بن سلمان به دنبال خروج از یمن؛ ریاض چگونه در باتلاق یمن گرفتار شد؟

به گزارش رکنا،پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» می‌نویسد: جنگ در یمن به خوبی برای عربستان سعودی پیش نرفته و اکنون «محمد بن سلمان» به دنبال راه حلی برای خروج از مشکلاتی است که به دست خود ایجاد کرد.

این پایگاه ضمن بیان این مطلب که اوضاع در عربستان سعودی به خوبی پیش نمی‌رود، نوشت: محمد بن سلمان که زمانی به عنوان یک چهره جوان در عربستان سعودی شناخته می‌شد اکنون در حال دست‌وپا زدن برای حل شکست‌های سیاست خارجی خود است و در داخل عربستان نیز با زمزمه‌های پریشان کننده‌ای مواجه است.

در بخشی از این گزارش به تحولات اخیر مانند عملیات «نصر من الله» ارتش یمن که طی آن هزاران مزدور سعودی به اسارت گرفته شدند و همچنین کشته شدن محافظ شخصی پادشاه عربستان سعودی اشاره شده و چنین آمده است: اکنون گمانه‌زنی‌هایی در عربستان مبنی بر تلاش برای برآشفته کردن محمد بن سلمان به گوش می‌سد، زیرا عده‌ای معتقدند که او عربستان سعودی را به حاشیه برده است.

نشنال اینترست در بخشی از گزارش خود به سیاست‌های محمد بن سلمان اشاره کرده و می‌نویسد: او زمانی کار خود را با سیاست خارجی بلند پروازانه آغاز کرد، اما اکنون سیاست‌های وی مانند ضربه‌ای به خودش بازگشته‌اند.

این گزارش می گوید: حمله پهپادی روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، تاسیسات نفتی عربستان در شهر بقیق را هدف قرار داد و نیمی از تولید نفت این کشور را مختل کرد، اما اقدام اخیر ارتش یمن (عملیات نصر من الله) نشان داد که حوادث بدتری نیز برای عربستان سعودی در راه است.

این پایگاه تحلیلی می‌افزاید: حمله به تاسیسات آرامکو ضعف عربستان سعودی و وجود مشکل در سیاست خارجی این کشور را آشکار کرد.

نشنال اینترست در بخش دیگری از گزارش خود به کشته شدن «عبدالعزیز الفغم»، محافظ شخصی پادشاه عربستان سعودی پرداخته و می‌نویسد که این رویداد گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نحوه قتل و همچنین وجود اختلاف میان مقامات پادشاهی آل سعود به وجود آورد.

ائتلاف متجاوز سعودی از سال ۲۰۱۵ مداخله تجاوزکارانه خود را در یمن آغاز و بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان را در این کشور ایجاد کرد، اما اکنون و با گذشت بیش از ۴ سال از این مداخله، عربستان سعودی به اهداف اط پیش تعیین شده دست نیافته و با بحرانی مواجه شده که خروج و یا ماندن در آن برای ریاض پرهزینه شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 512939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟