25 هزار میلیارد تومان خسارت سیلاب امسال

به گزارش رکنا ، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نخستین "همایش همدان استان تاب آور کشور" گفت: تا سال ۱۴۰۹ همه شهر‌های کشور باید برای کاهش تلفات جانی و مالی و صیانت از زیر ساخت‌های کشور باید طرح تاب آوری اجرا شود.

او با بیان اینکه ما با این همه ابزار و تجهیزات و علم و دانش باید همچنان در برابر حوادث نگرانیم افزود: جهان با تغییر اقلیم و تغییر بارش‌های جوی و یا بروز خشکسالی‌ها ما با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود.

نجار با اشاره به مشکلات اخیر در اهواز و بارش سالانه ۱۵۰میلی متر در این شهر گفت: امسال ۸۷ میلی متر در یک روز بارش متاسفانه باعث مشکلات جمع شدن آب و بیرون زدن فاضلاب در شهر اهواز شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تاب آوری نیاز ما برای نجات از تغییرات اقلیم جهانی است افزود: با مشارکت در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی، فرهنگ سازی و کمک گرفتن از مردم بهترین راهکار است.

او با بیان اینکه باید به آموزش و پیشگیری بیشتر توجه شود، گفت: اگر این اتفاق نیافتد در ده سال با هر بحرانی بیشتر خسارت خواهیم دید.

نجار گفت: سیلاب امسال ۲۵ استان را درگیر کرد و بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد.

رئیس سازمان ستاد بحران کشور مردم را اساس کار برای مدیریت بحران دانست و افزود: ما باید از اندیشه‌ها و توان مردم برای همه امور به خصوص در مواقع پیش، حین و بعد از بحران استفاده کنیم.

او ادامه داد: هر مسئول که وظایف خود را درست انجام ندهد باید پاسخگو باشد و برکنار شود.

او خواستار رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز ها، مثال ساختمانی استاندارد، تقویت مهارت کارگری، مطالعات دقیق در مکان یابی ساخت و ساز‌ها شد.

نجار اضافه کرد: در این خصوص توجه به مسیر و شیب راه ها، آمادگی برای سیلاب، زلزله، خشکسالی و بارش‌های برف بالا را بایدمورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بهار امسال در سیلاب‌ها ۷۵ نفر فوت کردند، گفت: بیشترین تلفات جانی در شیراز با ۲۱ نفر، ۱۹ نفر بر اثر صاعقه، ۶ نفر در اثر تخریب ساختمان و ۶ نفر در واژگونی قایق در بارش های سیبلابی اخیر گزارش شده است.

او وجود سکونتگاه ها را نا امن ترین نقاط برای تاب آوری دانست و ادامه داد: ما باید شهرها را در برابر حوادث تاب آور کنیم و با فرهنگ سازی جلوی خسارت های بالا گرفته شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ادامه داد: در زمان زلزله بهترین کار پناه گیری مناسب است و نباید ما در زمان زلزله از آسانسور استفاده کرد .

نجار اضافه کرد: با قانون جدید تلاش ماست تا بتوانیم برخی از مشکلات را کنترل و مدیریت کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟