مراقب لینک‌های درگاه پرداخت جعلی در شبکه‌های اجتماعی باشید

به گزارش رکنا ، کارشناس جرایم سایبری پلیس فتا خوزستان ضمن اشاره به انواع کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی گفت: شیوه‌های گوناگون و بسیار متنوعی برای فیشینگ وجود دارد که بخش وسیعی از این نوع کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

ستوان یونس عیسی‌پره در رابطه با این موضوع اظهار کرد: شخصی با مراجعه به پلیس فتا گفت: در فضای مجازی با کانال تلگرامی آشنا شدم که اقدام به فروش حساب کاربری و ربات بازی می‌کرد. من نیز برای خرید ربات بازی به آن کانال مراجعه کرده و درخواست خرید کردم و ادمین کانال لینکی برای من فرستاد و گفت که فقط از طریق این لینک که به سرور متصل است می‌توان مبلغ خرید را واریز کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: مالباخته در ادامه گفت به دلیل قیمت ناچیزی که برای ربات درنظر گرفته شده بود وسوسه شده و پس از آن با کلیک روی لینک به درگاه بانکی متصل شدم و بدون بررسی اصالت آن، مبلغ پنج هزار تومان واریز کردم که عملیات ارسال انجام نگرفت و با خطا مواجه گردید. من نیز بعد از چند بار تکرار و عدم حصول نتیجه، از خرید منصرف شدم و موضوع را تمام شده می‌دانستم تا اینکه پس از چند ساعت پیامک برداشت از حساب دریافت کردم و با مراجعه به بانک متوجه شدم که در دام فیشینگ گرفتار شده و به صورت اینترنتی حسابم خالی شده است.

کارشناس جرائم سایبری پلیس فتا در این خصوص گفت: متأسفانه این شهروند مالباخته اصول ایمنی را در هنگام خرید اینترنتی رعایت نکرده و با اعتماد بی‌جا به گردانندگان این کانال تلگرامی، مورد سرقت اطلاعات بانکی قرار گرفته است. مجرمین اغلب با سوءاستفاده از غفلت و سهل‌انگاری افراد با ایجاد صفحات و واژه‌های جذاب اقدام به تطمیع افراد به خصوص قشر نوجوان می‌کنند.

ایشان افزودند: شهروندان برای خرید اینترنتی نیاز‌های خود هیچ‌گاه نباید به کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده و از آن‌ها خرید کنند و برای این کار حتماً از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند استفاده کنند. همچنین برای تبادلات مالی و واریز مبلغ به هیچ‌وجه از لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی توسط اشخاص ارسال می‌شود استفاده نکنند.

وی ضمن اشاره به اهمیت شناخت درگاه‌های پرداخت امن افزود: شهروندان علاوه بر اینکه نباید خرید‌های خود را از شبکه‌های اجتماعی انجام دهند، لازم است توانایی شناخت درگاه‌های اصلی و جعلی را داشته باشند. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شناسایی درگاه‌های اصلی توجه به این نکته است که همه درگاه‌های پرداخت بانکی علاوه بر استفاده از پروتکل https، حتماً باید تحت دامنه شاپرک (shaparak.ir) باشند و آدرس درگاه‌های بانکی باید به این دامنه ختم شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟