6 ماهی است میهمان‌های ناخوانده ملخ صحرایی به 6 استان جنوبی کشور حمله کرده و ماه‌هاست مبارزه با آنها انجام می‌شود اما ظاهراً زور آنها به زور ما چربیده است جمعیت ملخ‌ها به تازگی به 3 استان دیگر هم حمله‌کرده‌اند.

درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات می‌گوید:« سطح مبارزه ابتدا 450 هزار هکتار بود و پس از 6 ماه امروز در سطح 570 هزار هکتار با آنها مبارزه می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود تا 800 هزار هکتار هم برسد،سطح مبارزه ابتدا 6 استان بود و اکنون به 8 استان رسیده است.»

وی همچنین می‌گوید جمع‌بندی این صحبت‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاشی که برای زمین‌گیر کردن این آفت خطرناک انجام شده اما آنها پیشروی کردند و حالا حالا هم قصد زمین‌گیر شدن ندارند زیرا به پیش‌بینی خود سازمان حفظ نباتات قرار است در روزها و هفته‌های آینده سطح مبارزه 230 هزار هکتار دیگر نیز افزایش یابد. 

در این میان صحبت‌هایی از دیر رسیدن اعتبارات برای مقابله با این ملخ‌ها است،وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: «بلافاصله پس از هشدار فائو مبنی بر ریزش این ملخ‌ها در مناطق جنوبی نامه به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه نوشته و درخواست اعتبار کرده است اما اولین اعتبار 10 میلیون تومانی حدود 20 اردیبهشت یعنی با سه ماه تاخیر به دست سازمان حفظ نباتات رسیده است.»

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت:« نامه دو ماه دست وزارت کشور و یک ماه دست سازمان برنامه و بودجه معطل مانده است.»

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی 30 میلیون تومان اعتبار درخواست کرده و حدود یک سوم آن 3 ماه پس از درخواست به این وزارتخانه اختصاص یافته است و به همین دلیل مقابله با ملخ‌ها به خوبی انجام نشده که اگر اعتبار به موقع می‌رسید وضعیت بهتری داشتیم. 

سعید دشتی معاون کشاورزی سازمان برنامه و بودجه شب گذشته در برنامه ثریا گفت: 12 اردیبهشت مصوبه هیأت وزیران برای تخصیص اعتبار 10 میلیون تومانی انجام شد و یک هفته پس از آن این اعتبار را به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دادیم.



دیشب در برنامه ثریا هم مجری برنامه بارها از سعید دشتی معاون سازمان برنامه و بودجه درباره دلیل تأخیر 3 ماهه درباره اختصاص بودجه مبارزه با ملخ‌ها سؤال کرد اما پاسخ ایشان این بود که پروسه درخواست از وزارت کشور تصویب و اعلام به سازمان برنامه و بودجه و تصویب در هیأت وزیران فرایندی دارد و به همین دلیل سه ماه طول کشیده است. 

البته دشتی در توجیه این تأخیر 3 ماهه اعلام کرد که در 3سال گذشته 37 میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان مقابله با بیماری‌ها و طی 2 سال گذشته 11 میلیارد تومان از محل عوارض واردات میوه به سازمان حفظ نباتات داده شده است.

همچنین شرکت هواپیمایی خدمات ویژه زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی در آمده و آمادگاه ملخ‌ها در تهران، کرمان، گلستان، قزوین و خراسان جنوبی احداث شده است. 

معاون کشاورزی سازمان برنامه و بودجه دیشب در برنامه ثریا تلاش کرد تا با اقداماتی که طی 3 سال گذشته برای سازمان حفظ نباتات انجام شده تأخیر 3 ماهه در تأمین اعتبار بودجه مبارزه با ملخ صحرایی را پوشش دهد. 

اما مجری برنامه درخواست اعتباری که در بهمن ماه انجام شده و یک سوم اعتبار در اردیبهشت ماه تحویل شود را توجیه‌پذیر ندانست. 

اما مسأله مهمتری هم وجود دارد و اینکه بین سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان حفظ نباتات اختلاف 10 میلیارد تومانی در درخواست اعتبار وجود دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات می‌گوید تاکنون وزارت جهاد کشاورزی 30 میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده که 10 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 20 میلیارد تومان آن در حال تصمیم‌گیری است اما سازمان برنامه و بودجه می‌گوید تاکنون 10 میلیارد تومان پرداخت شده و 10 میلیارد تومان در جریان تصمیم‌گیری است.

*پای ملخ‌ها به مزارع و باغات رسید

اما واقعیت این است که آن‌طور که مسئولان از مقابله با ملخ‌ها می‌گویند وضعیت مبارزه به این خوبی هم پیش نرفته است در برنامه ثریا گزارشی از کشاورزان جنوب کشور پخش شد که در آن ملخ‌های صحرایی به زراعت و کشاورزی و تا باغات و نخل‌های مردم جنوب کشور حمله کرده است، کشاورزان به شدت ناراحت و نگران خسارت این ملخ‌ها بودند.

این در حالی است که رئیس سازمان حفظ نباتات بارها اعلام کرده است که هنوز پای ملخ‌ها به زراعت و باغات مردم نرسیده و اگر رسیده هم به صورت خیلی جزئی ساقه محصولات آنها را خورده است و به محصول اصلی خسارتی وارد نشده است.

اما احمد مرادی نماینده استان هرمزگان در برنامه ثریا گفت: حجم کار بسیار بالاست و مردم درگیر هستند، ملخ‌ها زراعات و باغات مردم را خورده است و اعتبار برای انجام این کار کافی نیست. 

مرادی گفت: «وزارت جهاد کشاورزی درباره این کار پیش‌بینی لازم را نکرده است».

*دولت متوجه جدیت بحران نیست

وی ادامه داد: دولت متوجه جدیت بحران نیست، ستاد بحران باید تشکیل می‌شد و حتی بارها هم در مجلس گفته‌اند وزارت جهاد کشاورزی موضوع را جدی نگرفته است. 

به هر حال این میهمان ناخوانده 6 ماهی است در کشور ما کنگر خورده و لنگر انداخته و ظاهراً قصد بیرون رفتن هم ندارد. 

*ملخها 3 سال مهمان ما هستند

استاندار فارس اعلام کرده بود ما تا 3 سال درگیر مبارزه با این ملخ‌ها خواهیم بود. بنابراین نیاز به اقدام جدی و پیش‌بینی‌های لازم درباره این ملخ‌ها داریم. ملخ صحرایی آفت بسیار خطرناک است که 50 سال پیش به کشور ما حمله کرد و ارمغان آن قحطی برای کشور بود. 2.5 میلیون هکتار زمین‌های زراعی آلوده به این آفت بودند و در آن زمان ایران از کشورهای دیگر هم درخواست کمک کرد. سابقه این ملخ‌ها در کشورهای دیگر هم وجود دارد و به هر کشوری که حمله کرده خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است. 

تخصیص اعتبارات ناکافی و تحویل آن با تأخیر و حتی معرفی روش‌های مقابله مبتدیانه مانند خرید تضمینی ملخ نگرانی را بیشتر می‌کند که آیا این اقدامات برای آفتی که می‌تواند بحران‌‌زا باشد کافی است؟ به ویژه اینکه در ماه‌های گذشته سطح آلودگی ملخ‌ها روز به روز افزایش یافته و به استان‌های بیشتری رسیده است. چند روز پیش اعلام کردند که ملخ‌های صحرایی به دروازه تهران هم رسیده است.

نگارنده روز گذشته در جاده تهران - قم جمعیت زیادی از این ملخ‌ها را شاهد بود. که البته درباره صحرایی بودن یا نبودن آن باید کارشناسان قضاوت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 482220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟