مرگ مرال مازندران در دست بررسی است

به گزارش رکنا ، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: فساد وسیع بافتی عامل تلف شدن مرال در منطقه پالند سوادکوه بوده است.

بهرنگ اکرامی دامپزشک افزود : یک راس مرال نر زخمی که دیروز با کمک یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه و اداره کل در منطقه پالند سوادکوه زنده گیری و به پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده بود، با وجود نگهداری و تیمار، به علت فساد وسیع بافتی، خونریزی ناحیه‌ای و استرس‌های ایجاد شده روی حیوان، تلف شد.

او پس از کالبد گشایی و بررسی دقیق لاشه این حیوان، افزود: فساد وسیع بافتی به دلیل عوامل بیماریزای بی هوازی مانند کلستریدیا که سبب ایجاد نکروز و تولید سموم مخصوص به خود و تاثیر منفی آن بر روی دستگاه‌های داخلی و ایجاد خونریزی‌های ناحیه‌ای در اندام‌های حیاتی می‌شوند که در علم دامپزشکی این عامل مرگ در اثر قانقاریای بافتی و مرگ در اثر شوک سپتیک حاصل از آن است.

اکرامی گفت: تعقیب و گریز و استرس‌های ایجاد شده روی حیوان و تاثیرات زنده گیری و جابجایی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن حیوان و در نتیجه مرگ آن شد.

دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: پس از کالبدگشایی مشخص شد حداقل زمان قابل پیش بینی این عارضه بین ۴ روز تا یک هفته گذشته بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 499084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟