توفان و زمین لرزه دو مورد از هولناک‌ترین بلایای طبیعی هستند که هر یک به تنهایی می‌توانند فجایع زیادی را به وجود آورند و حال ترکیب آن‌ها به یک پدیده جدید مبدل شده است.

به گزارش رکنا به نقل از سی ان ان، دانشمندان دانشگاه فلوریدا به تازگی یک بلای طبیعی جدید به نام توفان لرزه را کشف کرده اند که ترکیبی از زمین لرزه و توفان است، البته این پدیده بر خلاف تصور چندان مخرب نیست.

بر اساس این یافته جدید زمانی که توفان‌های مهیب آغاز می‌شوند، موج‌هایی بزرگ را در سطح دریا‌ها ایجاد می‌کنند که این موج‌ها به نوبه خود توسعه یافته و انواع دیگری از موج‌ها را خلق می‌کنند که می‌توانند تا عمق آب و حتی تا کف دریا به پیش بروند.

تعامل میان این موج‌های ثانویه و کف دریا، نوع خاصی از نیروی فشاری را تولید می‌کند که اثری مانند برخورد چکش با کف اقیانوس را بر جای می‌گذارد و موجب شکل گیری زمین لرزه می‌شود. دانشمندان با بررسی سر و صدای این لرزش پدیده توفان لرزه را شناسایی و نام گذاری کرده اند.

شدت لرزش ناشی از توفان لرزه‌ها به ۳.۵ درجه ریشتر می‌رسد. البته شدت لرزش‌های حاصل از توفان لرزه زیاد نیست و انسان‌ها قادر به احساس کردن آن‌ها نیستند. ولی نباید این پدیده تازه را دست کم گرفت. زیرا لرزش‌های یادشده به طور قطع اثراتی بر روی طبیعت و زندگی جانداران دریایی بر جای می‌گذارد که هنوز بشر اطلاعی از آن‌ها ندارد.

مطالعه بر روی این پدیده از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۵ منجر به شناسایی ۱۴۰۷۷ توفان لرزه شده که نشان می‌دهد هر سال بر روی کره زمین بیش از هزار توفان لرزه رخ می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 512428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟