مسمومیت 36 زنجانی با گاز مونوکسید کربن

به گزارش رکنا، ابراهیم خسروشاهی امروز   اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که هر سال با کاهش دمای هوا شاهد آن هستیم، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

معاون اورژانس استان زنجان با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بو با قابلیت اتصال به هموگلوبین خون با قدرتی ۲۰۰ برابر اکسیژن است که به دلیل احتراق نادرست گاز یا هر نوع ماده سوختنی مانند چوب ایجاد می‌شود، افزود: این احتراق نادرست اصولا به دلیل عدم اکسیژن‌رسانی و تهویه مناسب رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از آغاز فصل پاییز تاکنون 36 زنجانی دچار مسمومیت با گازمونوکسیدکربن شده‌اند، افزود: به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، معمولا تا زمانی که حال فرد را به وخامت نکشیده، گازگرفتگی مشخص نمی‌شود که در آن مرحله نیز خود فرد توان انجام کاری را نخواهد داشت.

معاون اورژانس استان زنجان با اشاره به اینکه رایج‌ترین نشانه ابتدایی گازگرفتگی با مونوکسید کربن سردرد تنشی است که با دردی مبهم به وجود می‌آید‌، گفت: سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی و ... نیز از دیگر علائم گازگرفتگی با مونوکسید کربن است که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند.

خسروشاهی در ادامه ضمن تأکید بر رعایت نکات ایمنی بیان کرد: ساده‌ترین راه برای کنترل دودکش، لمس کردن آن در هنگام روشن بودن بخاری است، در صورتی که دودکش سرد باشد، هواکشی و خروج دود انجام نمی‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟