شناسایی 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور

به گزارش رکنا ، بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو از اضافه برداشت سالانه ۶.۵ میلیارد متر مکعبی از مخازن آب زیرزمینی کشور خبر داد و گفت : این امر باعث شده هم اکنون کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کشور به نزدیک ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برسد که رقمی قابل توجهی است.

او با بیان اینکه این میزان برداشت چیزی فراتر از میزان آب تجدیدپذیر کشور است، گفت : میزان آب تجدیدپذیر بر اساس متوسط بارش‌های بلندمدت در کشور تعریف می‌شود که رقم آن براساس متوسط بارش‌های ۴۵ ساله حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو،گفت: در سال‌های اخیر که درگیر خشکسالی بودیم و با کاهش بارندگی مواجه شدیم، میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور به نزدیک ۱۰۵ میلیارد مترمکعب نیز رسید و این رقم بستگی به میزان بارندگی سالانه متفاوت است.

او از وجود حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور هم خبر داد و گفت: حدود نیمی از چاه‌های غیرمجاز کم عمق و در شمال کشور از جمله استان‌های گیلان و مازندران و همچنین استان‌های شمال غرب کشور بوده و مابقی چاه‌ها نیز در سایر استان‌ها پراکنده هستند.

زهرایی با بیان اینکه در استان‌های شمالی و شمال غربی عمده اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی از همین چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد، گفت: در استان‌های جنوب و جنوب شرقی نیز بین ۵۰ تا ۸۸ درصد برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی از چاه‌های غیرمجاز انجام است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو گفت: در برخی مناطق دیگر کشور مانند نوار شرقی و فلات مرکزی، عمده اضافه برداشتی که از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد مربوط به اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز است.

زهرایی درباره اینکه کدام استان‌ها بیشترین میزان اضافه برداشت را دارند، گفت: استان یزد با حدود دو برابر برداشت نسبت به آب قابل برنامه‌ریزی اعلام‌شده توسط وزارت نیرو رکورددار است و پس از آن استان‌های نوار شرقی کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با ۱۶۰ تا ۱۸۰ درصد اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در رده‌های بعدی قرار دارند.

او گفت: استان‌های شمالی در حاشیه دریای خزر و استان‌های شمال غربی وضعیت بهتری در این زمینه دارند، اما میزان اضافه برداشت در آن‌ها نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی است.

زهرایی گفت: همین امر باعث شده منابع آب زیرزمینی در استان‌های مختلف کشور دچار ناپایداری شود .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530415 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟