به گزارش رکنا ، محمد رادمهر گفت: با دریافت گزارشی از مشاهده شدن تعدادی ملخ‌های صحرایی در منطقه جمکی از توابع جاسک، جهادکشاورزی در سریع‌ترین زمان هماهنگی‌های لازم را برای مقابله با این آفت انجام داده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان در آبان ماه، احتمال مواجه شدن با ورود دسته جمعی ملخ‌های صحرایی افزایش یافته است.

فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران جاسک اظهار داشت: به دلیل تجربیات و آمادگی قبلی که از هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع استان وجود داشته، نیرو‌های جهادکشاورزی در حالت آماده باش کامل است.

رادمهر خاطر نشان کرد: بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات کشور در خصوص حمله مجدد ملخ صحرایی و اقلیم کشور‌های عربستان، شمال شرق آفریقا و پاکستان شرایط برای هجوم ملخ‌ها فراهم شده است.

وی افزود: طبق گزارش‌های بدست آمده جهادکشاورزی جاسک، این آفت از سوی شهرستان چابهار وارد جاسک شده است که باید استان سیستان و بلوچستان نیز آمادگی لازم برای مبارزه با آنان را داشته باشد.

فرماندار جاسک ادامه داد: در هجوم قبلی ملخ‌ها به این شهرستان، در سطح گسترده‌ای مبارزه صورت گرفت به طوری که هیچگونه خسارتی به مزارع و باغ‌های کشاورزی وارد نشد.

رادمهر تصریح کرد: نوع خاک و رطوبت زیاد شهرستان جاسک، تکثیر ملخ‌های صحرایی را فراهم کرده است که مردم روستا‌ها و کشاورزان باید برای ردیابی و مبارزه با این آفت همکاری بیشتری داشته باشند.

طبق آخرین گزارش از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال ۱۳۶۸هجری خورشیدی برمی‌گرد؛ درحالیکه سال ۹۲ نیز درشرق استان در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.

طرح آمادگاه ملخ به کشور ارائه شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: باتوجه به اهمیت موضوع وافزایش آمادگی بیشتر برای تهدیدات بعدی، طرح توجیهی آمادگاه مبارزه با ملخ به سازمان حفظ نباتات کشور و تخصیص زمین مورد نیاز در استان در نوار ساحلی ارائه شد.

علی باقرزاده همایی افزود: حفظ سلامت نیرو‌های درگیر مبارزه به جهت استفاده و در معرض قرارگرفتن مستقیم با سموم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل کیفیت سموم و ردیابی و مبارزه برای تمامی نیرو‌های درگیر انجام شده است.

وی ۳۱ تیرماه امسال را پایان مبارزه با ملخ صحرایی در دور نخست عنوان کرد وبیان داشت: در این مرحله ۳۵ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای پیشگیری ومقابله با تهدیدات زیستی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات قرار گرفت.

این مسوول اظهارداشت: همچنین ۱۰ میلیارد ریال نیز برای برنامه ریزی ردیابی و مبارزه با هجوم دسته‌های ملخ از محل اعتبارات استانی تامین شد و در اختیار اکیپ‌های ردیابی هرمزگان قرار گرفت.

وی گفت: در ادامه مبارزه نیز در ابتدای سالجاری درخواست ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داشتیم که از طریق سازمان برنامه وبودجه محقق شد وتجهیزات جدید از این طریق تامین و تحویل اکیپ‌های مبارزه شد.

باقرزاده همایی یادآورشد: تامین ۱۴خودروی کمک دار برای نصب دستگاه ULV و تامین ۳ فروند هواپیمای سمپاش برای انجام عملیات مبارزه نیز صورت گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین در این راستا با سپاه امام سجاد (ع) مکاتباتی صورت گرفت و درجهت حفظ سلامتی نیرو‌های درگیر مبارزه و ردیابی تجهیزات ضد شیمیایی به صورت امانی در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت موضوع، اطلاع رسانی به موقع از سوی صداوسیما، رسانه‌های مکتوب وخبرگزاری انجام شد و در این راستا رسانه‌ها و مردم همکاری خوبی با سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان داشتند.

طبق آخرین گزارش از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال ۱۳۶۸هجری خورشیدی برمی‌گرد؛ درحالیکه سال ۹۲ نیز درشرق استان در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.

طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال ۹۲هجری خورشیدی تا چهارم بهمن ماه سال گذشته ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود.

بیشترین محصولات به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل است که بهترین تغذیه برای ملخ‌های صحرایی محسوب می‌شوند.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ‌ها سبزی خوارند ودرطول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

این ملخ‌ها به علت نبود بارش وغذای کافی و حتی تغییر جهت وزش باد در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آب‌های خلیج فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آن‌ها را از قبل به تعدادی از کشور‌ها داده بود.

در جدیدترین آمار‌های منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۲۵۹ هزار هکتاربا تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول زراعی وباغی اعلام شده است.

تجربه موج‌های قبلی ملخ‌های صحرایی به استان هرمزگان نشان می‌دهد که این ملخ‌ها با وجود وسعت زیاد، خسارت چندانی به بخش کشاورزی وارد نکرده، ولی درهمین راستا ۶۰ میلیارد ریال صرف خرید سَم، سمپاشی و مبارزه بیولوژیک با این پرنده‌های مزاحم شده است.

آغازگر هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی بویژه هرمزگان از دیماه سال ۹۷ بود که بخش‌های زیادی از این استان را در برگرفت و کار به جایی رسید که علاوه بر مبارزه فیزیکی و سمپاشی، فرماندار بندرعباس در راستای کاهش این پرنده‌ها خرید هر کیلویی ملخ را ۸۰هزار ریال به مردم بویژه کشاورزان پیشنهاد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟