیان کرد و گفت: تیم‌های عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ۵ نفره و تیم‌های ارزیابی نیز ۳ نفره هستند.

چند پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار در سطح استان مستقر هستند؟

محمدی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد ۱۷ پایگاه ثابت در کردستان وجود دارد که ۵ مورد آن مربوط به اجرای طرح زمستانه در استان است افزود: بر اساس نیاز استان و در فصول مختلف سال ۵ الی ۷ پایگاه موقت در استان فعال می‌شود و هرچه تعداد پایگاه‌ها افزایش یابد نیرو‌های امدادی به حوادث نزدیک‌تر خواهند بود.

او به راه‌اندازی پایگاه وینسار شهرستان قروه در دهه فجر امسال نیز گریزی زد و خاطرنشان کرد: زمین ۳ هزار متری اهداشده از سوی خیرین در وینسار به‌زودی کلنگ زنی شده و طی یک سال اخیر پایگاه‌های باقرآباد و پایگاه ثابت جاده‌ای برای نخستین بار در مرز باشماق ایجادشده که خوشبختانه یکی از پایگاه‌های فعال استان هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان در ادامه با اشاره به اینکه یک دستگاه کامیون ده چرخ سنگین به همراه یک قایق جی مینی به‌عنوان دستگاه پشتیبان در مواقع سیل که نیاز مبرم استان بود خریداری‌شده، یادآور شد: در اربعین سال جاری ۱۸ نیرو این جمعیت برای اولین بار و به‌طور مستقیم در کشور عراق حضور یافته و مشغول به ارائه خدمات شدند.

امدادرسانی به بیش از ۳۵۰۰ حادثه‌دیده در کردستان

هلال‌احمر درزمینهٔ امدادرسانی به چند نفر آموزش داده است؟

محمدی به فعالیت‌های آموزشی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه این جمعیت بعد از امداد و نجات اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه آموزش با توجه به تجربیات تلخ در استان‌های زلزله‌زده و سیل‌خیز کشور آموزش روستاییان می‌تواند موجب کاهش تلفات در وقوع حوادث شود.

او گفت: آموزش روستاییان جزو برنامه‌های اصلی است که با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران در تمامی شهرستان‌های استان درحال عملیاتی شدن بوده و تیم‌های روستایی درحال سازمان‌دهی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اجرای این طرح را جزو برنامه‌های کلان جمعیت هلال‌احمر کردستان عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم هر جا مردم خود آموزش‌دیده باشند به‌عنوان نخستین امدادرسان‌ها نقش بسزایی در کمک‌رسانی‌ها ایفا می‌کنند و خود امدادی خانواده‌های روستایی در بحران می‌توانند موجب کمک به هلال‌احمر باشد.

محمدی با اشاره به اینکه در ۹ ماه نخست سال جاری ۵۶۷ دوره کلاس آموزشی برگزارشده که طی آن بیش از ۱۱ هزار نفر آموزش دیدند بیان کرد: این کلاس‌ها شامل آموزش کمک‌های اولیه، آشنایی با مخاطرات، پایه‌های داوطلبی، امداد عمومی، دوره‌های تخصصی، کلاس‌های آموزش هفتگی است.

چه تعداد در کانون‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر استان فعالیت داشته و این کانون‌ها شامل چه آموزش‌های است؟

او تعداد کانون‌های جوانان موجود در جمعیت هلال‌احمر کردستان را ۲۹۷ کانون دانست و تصریح کرد: این کانون‌ها ۱۸ هزار و ۱۱۷ نفر عضو در سراسر استان دارند که شامل کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، غنچه‌های هلال، طلاب و روحانیون، روستایی و دیگر نیرو‌های مردمی بوده و در زمان بحران به‌عنوان نیرو‌های پشتیبانی در قالب فعالیت‌های حمایتی همچون جمع‌آوری کمک‌های مردمی، سازمان‌دهی نیروها، بسته‌بندی مواد غذایی و تخلیه و بارگیری پای‌کار هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان یادآور شد: ۹ هزار و ۲۲ نفر از اعضای کانون جوانان جمعیت هلال‌احمر را مرد و مابقی را زن تشکیل داده است.

محمدی با تأکید بر اینکه ظرفیت نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر که یک سازمان داوطلبانه است در هیچ جای دیگری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ سازمان و ارگان دیگری را نمی‌توان سراغ داشت که به این میزان نیروی داوطلب مردمی داشته باشد که بدون چشم‌داشت مالی درحال فعالیت باشند.

امدادرسانی به بیش از ۳۵۰۰ حادثه‌دیده در کردستان

از ابتدای سال تاکنون این جمعیت درزمینهٔ خدمات به مناطق محروم چه‌کار‌هایی انجام داده است؟

او اعزام ۲۱ کاروان سلامت به مناطق محروم با ارائه خدمت به ۲ هزار و ۳۹۰ نفر و توزیع ۴۷۰ بسته بهداشتی، اجرای ۶ پروژه داوطلبی با ارائه خدمت به ۳۵۳ نفر، اهدای ۱۸۲ واحد خون توسط داوطلبان، توزیع ۸۱۷ بسته غذایی و آجیل در بین نیازمندان در قالت طرح‌های همای رحمت و فرشتگان رحمت در ۹ ماه نخست سال جاری را فعالیت داوطلبان هلال‌احمر کردستان عنوان کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همچنین جمع‌آوری ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک‌های نقدی و ۱۵ میلیارد ریال کمک‌های غیر نقدی برای سیل‌زدگان، جمع‌آوری ۱۵۱ میلیون تومان کمک برای کرد‌های سوریه را از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط هلال‌احمر بیان کرد و اظهار داشت: ۴ هزار نفر در قالب تیم‌های چهارگانه و به‌صورت داوطلبانه درحال ارائه خدمات هستند.

وضعیت مراکز درمانی و توان‌بخشی این جمعیت چگونه است و آیا در این زمینه با مشکل خاصی مواجه هستید؟

محمدی در خصوص خدمات جمعیت هلال‌احمر استان کردستان در حوزه درمان و توان‌بخشی نیز با اشاره به اینکه در نه‌ماهه نخست امسال درمجموع حدود ۷۳۵ نفر به مرکز ارتوپدی جمعیت مراجعه کرده‌اند، گفت: خوشبختانه به لحاظ اینکه کردستان از شرایط کاری بهتری در این زمینه نسبت به سایر شهرستان‌ها کشور برخوردار است خیلی از استان‌های هم‌جوار به این مرکز مراجعه می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در حوزه توان‌بخشی فیزیکی که شامل گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی است در ۹ ماه نخست سال جاری به ۲۵۸ نفر خدمات ارائه‌شده است افزود: از این تعداد ۱۷۸ مورد مربوط به گفتاردرمانی و ۲۵۸ مورد آن شنوایی‌سنجی است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تعداد جلسات فیزیوتراپی برگزارشده در ۹ ماه نخست سال جاری را ۷ هزار و ۶۸۲ جلسه بیان کرد و یادآور شد: در این مدت به ۳۵۱ نفر خدمات فیزیوتراپی ارائه‌شده است.

محمدی با تأکید بر اینکه بالگرد جمعیت هلال‌احمر به‌صورت چرخشی هر ۱۵ روز در استان مورداستفاده قرار می‌گیرد و کردستان در این زمینه با هیچ مشکلی مواجه نیست خاطرنشان کرد: در صورت نیاز می‌توان در کمترین زمان ممکن از خدمات بالگرد در استان بهره‌مند شد.

او با اشاره به اینکه در چند روز گذشته چند حادثه کولبری در ارتفاعات تته اتفاق افتاد که در تمام این دقایق جمعیت هلال‌احمر در کنار مردم در جستجو و نجات کولبران حضور فعال داشتند اظهار داشت: در حادثه اول ۸ تیم امدادی این جمعیت درگیر بودند که درنهایت موفق شدند یکی ازکولبران را زنده و جسد یکی دیگر را از زیر برف‌ها بیرون آورند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با اشاره به اینکه کولبر سوم نیز به دلیل شدت جراحات وارده در روز چهارم و بعد از تلاش ۸ تیم امدادی درنهایت جسد وی پیدا شد اذعان داشت: در حادثه دوم نیز بعد از نجات کولبر گرفتارشده در گردنه تته دو نفر از امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان در مسیر بازگشت دچار حادثه رانندگی شده و به‌شدت زخمی شدند.

هلال‌احمر کردستان چه برنامه‌ای برای عید نوروز و خدمات بیشتر به مردم دارد؟

محمدی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر هر ساله در دو طرح امدادونجات و طرح راهنمایی مسافران نوروزی فعال است افزود: این طرح‌ها هرساله در ایام عید در سراسر کشور انجام می‌شود و استان کردستان نیز با افزایش تعداد پایگاه‌های سیار و موقت سعی در افزایش خدمات خود در این ایام دارد.

او با تأکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر استان با تلاش‌های شبانه‌روزی در نظر دارد تا حداقل ۲۰ پایگاه ثابت و سیار در سطح استان فعال کند بیان کرد: در حوزه جوانان نیز به‌صورت سراسری و در قالب طرح راهنمایی مسافران نوروزی تیم‌ها با حضور در ورودی‌های ده شهرستان اقدام به راهنمایی مسافران نوروزی می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟