به گزارش رکنا، اسفندیار خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اعلام این خبر گفت: در سالجاری اکثر بارشها در فروردین ماه رخ داد و خوشبختانه وضعیت مراتع استان همدان از نظر پوشش گیاهی خوب بود اما در اردیبهشت ماه بارش‌ها به صفر رسید و همین موضوع باعث شد تا فصل بحرانی منابع طبیعی زودتر آغاز شود.
وی تصریح کرد: اتمام بارش‌ها در اردیبهشت باعث خشک شدن گیاهان یکساله مرتعی شد که 3 مورد آتش‌سوزی در ایام تعطیلات عید فطر در مراتع استان رخ داد.
خزائی با اشاره به تجهیز اکیپ‌های حفاظت منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: در تعطیلات عید فطر 2500 مترمربع آتش‌سوزی در کبودراهنگ، 2000 مترمربع تویسرکان و نهاوند رخ داد.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه در جنگل‌کاری‌های استان آتش‌بُر ایجاد شده است، ادامه داد: در هر شهرستان 100 هکتار و در مجموع کل استان 1000 هکتار آتش‌بُر ایجاد شده و در حال انجام است.
وی ضمن درخواست کمک از مردم در راستای حفظ منابع طبیعی استان، یادآور شد: مردم باید بدانند منابع طبیعی برای خودشان است و باید از آن حفاظت کنند.
خزائی افزود: مردم استان با شماره 1504 می‌توانند با فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان ارتباط برقرار کرده و هرموضوع مرتبط با منابع طبیعی را درمیان بگذارند.
وی درباره بوته‌کنی در مراتع استان نیز تصریح کرد: براساس قانون بوته کنی در مراتع استان همدان جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد بنابراین سالانه برای بهره‌برداری از گیاهان مرتعی 3 بخش مجاز، مشروط و ممنوع درنظر گرفته می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه 319 گونه گیاهی، غذایی و دارویی، معطر و صنعتی در مراتع استان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 22 گونه مختص استان همدان است که دارای ارزش ژنتیکی بوده و در صورت برداشت، با عاملان برخورد می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 481316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟