به گزارش رکنا، رضا زارعی درباره نتیجه بررسی حادثه مسابقه سنگ‌نوردی فولادشهر که منجر به سقوط آرمان غیاثی 8 ساله و آسیب جدی به این کودک شد و زمان انتشار گزارش نهایی این حادثه، اظهار داشت: گزارش حادثه را پنجشنبه شب تقدیم وزارت ورزش و صبح جمعه تقدیم اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان کردیم و روز گذشته نیز جلسه کمیته انضباطی برگزار شد.

وی افزود: فدراسیون تنها می‌توانست نظر کارشناسی بدهد و تحلیل حادثه و بررسی قصور انجام‌شده بر عهده کمیته انضباطی و در نهایت دادگاهی است که در صورت شکایت تشکیل می‌شود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره جزئیات این گزارش ادامه داد: باشگاه برگزارکننده مسابقه (اژکهن) باید مجوز می‌گرفت و باشگاه ذوب‌آهن نیز باید برای در اختیار گذاشتن سالن ایثار از هیئت استعلام می‌کرد که متأسفانه هیچ‌کدام انجام نشده که باعث می‌شود هر 2 باشگاه به شکلی قصور کرده باشند. همچنین تمام شواهد نشان می‌دهد که حمایت‌چی قصور اصلی را در زمان مسابقه داشته است.

میزان قصور مقصران حادثه مشخص شد

وی با اشاره به قصور برگزارکننده و داوران گفت: در قوانین فدراسیون جهانی آمده که داور پای مسیر باید در کنترل به حمایت‌چی کمک می‌کرده است. ظاهراً در نفرات قبلی این کار انجام شده اما در لحظه حادثه این کنترل انجام نشده است. همچنین سرداور مسابقه در این امر سهل‌انگاری کرده‌ که میزان خطاهای این افراد در این گزارش ذکر شده و به کمیته انضباطی اعلام شده است. این کمیته تشکیل جلسه داده و در نهایت بر اساس نظر آنها همه چیز مشخص می‌شود. البته در برخی موارد ممکن است نیاز به برگزاری کمیته انضباطی مجزا توسط وزارت ورزش باشد. در برخی موارد نیز وزارت ورزش و فدراسیون تا حدی نمی‌توانند به آن ورود کنند و نیاز است که در صورت پیگیری خانواده این کودک یا اداره‌کل ورزش و جوانان شکایت قضایی صورت گیرد.

زارعی اضافه کرد: در کل 6 مجوز حوزه کوهنوردی وجود دارد که شامل کوهپیمایی و کوهنوردی، سنگ‌نوردی طبیعت، برف و یخ، صعودهای ورزشی، غارنوردی و دره‌نوردی است که در چهارچوب فدراسیون کوهنوردی مورد تأیید وزارت ورزش قرار گرفته و به هیئت‌های استانی ابلاغ شده و افرادی که تمایل دارند می‌توانند در یک یا چند حوزه مجوز بگیرند. باشگاه مذکور تنها مجوز کوهنوردی و سنگ‌نوردی طبیعت داشته و هیچ مجوزی برای برگزاری مسابقه داخل سالن نداشته است.

به گفته وی طبق آیین‌نامه، مسابقاتی که در سطح استان برگزار می‌شود نیازمند اخذ مجوز از فدراسیون و مسابقاتی که در سطح باشگاه یا شهرستان برگزار می‌شود نیازمند اخذ مجوز از هیئت استان است که متأسفانه این مسابقه هیچ‌کدام از این مجوزها را اخذ نکرده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به اینکه آیا هیئت استان اصفهان به وظایف خود برای نظارت بر باشگاه‌ها عمل کرده است، تصریح کرد: نظارت هیئت کوهنوردی استان و اداره‌کل ورزش زمانی انجام می‌شود که تقاضایی باشد، اما جایی که هیچ باشگاهی به هیئت رجوع نمی‌کند این امر عملاً از دوش هیئت ساقط است و در این خصوص مسئولیتی ندارد. این خوب است که ارتباط هیئت استان با باشگاه‌ها بیشتر باشد اما نمی‌توان به هیئت استان خرده گرفت که چرا افرادی بدون مجوز مسابقه برگزار کرده‌اند و آنها اطلاع نداشته‌اند.

وی درباره تبلیغات فراوان دوره‌های گوناگون غارنودی، سنگ‌نوری و غیره در فضای مجازی که ممکن است بدون مجوز برگزار شوند، گفت: چهارچوب آموزش در فدراسیون کوهنوردی بر اساس فعالیت مربیان در دل باشگاه‌ها است و باشگاهی که مجوز اداره‌کل ورزش استان را می‌گیرد، رونوشت آن با نامه هیئت در تأیید این مجوز به فدراسیون ارسال می‌شود و فدراسیون در پرتال خود به این باشگاه‌ها دسترسی می‌دهد تا بتوانند دوره آموزشی برگزار کنند. برخی باشگاه‌ها اصلاً سراغ آموزش نمی‌آیند و از این مجوزها برای کارهایی مانند تورگردی استفاده می‌کنند که این بزرگ‌ترین مشکل فدراسیون و هیئت‌ها است.

زارعی افزود: زمانی فعالیت یک باشگاه کوهنوردی است که در ارتفاع بیش از 2500 متر فعالیت کوهنوردی کند یا بر اساس سایر مجوزها به سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، غارنوردی، دره‌نوردی و کوه‌نوردی با اسکی بپردازد. تا زمانی که تقویم این باشگاه‌ها به دست هیئت‌ها نرسد، هیئت‌های استانی عملاً جنبه نظارت از دور را دارند و نمی‌توانند شخصی برای نظارت بفرستند چون این باشگاه‌ها در سطح کشور فعالیت دارند. زمانی که باشگاه‌ها تقاضای برگزاری دوره، مسابقه یا صعودهای مشترک دارند ملزم هستند از هیئت‌ها مجوز بگیرند اما در گردشگری، فعالیت آنها به سمت کسب‌وکار می‌رود و باید از سازمان میراث فرهنگی کسب مجوز کنند.

سوء‌استفاده برخی باشگاه‌ها از مجوزها

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین معضل فدراسیون با این دست باشگاه‌ها است که از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند، ادامه داد: در گذشته این فعالیت‌ها در استان اصفهان در قالب گروه‌ها انجام می‌شد اما از سال 84 که این گروه‌ها منحل شد، همان افراد این فعالیت‌ها را در باشگاه‌ها انجام می‌دهند. مربیانی که در این نوع باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند باید بدانند که در فعالیت‌های بعضاً کاسب‌کارانه نقش دارند بدون اینکه سودی به آنها برسد. در واقع باشگاه از مجوز مربی استفاده کرده و فعالیت گردشگری انجام می‌دهد و اگر اتفاقی بیفتد، مربی باید جوابگو باشد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت: هشدار من به مربیانی است که در این فعالیت‌ها حضور پیدا می‌کنند بدون اینکه درآمدی داشته باشند و در نهایت مقصر شناخته می‌شوند در حالی که مربی نباید ابزاری برای فعالیت خارج از قانون باشگاه باشد.

وی با آرزوی سلامتی برای آرمان غیاثی خاطرنشان کرد: این کودک در این حادثه و سهل‌انگاری مظلوم واقع‌ شد و امیدوارم به زودی بهبود یابد. ورزش کوهنوردی بدون اینکه تقصیری داشته باشد زیرسوال رفته است در حالی که کوهنوردی با وجود ماجراجویی بودن آن در طبیعت، ورزش سالمی است. فدراسیون تا به حال 15 دوره مسابقه سنگ‌نوردی داخل سالن در رده‌های پایه برگزار کرده بدون اینکه کوچک‌ترین حادثه‌ای پیش بیاید و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد باعث واهمه والدین می‌شود، در حالی که با تلاش این ورزش را به جایی رسانده‌ایم که سالیانه چند صد کودک در مسابقات شرکت می‌کنند. خانواده‌ها برای فرزندان خود زحمت می‌کشند و از باشگاه‌ها می‌خواهم دقت کنند و خانواده‌ها را نسبت به این ورزش بدبین نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟